تحلیل/ چرا تشییع پیکر حاج قاسم «یوم الله» است؟

یوم‌الله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند ...

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، رهبر معظم انقلاب-۲۷ دی ۱۳۹۸- در مقطعی که حدود ۲ هفته از شهادت سردار سلیمانی سپری شده بود، فرمودند:«حادثه‌ یوم‌الله تشییع پیکر شهید و حادثه‌ یوم‌الله در هم کوبیدن پایگاه آمریکایی از ذهن این مردم نخواهد رفت و روزبه‌روز ان‌شاءالله زنده‌تر خواهد شد.»

تشییع پیکر سردار سلیمانی به دلیل کثرت جمعیت و حضور دهها میلیونی مردم، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. برای نمونه خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «حجم جمعیت حاضران در تهران بسیار شبیه جمعیتی بود که در سال ۱۹۸۹ برای تشییع پیکر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خمینی در خیابان‌ها حضور پیدا کرده بودند.»

حال سوال اینجاست که چرا رهبر معظم انقلاب، از روز تشییع حاج قاسم با عنوان «یوم الله» نام بردند؟

پیام آشکار برای دوستان و دشمنان

یوم الله، روزی است که دارای پیام آشکار برای دوستان و دشمنان است. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه- ۲۹ بهمن ۱۳۹۸- فرمودند:«در بدرقه‌ شهید(سلیمانی)، حرکت عظیم مردم و اجتماعی...واقعاً اشک انسان را جاری میکرد؛ اینها خیلی مهم است، اینها خیلی بامعنا است... اینها چیزهایی است که چشمها آنها را می‌بینند؛ چشمهای دوست می‌بینند و امیدوار میشوند، چشم دشمن هم میبیند و حسابِ کارِ خودش را میکند؛ دشمن هم میبیند اینها را. دشمن، خواب هم نیست، کور هم نیست.»

تبدیل احساس ضعف و شکست به پیروزی و عزت

پس از ترور مذبوحانه حاج قاسم توسط دولت تروریست آمریکا، به دلیل وقوع این حادثه تلخ و فقدان شخصیتی همچون سردار سلیمانی، در ابتدای امر مردم ایران و دیگر مسلمانان در کشورهای منطقه و آزادی خواهان در سایر نقاط جهان دچار خشم، دلهره، یأس و احساس شکست شدند. اما تشییع حاج قاسم به مثابه یک یوم الله، ورق را برگرداند و این احساس را به عزت، سربلندی، امید، همدلی و انسجام بدل کرد. یعنی ایجاد اراده مضاعف در نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، وارد میدان شدن و فداکاری کردن.

ایشان در بخش دیگری از همین بیانات فرمودند:«در شهادت سردار سلیمانی یک فقدان تلخی برای ما پیش آمد... این به جای خود محفوظ...ولیکن وقتی به این حادثه‌ نگاه میکنیم می‌بینیم این حادثه مثل همه‌ حوادث دیگر الهی است که لطف خدای متعال در آنها بر قهر غلبه دارد.»

مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کردند:«این اتّفاقی که در تهران افتاد و در تبریز افتاد و در مشهد افتاد و در اهواز افتاد و در کرمان افتاد و در قم افتاد، اتّفاق خیلی بزرگی بود. این ‌جور اتّفاقی کمتر می‌افتد که ده‌ها میلیون انسان در شهرهای مختلف از یک شهیدی تشییع کنند... ما در این قضیّه برنده شدیم؛ در یک قضیّه‌ای که این قدر ظاهرش تلخ است -که خب شهید عزیز ما را از ما گرفتند؛ این خیلی تلخ است- یک چنین باطنی خدا قرار داده است که همه‌ی آن پیروزی است.»

به عبارت دیگر، حوادثی که پس از شهادت حاج قاسم رخ داد و از جمله تشییع باشکوه پیکر وی، یک مصیبت بزرگ را به یک حماسه تبدیل کرد. حماسه ای جریان ساز که مصداق برتری مستضعفین بر مستکبرین بود.

نزدیک شدن دلهای مردم به یکدیگر،فارغ از سلایق سیاسی

یوم الله، رویدادی است که دلهای مردم را به یکدیگر نزدیک می کند. در اینجا سلایق سیاسی و تفاوت ها در سبک زندگی رنگ باخته و همه همدل و همصدا می شوند. «خونِ شهید» وحدت آفرین است و چشم‌های غبار گرفته و دل‌های آلوده به زنگار را صفا می دهد.

رهبر معظم انقلاب در همین رابطه در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ فرمودند:«این نکته را من بگویم که حقیقت این است که در عالم سیاست -سیاستهای نظام جمهوری اسلامی، سیاستهای کشور و همچنین حوادثی که رنگ و بوی سیاسی دارند- بعضی از حقایقی هست که باید نگاه به آنها برتر و فراتر از سلیقه‌ها و نزاع های سیاسی باشد؛ فرض کنید مثلاً تشییع  پیکر شهید عزیز بزرگوارمان شهید سلیمانی، خب یک حادثه‌ی بزرگی بود؛ اینجا دیگر مسئله‌ی سلیقه‌ سیاسی و مذاق سیاسی مطرح نبود، همه شرکت کردند.»

یوم الله به مثابه یک «آزمایش نیکو»

دشمن تصور می کرد که با ترور حاج قاسم، جبهه مقاومت دچار از هم پاشیدگی شده و روز به روز ضعیف تر و نحیف تر شده و جمهوری اسلامی ایران نیز در سراشیبی افول قرار می گیرد. اما حوادث پس از شهادت و به خصوص مراسم کم نظیر تشییع پیکر حاج قاسم، تمام معادلات و محاسبات دشمن را به ریخت.

مقامات غربی اذعان کردند که «شهید سلیمانی برای آنان بسیار خطرناک تر از سردار سلیمانی است.» پس از ترور حاج قاسم، مقامات آمریکایی در وحشت از انتقام فرو رفته و به هذیان گویی افتادند. خداوند متعال در آیه ۱۷ سوره مبارکه انفال می فرماید: "فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ‏ إِذْ رَمَیْتَ‏ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی‏ وَ لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیم‏؛‌ و شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کُشت. و چون [تیر به سوی آنان‏] انداختی، تو نینداختی بلکه خدا زد تا به این وسیله مؤمنان را به آزمایشی نیکو بیازماید. قطعاً خدا شنوای داناست." »

یوم‌الله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند؛ آن روزی که دهها میلیون نفر در ایران و صدها هزار نفر در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده مقاومت به خیابان‌ها آمدند و یکی از بزرگ‌ترین بدرقه‌ ها در جهان و در تاریخ را ثبت کردند.

کد خبر 129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha