تحلیل/ نقش سردار سلیمانی در شکل گیری و تثبیت جبهه مقاومت

بررسی ویژگی هرکدام از نیروهای مقاومت و مبارزات آنها در سالهای اخیر، نقش سردار سلیمانی ودیگر فرماندهان نیروی قدس را در شکل گیری ویا تثبیت موقعیت آن ها آشکار می کند.

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، تردیدی نیست که شهادت سردار سلیمانی ضربه‌ای سخت  وجبران ناپذیر برای حرکت مقاومت در منطقه بود، اما از آنجایی که شکل‌گیری و تداوم حرکت نیروهای مقاومت مبتنی بر مبانی دینی، انقلابی و خواست و اراده مردم در سرزمین‌های خودشان است و در دوران فرماندهی سردار سلیمانی این روند نهادینه شده بود، با شهادت او حرکت نیروهای مقاومت نه‌تنها کند نشده است، بلکه خون شهید به این حرکت، حیاتی دوباره بخشید که آثار آن این روزها در کانون‌های اصلی مقاومت کاملاً مشهود است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف این ویژگی سردار سلیمانی یادآور می‌شوند: «شهید سلیمانی با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود - شهادتش هم مکمل این معنا بود- اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد. الآن در دنیای اسلام هرجایی که بنای مقاومت در مقابل زورگویی استکبار را داشته باشند، مظهرشان و اسم رمزشان شهید سلیمانی است...»

روند تثبیت و تحکیم نیروهای مقاومت در منطقه پس از انتخاب سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس با تحولی جدی مواجه شد. نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در کمک به حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی برای اخراج این رژیم از لبنان و جنگ ۳۳ روزه و همچنین  کمک به مقاومت فلسطین در جنگ ۲۲ روزه که هر دو جنگ، شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها را در پی داشت، تراز نیروهای جبهه مقاومت را در منطقه و جهان ارتقا داد. اما آنچه در این عرصه نقش سردار سلیمانی را برجسته‌تر کرد، فرماندهی میدان مبارزه با گروهک تروریستی داعش و دیگر گروهک‌های افراطی مسلمان‌نما بود که با هدف مهار نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و لبنان از سوی قدرت‌های غربی سازمان‌دهی و حمایت و پشتیبانی می‌شدند. حضور سردار در صحنه‌های سخت مبارزه با این گروهک‌های تروریستی، در کنار رزمندگان مدافع حرم که از ملیت‌های مختلف با هدایت سردار ایجاد و سازمان‌دهی شده بودند، نیرو وتوان ویژه‌ای به آن‌ها می‌داد و همین امر سبب عصبانیت سران کاخ سفید و رژیم صهیونیستی شده و به‌زعم خود تنها چاره مهار و سرکوب نیروهای مقاومت را در ترور سردار سلیمانی دیدند.

اما به‌رغم آن، سازمان‌دهی و هدایت این نیروها علاوه بر تقویت عقبه راهبردی جبهه مقاومت سبب شده است که حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و حشدالشعبی اکنون به تأثیرگذارترین نیرو در کشورهای متبوع خود تبدیل شوند و آینده تحولات منطقه به دست خود آنان رقم خواهد خورد.

بررسی ویژگی هرکدام از این نیروها و مبارزات آنها در سالهای اخیر، نقش سردار سلیمانی ودیگر فرماندهان نیروی قدس  را در شکل گیری ویا تثبیت موقعیت آن ها آشکار می کند.

حزب‌الله لبنان

با پیروزی انقلاب اسلامی و اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی، سه تشکل اصلی شیعیان یعنی گروه امل اسلامی به رهبری سید حسین موسوی، حزب الدعوه لبنان به رهبری علی کورانی  و تجمع علمای مسلمین تحت نظر صبحی طفیلی بر سر تشکیل گروهی جدید توافق کردند.در نهایت در سال ۱۹۸۲م ( ۱۳۶۰ش)حزب‌الله به وجود آمد و تا دو سال فعالیت‌های خود علیه اشغالگران صهیونیستی را مخفیانه ادامه داد. حزب‌الله برای نخستین بار پس از عملیات شهادت‌طلبانه شهید علی صفی الدین در سال۱۹۸۴م، مسئولیت آن را بر عهده گرفت و در ۱۹۸۵ میلادی همزمان با عقب‌نشینی اسرائیل از صیدا ، طی بیانیه‌ای رسمی ایدئولوژی و استراتژی خود را بیان نمود.

حزب‌الله در دوره رهبری سید حسن نصرالله از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ که بخشی از این دوران مصادف با انتخاب سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس بود ،بیش از ۹۰ عملیات سنگین را علیه نیروهای اسرائیلی اجرا کرد. آمار بالای تلفات انسانی و مالی این حمله‌ها باعث شد که صهیونیستها ابتدا از جزین و سپس از جنوب لبنان عقب نشستند و لبنان از اشغال اسرائیل خارج شد و فقط مزارع شبعا در اشغال این رژیم باقی ماند. واین تحولی بزرگ در جهان اسلام ودر عرصه مقابله با رژیم صهیونیستی بود.

سید حسن نصرالله  ‌در یک برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به نقش حاج قاسم در هدایت وسازماندهی حزب الله می گوید  : بعد از آزادی جنوب لبنان در ۵ خرداد ۱۳۷۹ دیداری داشتیم، در این دیدار در شورای جهادی و با حضور حاج قاسم بود. در این برآورد مطرح بود که پیروزی در سال ۲۰۰۰ یک پیروزی تاریخی محسوب می‌شد و سران رژیم صهیونیستی از این دستاورد مقاومت لبنان و حزب الله چشم پوشی نخواهند کرد و یک روز به حزب الله حمله خواهند کرد تا حزب الله را نابود کنند. وی اضافه کرد: اقدام ویژه‌ای که حاج قاسم انجام داد این بود که از برادران و حاج عماد مغنیه خواست که برنامه‌ای سالیانه داشته باشند. تا پیش از سال ۲۰۰۰ برنامه سالیانه نداشتیم اما پس از این تاریخ برنامه سالیانه داشتیم و حاج قاسم گفت من امکانات را فراهم می‌کنم اما باید برنامه ریزی روزانه را کنار گذاشته و برنامه سالانه داشته باشیم و بگوییم در این یک سال چه کاری بکنیم. دوره‌های آموزشی، تاسیس پادگان و ... برنامه ریزی شود. سال دوم هم یک برنامه سالانه داشتیم و بعد از آن حاج قاسم گفت که یک برنامه سه ساله داشته باشیم و این برای نخستین بار بود که برنامه سه ساله داشتیم.دبیرکل حزب الله همچنین گفت: نقش حاج قاسم مشارکت در ایده پردازی، همفکری و طراحی بود. بعد با دستور کار جدید موافقت کرد و همچنین متعهد شد که تمامی پشتیبانی‌های لجستیکی را تامین کند و مهم تر از همه پیگیری‌های پیاپی وی بوده است.نصرالله افزود: حاج قاسم در سطح تصمیم گیری مشارکت داشت و امکانات و مقدمات را فراهم  و به صورت روزانه پیگیری می‌کرد.

جنگ ۳۳ روزه نمونه بارزی از تقویت گروه‌های مقاومت در دوره فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس است. جنگی که با شکست رژیم صهیونیستی، ضربات و لطمات جبران ناپذیری بر هیمنه پوشالی ارتش صهیونیست‌ها وارد کرد و راهبرد «خاورمیانه بزرگ آمریکا »را که برای بر هم زدن نقشه این منطقه طراحی وبه اجرا درآمده بود، به شکست کشاند.

حضور میدانی سردار سلیمانی در کنار رزمندگان حزب الله در جنگ۳۳روزه  وبعد از آن تلاشهای او برای بازسازی لبنان و تقویت توان رزمی حزب الله با تولید  وتجهیز به موشکها وپهپاد های پیشرفته ،حزب الله را از توان بازدارندگی کم نظیری در برابر رژیم صهیونیستی برخوردار کرده است.

تشکیل حشدالشعبی ؛بسیج مردمی عراق

در تیرماه سال۱۳۹۳ گروهک تروریستی داعش توانست با درهم شکستن دیوارهای ارتش ضعیف عراق که توسط غربیها  سازماندهی شده بود را فرو بریزد و در مدتی کوتاه موصل و بخش‌های زیادی از استان‌های صلاح‌الدین و دیالی را تصرف کرده و تا ماه آبان به نزدیکی دروازه های بغداد پیشروی کند. ارعاب ایجاد شده از پیروزی داعش،ارتش عراق را به مرز فروپاشی رساند،اما سردار سلیمانی که پیش از آن در کنار نیروهای مجاهد در گروه‌های مقاومت عراقی همانند سپاه بدر، کتائب حزب الله، جیش المهدی و ... نقش مؤثری در اخراج متجاوزان از عراق داشت ،  با حضور در بغداد و سازماندهی ارتش عراق  با کمک آن نیروها ،توانست از سقوط بغداد وگسترش نفوذ داعش به مناطق جنوب عراق ومناطق شیعه نشین جلوگیری کند،اما دفع کامل داعش نیازمند تشکیل  یک نیروی مردمی در عراق بود. او با همکاری دولت عراق در دوران نوری مالکی، زمینه تشکیل بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی را ایجاد کرد ،بعد از فرمان نوری مالکی ،آیت الله سیستانی فتوای مشهوری مبنی بر وجود دفاع کفایی صادر کرد و خواستار آن شد که عراقی‌هایی که قادر به حمل سلاح هستند به نیروهای امنیتی برای دفاع از عراق، ملت و مقدساتشان در برابر هجمه تروریست‌های داعشی بپیوندند.

هدایت میدان جنگ با داعش توسط  سردار سلیمانی و دیگر فرماندهان نیروی قدس  که آوازه آنها ر را غربی‌ها در جنگ‌های افغانستان (۲۰۰۱)، عراق (۲۰۰۳) و جنگ لبنان (۲۰۰۶) شنیده بودند،به دلیل آشنایی کامل با جغرافیای عراق و ارتباطات گسترده با نیروهای مجاهد در گروه‌های مقاومت عراقی که هم در طول جنگ تحمیلی و هم در جنگ علیه تروریسم در سوریه با سپاه قدس همکاری داشته اند، موجب شد تا حاج قاسم بتواند سریعاً برای مقابله با داعش ،نیروهای بسیج مردمی عراق را سازماندهی و رهبری کند.این نیروهای مردمی خیلی سریع در مناطق جنوبی، شمالی و غربی کمربندی بغداد مستقر شدند تا بتوانند خلاء امنیتی را پر کنند و نقش بارزی در توقف تحرکات داعش با توجه به هماهنگی عالی میان گروه‌های مسلح شیعی و نیروهای امنیتی دولتی ایفا کنند که در پایان مهمترین دستاورد آنها نابودی نیروهای داعش بود که با کمک و دلاوری ها وحضور میدانی سردار سلیمانی در سخت ترین عملیاتها ، صورت گرفت.

شهید"ابومهدی المهندس" معاون فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) که در کنار حاج قاسم در حمله تروریستی سال گذشته به شهادت رسید، ۱۲ تیر ۱۳۹۶ در حاشیه نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی و در گفت و گو با شبکه الکوثر اظهار داشت: سردار قاسم سلیمانی نقش مهمی در آموزش و برنامه ریزی نیروهای عراقی داشته است. وی و برادران حزب الله مشارکت فعالی در نبرد با داعش داشتند و این مساله با درخواست و توافق با دولت عراق و نخست وزیر سابق صورت گرفت.

نیروهای دفاع ملی سوریه

حضور جدی نیروی قدس به فرماندهی شهید سلیمانی در سوریه بر اساس تصمیم راهبردی نظام و در شرایطی صورت گرفت که دولت سوریه با اوج گرفتن بحران در سال ۱۳۹۱، در معرض شدیدترین حملات میدانی، سیاسی و رسانه ای قرار گرفته بود.

نخستین حضور و اقدام سردار سلیمانی در سوریه، جنبه توجیهی، مستشاری و آموزشی داشت. برای نمونه وی کارشناسانی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را به سوریه فرستاد تا به توجیه و آموزش پلیس سوریه در برخورد با شورش های خیابانی بپردازند.اعزام تعدادی از افسران امنیتی سوریه به ایران جهت آموزش مدیریت بحران و کار اطلاعاتی ـ امنیتی در شرایط بحران، از دیگر اقدامات مستشاری نیروی قدس در آن برهه به سوری ها بود.جمع بندی سردار سلیمانی آن بود که برخورد اولیه دولت سوریه با معترضان فاقد پشتوانه کافی اطلاعاتی بوده و برآورد درستی از بحران و ریشه های آن وجود نداشت. در نتیجه به جای برخورد انتظامی، برخورد نظامی صورت گرفت و این امر به نوبه خود، به وخامت اوضاع افزود.

با شکل گیری گروه های تروریستی و هجمه گسترده آن ها در سوریه، سیاست ها و عملکرد سردار سلمیانی در این کشور در جهت مقابله با بحران، وارد مراحل جدیدی شد.

یکی از نقاط ضعف حکومت سوریه، فقدان تجربه در استفاده از نیروهای مردمی در بحران بود. لذا سردار سلیمانی که تجارب زیادی که از بسیج و نقش تعیین کننده آن در ایران داشت، به مقامات سوری توصیه کرد از ظرفیت های مردمی در مقابله با بحران جاری بهره برداری کنند. این اقدام علاوه بر آن که از یک سو می توانست به ارتش و نیروهای امنیتی در برابر حملات تروریست ها کمک شایانی کند، از دیگر سو مقدمه ای بود برای ترمیم شکاف های موجود میان حاکمیت و ملت بود.

به این منظور سردار شهید حسین همدانی که در امر بسیج مردمی تجارب زیادی داشت در سال ۱۳۹۱ عازم سوریه شد و با هماهنگی مقامات سوریه به تشکیل نیروهای دفاع ملی (قوات الدفاع الوطنی) پرداخت. اعضای این سازمان متشکل از داوطلبانی بود که آماده دفاع از کشور و نظام در برابر موج تروریسم بودند.

پس از آن که کار آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی به مرحله ثمردهی رسید، از این نیروها در قالب یگان های رزم در میادین مختلف علیه تروریست ها بهره برداری شد. سازمان و جایگاه نیروهای دفاع وطنی به تصویب رییس جمهور سوریه رسیده بود و قرار شد به عنوان یک سازمان هم تراز، در کنار ارتش سوریه ماموریت رزم و دفاع از سوریه را برعهده بگیرد.

از سوی دیگر کمک های نیرو که عمدتا صبغه مستشاری داشت، شامل ابعاد مختلف نظامی، امنیتی، لجستیکی، رسانه ای، آموزشی، سازماندهی و انتقال تجربه رزم و مدیریت بحران به سوری ها بود. این در حالی بود که متحدانی مانند روسیه و نیز گروه های شیعی تحت امر نیروی قدس مانند حزب الله لبنان، فاطمیون و زینبون، نقش موثری در عرصه میدانی علیه تروریست ها به ویژه گروه داعش ایفا کردند.

در پاییز سال ۱۳۹۴ جهت تغییر موازنه میدانی و سیاسی در شهر راهبردی حلب، این کمک ها تا حد اعزام نیروی رزمی از ایران در سطح محدود ارتقا یافت و سردار سلیمانی با حضور مستقیم و مستمر در قرارگاه نصر، چندین عملیات موفق را علیه گروه های تروریستی فرماندهی کرد، تلاش هایی که نهایتا به آزادی پایتخت اقتصادی سوریه یعنی حلب انجامید و سوریه را از خطر دو تکه شدن (شمال و جنوب) نجات داد.

نیروی قدس با ورود به عرصه سوریه، هر چند هزینه هایی را متحمل شد و چهره های ارزشمندی را در راه دفاع از حرم اهل بیت و حفظ محور مقاومت تقدیم کرد؛ اما حداقل دستاورد این حضور هوشمندانه و مدبرانه آن بود که نظام سوریه را از خطر سقوط نجات یافت،حرم اهلبیت حفظ شد وارتباط خط مقاومت مستحکم تر شد.

با تغییر معادلات به نفع نظام سوریه پس از حدود ۱۰ سال جنگ و بحران تحمیلی ،دولت سوریه اکنون به مرحله ثبات رسیده  و مناقشات سیاسی عمدتا مبتنی بر گزینه چگونگی کنار آمدن با بشار اسد شکل گرفته است. بی تردید نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان متحد راهبردی سوریه با محوریت نیروی قدس و فرمانده شجاع و هوشمند آن سردار شهید قاسم سلیمانی، در نجات این کشور در برابر حملات بی امان تروریستی، به عنوان نقشی بی بدیل و تاثیرگذار در تاریخ منطقه به یادگار خواهد ماند.

 مقاومت فلسطین

مقاومت فلسطین اگر چه پس از پیروزی  انقلاب اسلامی با الهام گیری از فرهنگ انقلاب دچار تحول جدی شد ونیروهای مذهبی همچون حماس و جهاد اسلامی جایگزین گروههای مارکسیستی شدند ،اما نقش محوری سردار سلیمانی در سازماندهی وتجهیز آنها وکمک  میدانی وعملیاتی به آنها در جنگ ۲۲روزه ، سبب شد که اشغالگران صهیونیستی در این شکست در خانه را هم تجربه کردند .دو سال پس از پیروزی غزه در برابر رژیم صهیونیستی رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک سخنرانی اعلام کردند : «ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود.»

معظم له همچنین پس از شهادت سردار سلیمانی در سخنانی فرمودند: «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد دستشان را پُر کرد کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند. این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرّر ‌در ‌مکرّر پیش خود بنده گفته‌اند. »

احمد عبدالهادی عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی و نماینده جنبش حماس در لبنان نیز گفت: «سلیمانی بارها به غزه سفر کرد و در نقشه دفاعی و طراحی و ترسیم آن از همان لحظه اول شرکت داشت این یک راز نیست و دشمن همه این‌ها را می‌داند، اما آنچه را که نمی‌داند بسیار بیشتر از آن چیزهایی است که می‌داند.»مهمترین اقدامی که سردار سلیمانی در خصوص جنگ ۲۲ روزه انجام داد و رهبر انقلاب نیز بدان اشاره داشتند، رساندن تسلیحات به فلسطینی‌ها و شکست محاصره غزه بود.

زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این رابطه گفت: «قدرت و امکاناتی که امروز غزه به آن دست یافته است، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشک‌ها و اسلحه‌ها به نوار غزه آغاز شد و این مسئله شبیه یک معجزه بود و از نظر فنی و امنیتی و امکان‌پذیر بودن بسیار سخت بود، امّا انجام شد سردار سلیمانی شخصاً در این مسیر تلاش کرد و به کشورهای متعدد سفر کرد و برای رساندن این سلاح‌ها برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی کرد و واقعاً این سلاح‌ها به غزه رسید. سلاح‌هایی که سردار سلیمانی به نوار غزه رساند، با همان موشک‌ها راه برای بمباران تل آویو باز شد.»

تداوم حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین پس از جنگ ۲۲روزه وتجهیز آنها به سلاح های پیشرفته درزمان حیات سردار وپس از آن  ،علاوه بر شکست رژیم در جنگهای بعدی وتحکیم موقعیت وتوان بازدارندگی  نیروهای مقاومت ، سبب شده است که اکنون مقاومت مردمی فلسطین به کرانه باختری و حتی سرزمین های ۱۹۴۸ تسری یافته و پایه های رژیم صهیونیستی را بیش از پیش متزلزل کند.

انصار الله یمن

جنبش انصارالله یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی، رهبر فکری آن حسین بدرالدین حوثی است. به سبب انتساب به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز مشهور است. این جنبش در گذشته در قالب تشکیلاتی با عنوان جوانان مؤمن (به عربی: تنظیم الشباب المؤمن) فعالیت می‎کرد. این جریان در زمان رهبری عبدالملک حوثی با پذیرش عمومی مردم یمن روبرو و به جنبش فراگیر در یمن تبدیل شد. جنبش انصارالله یکی از جریان ‎های سیاسی بانفوذ این کشور به شمار می‎آید.

جنبش انصارالله به دنبال استعفای رئیس جمهور یمن و انحلال پارلمان این کشور در سال ۲۰۱۵م مسئولیت دولت انتقالی را برعهده گرفت که به دنبال آن عربستان سعودی با ادعای نامشروع دانستن حاکمیت سیاسی انصارالله، خطر آن برای عربستان و حمایت از بازگشت منصور هادی به قدرت، به یمن حمله کرد که ضمن کشته و زخمی شدن هزاران نفر بسیاری از زیرساخت‎های این کشور از بین رفت.

در پی تحولات اخیر یمن وتجاوز سعودی ها ،جنبش انصار الله با مقاومت خود در برابر ائتلاف سعودی اماراتی که از حمایت آمریکا ،انگلیس ،فرانسه وآلمان ودیگر قدرتهای غربی برخوردار بود توانست موقعیت خود را در یمن تثبیت کند .افزایش توان موشکی وپهبادی انصار الله غربیها را وادار به توقف جنگ یمن کرده است.

 در مورد کمک های مستشاری ایران به انصارالله گرچه ناگفته ها زیاد است ،اما سخنان سردار جعفری فرمانده وقت سپاه در سال ۹۶ در مورد حمایت های ایران از انصارالله تنها موضع رسمی مقامات کشورمان در این زمینه است.او گفت: کمک های ما به جبهه مقاومت بنا به در خواست مردم و دولت‌های آنان صورت گرفته و یمن هم یک نمونه از آن است؛ امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد و جمهوری اسلامی هم از این کمک ها دربغ نمی‌کند و این راه ادامه دارد.

پس از اعلام خبر شهادت «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن ، در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها ادعا شد که او همان سردار شهلایی بوده است اما هم منابعی داخلی و هم وزارت خارجه‌ی آمریکا گفته‌اند که آنها دو نفر هستند.نشریه انگلیسی ایندیپندنت با اشاره به نقش و جایگاه سردار شهلایی در حمایت از مقاومت در یمن مدعی می شود: «فرماندهی پرونده یمن [در سپاه قدس] به عبدالرضا شهلایی، یکی از قدیمی‌ترین و مرموزترین فرماندهان سپاه، واگذار شده بود. هیچ عکسی از شهلایی در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر نمی‌شود و آمریکا نیز فقط یک تصویر نه‌چندان باکیفیت از چهره او منتشر کرده است. حتی هیچ‌یک از خبرگزاری‌های متعدد حکومتی و غیرحکومتی جمهوری اسلامی ایران نیز هنوز خبر یا گفت‌وگویی از او منتشر نکرده‌اند. … شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عبدالرضا شهلایی دست‌کم از زمان تصرف صنعا به دست شبه‌نظامیان حوثی در ابتدای سال ۲۰۱۵ مسئول پرونده یمن در نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است. با وجود اینکه از سال ۲۰۲۰، حسن ایرلو به‌عنوان سفیر ایران به صنعا نزد دولت تحت کنترل حوثی‌ها اعزام شد، به نظر می‌رسید مسئولیت عالی عبدالرضا شهلایی در یمن همچنان برقرار است و او حتی فراتر از یمن فعالیت می‌کند و نوعی بازیکن آزاد نیروی قدس در سرتاسر فضای خاورمیانه و آسیای مرکزی است. با وجود این، جمهوری اسلامی ایران حتی در واکنش به خبر حمله آمریکا برای کشتن او هم سکوت اختیار کرده است؛ سکوتی که ۳۰ سال است درباره یکی از مرموزترین فرماندهان سپاه پاسداران ادامه دارد».

دیگر نیروهای مقاومت

در کنار این نیروها در جغرافیای منطقه، به دهها جنبش مقاومت در دیگر کشورهای اسلامی  نظیر افغانستان ،پاکستان و... ویاجنبش شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی ویا حتی نفوذ نیروی قدس در آمریکای جنوبی وآفریقا و... می توان اشاره کرد که متأثر از امواج انقلاب اسلامی در  کشورهای مختلف شکل گرفته  وبستر رشد ونفوذ" نظریه مقاومت" شده اند .

- لشکر فاطمیون نیروهای مدافع حرم اهل افغانستان هستند که علیه داعش در سوریه مبارزه می‌کنند. فاطمیون در اردیبهشت ۱۳۹۲ش فعالیت خود را آغاز کردند. در حال حاضر تعداد نیروهای این لشکر به بیش از ۲۰ هزار نفر می‌رسد. حضور فاطمیون در سوریه حامل این پیام است که برای دفاع از اسلام، مرزهای جغرافیایی معنایی ندارد.

- زینبیون لشکر زینبیون متشکل از جوانان پاکستانی از سال ۱۳۹۳ برای حمایت از مقاومت در سوریه ودفاع از حرم شکل گرفت و در عملیات‌های آزادسازی و تثبیت مناطق «حلب»، «نبل و الزهرا»، «تدمر»، «حما» و حاشیه دمشق، حضور تاثیرگذاری داشتند و ده‌ها شهید را تقدیم کردند. حضور زینبیون در جبهه مقاومت، در ۴ قالب «رزمنده»، «روحانی»، «پزشک» و «بهیار» تعریف می‌شد.امروز گلزار شهدای قم مدفن بسیاری از شهدای دو لشکر محبوب «زینبیون» پاکستان و «فاطمیون» افغانستان است.

سخت‌گیری‌های دولت پاکستان طی سالیان گذشته در رابطه با شیعیان به خصوص مدافعان حرم پاکستانی آنقدر شدید بود که امکان بازتاب رسانه‌ای شهادت و تشییع شهدای زینبیون چندان میسر نبود.رزمندگانی که شهرت اصلی خود را از مجاهدت‌ها و سلحشوری‌های مثال‌زدنی‌شان در میان رزمندگان جبهه مقاومت به دست آورده بودند. مشهور است که در بسیاری از اوقات، انجام سخت‌ترین قسمت‌های جنگ‌ها و عملیات‌ها بر عهده رزمندگان زینبیون پاکستان سپرده می‌شد.

اعتماد و اطمینان فرماندهان جبهه مقاومت به عملکرد لشکر زینبیون آنقدر بالا بود که نبرد پایانی و تعیین‌کننده با داعش در سوریه که منجر به نابودی این شجره خبیثه شد، به فرماندهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و با دلاوری و خط‌شکنی نیروهای زینبیون در منطقه البوکمال انجام شد.

ناگفته نماند که بهمن ماه سال ۹۷ وزارت خزانه‌داری آمریکا نام لشکرهای «زینبیون» و «فاطمیون» را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. لشکر زینبیون در واکنش به این تحریم‌ها در بیانیه‌ای خطاب به دولتمردان آمریکایی اعلام کرد: «حتما اخبار نحوه مبارزه و خوب جنگیدن لشکر زینبیون در دفاع از حرم اهل بیت (ع) به گوش‌تان رسیده است. پس بدانید در قاموس فرهنگ مبارزاتی اسلام ترس و تهدید معنا ندارد و تصمیمات و نگاه‌های خباثت‌آمیز آمریکا و اذنابش باعث وحدت و انسجام جبهه اسلام خواهد شد و آمادگی سربازان فدایی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی را بیشتر خواهد نمود».

کد خبر 122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha