ترقی: وظیفه امروز شورای ائتلاف کمک به بهبود حکمرانی و بیان کاستی‌ها به مسئولان است

حمید رضا ترقی رئیس شورای ائتلاف خراسان رضوی در اولین اجلاس تشکل های سیاسی عضو ائتلاف استان سخنرانی کرد.

سرویس استان های شانا - حمیدرضا ترقی رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی دراولین اجلاس تشکل های سیاسی عضو ائتلاف سخنرانی کرد. متن کامل سخنان ترقی به شرح زیر است:

  بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله فی کتابه :إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَیٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّیٰ یَسْتَأْذِنُوهُ ۚ 

 با تبریک میلاد باسعادت حضرت باقرالعلوم و حلول ماه رجب ، هنگام اغاز جنگ احزاب و حمله دشمنان به مدینه برای سرنگونی نظام اسلامی و زمانی که پیامبر همه را به دفاع از مدینه و نظام اسلامی فراخوانده بود ،مشاهده شدکه عده ای دنبال کارو زندگی شخصی خود می روند و درهمراهی با پیامبر برای دفاع از انقلاب و حکومت اسلامی بهانه می آورندخداوند این آیه را که قرائت شد نازل کرد که  می‏فرماید : مؤمنان راستین در هیچ امری جامع، رهبرشان را تنها نمی‏گذارند و بی‏ اجازه او صحنه را ترک نمی‏کنند.

از ویژگیهای مؤمنان، حضور آنها در مسائل جمعی جامعه, کنار رهبر و ترک نکردن صحنه بی‏عذر موجّه و بدون اطلاع است؛ حتی مؤمنان بیماراعلام می‏کنند که به سبب بیماری نمی‏توانند همراه جمع باشند تا راه بهانه‏ گیری دیگران باز نشود؛ ﴿فإذا استأذنوک لبعض شأنهم فأذن لمن شئت منهم واستغفر لهم الله انّ الله غفور رحیم﴾.

طبق این آیه، معذوران نیز که به اذن مقام رهبری صحنه را ترک می‏کنند، فضیلتی را از دست می‏دهند؛ ازاین‏رو ذات اقدس الهی به رسولش صلی الله علیه و آله و سلم دستور می‏دهد که برای آنان استغفار کند؛ بنابراین اگر کسی موفق نشد در مسئله‏ ای اجتماعی حضور یابد، از فیضی بی‏ بهره مانده است که باید با استغفار رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم ترمیم شود.

 در انقلاب اسلامی نیز حضور در صحنه سیاسی و اجتماعی بویژه امر جامع، وظیفه مشترک زن و مرد است و امامین انقلاب بر این حضور مشترک تأکید داشته و دارند.

پیام این ایه اینست که:

۱- حضور در کنار رهبری، برای حل مشکلات و مسائل مهم جامعه نشانه‌ی ایمان و ترک آن نشانه‌ی نفاق یا ضعف ایمان است. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ‌ ... کانُوا مَعَهُ عَلی‌ أَمْرٍ جامِعٍ‌

۲- در مسائل تشکیلاتی که بر اساس همفکری و مشورت تصمیم گرفته می‌شود، خودمحوری و خودمختاری ممنوع است. «عَلی‌ أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا»

۳- در زندگی اجتماعی، وجود رهبر و پیروی از او لازم است. «عَلی‌ أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا»

۴- ایمان باید همراه با تسلیم و اطاعت از رهبری باشد. «لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوهُ»

۵- باید نظام اجتماعی و کارهای گروهی را ارج نهیم. «لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوهُ»

۶- بعضی مسائل را باید سربسته گفت. «لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ»

۷- رهبری در اسلام، همراه با مصلحت‌اندیشی و رحمت است. «فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ‌- وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ»

۸- تصمیم‌گیری نهایی با رهبر است. «لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ» (پیامبر در مسائل جامعه، بر مردم ولایت دارد).

۹- رهبر باید در اعمال سیاست‌های خود انعطاف‌پذیر و واقع‌بین باشد. «فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ»

۱۰- اذن پیامبر، کار را مجاز و حلال می‌کند ولی نفسِ رها کردن کارهای عمومی، نیاز به استغفار دارد. فَأْذَنْ‌ ... وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ‌

۱۱- طرح مسائل شخصی در هنگام اشتغال به کارهای عمومی، گرچه با اجازه‌باشد  ،  زیبا نیست و باید عذرخواهی کرد. «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ»

۱۲- استغفار ودعای پیامبر صلی الله علیه و آله برای دیگران، مستجاب است. «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»

امروز به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ احزاب دشمن علیه نظام اسلامیست،دشمن تمام امکانات خود اعم ازتسلیحات نظامی، جواسیس نفوذی ،فضای مجازی، رسانه های متنوع و سرمایه انسانی از منافقین و تجزیه طلبان و سلطنت طلبان مرتجع و مرعوبین غرب را بسیج کرده تا دو راهبرد تغییر رفتار و بعد تغییر نظام سیاسی ایران را به سرانجام رساند. لذا در چنین شرایطی ما نیروهای انقلاب، باید در کنار رهبری از نظام جمهوری اسلامی دفاع و پشتیبانی کنیم و سرگرم مسایل فرعی و غیر اولویت دار نشویم.

ماموریت امروز ما در شورای ائتلاف:

۱-شناسایی و جذب و اموزش و شبکه بندی نیروها و سرمایه اجتماعی انقلاب.

۲-ایستادگی در برابر هجمه های ترکیبی دشمن علیه نظام 

۳-پایبندی به ارزشهای شایسته سالاری ،عدالتخواهی،دینمداری،تقوای جمعی،کار گروهی

 ۴-پرهیز از خودمحوری و تعصبات گروهی و جناحی است.

حفظ سرمایه اجتماعی نیروهای انقلاب به تعبیر رهبر انقلاب در دیداراخیرشان با مسئولین سازمان تبلیغات به دوعامل بستگی دارد :

۱-بهبود وضع اقتصادی مردم،برای شادابی و نشاط فعالیت در انها

۲-اتحاد کلمه وهمدلی بین نیروهای انقلابی و نیافتادن در دام جناح گرایی وتعصبات بی جا 

شورای ائتلاف در خراسان رضوی در طی دودوره انتخابات گذشته مسیر روبه کمال خود را طی کرده ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. در هر دوره آسیب شناسی کرده و نقاط ضعف را برطرف کرده ایم تا ریل تصمیم گیری و مدیریت در جریان انقلاب را از یک جمع محدود به خرد جمعی و دموکراتیک و مبتنی بر شاخصها تغییر دهیم.

یکی از ضعفهای تشکلهای سیاسی جریان انقلاب،عدم مشارکت فعال در فرآیند تصمیم گیری و نتیجه بخش کردن آن بوسیله سرمایه اجتماعی و سازمان رای شان است .

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان که وابسته به شورای ائتلاف کشوراست و هیئت موسس ان توسط مرکز و با هماهنگی مسئولان استان تعیین میشوند، منحصر به زمان انتخابات نیست،بلکه مطالبه مسئولان عالی کشور اینست که در کمک به بهبود حکمرانی ،بعنوان حلقه میانی مردم و نظام عمل کرده و کژیها و کاستی ها را به مسئولان گوشزد کرده و با تهیه و ارائه پیشنهادات سازنده به مسئولان به جلب رضایتمندی مردم از مجریان کمک کند.

لذا انتظارمان از احزاب و تشکلهای سیاسی اینست که با افزایش سرمایه اجتماعی خود و همراه سازی انها با سیاستها و برنامه ها و تصمیمات ائتلاف که با تصویب همه اعضا اتخاذ میشود، نقش بیشتری در حرکت روبه جلوی نیروهای انقلاب درگام دوم ایفا کنند.

زدوبندهای جناحی و سهم خواهی وعدم پایبندی به خرد جمعی و عدم رعایت تقوای جمعی، و تعصبات گروهی ،آفت ائتلاف نیروهای انقلاب است، ما باید زمینه مشارکت حداکثری مردم رابا جهاد تبیین دربین سرمایه اجتماعی انقلاب فراهم سازیم و این کار سخت در شرایط کنونی محتاج به همت و عزم راسخ همه است .

رئیس شورای ائتلاف در پایان ضمن پاسخ به سوالات و نقد های حاضرین ،هجمه های اخیر به شورای ائتلاف در مشهد به خاطر مسائل شهرداری را بی تقوایی سیاسی و سیاهنمایی مغرضانه از مدیریت سیاسی استان قبل از بررسی قضایی دانست.

دراین جلسه که اعضای هیئت رئیسه شورای ائتلاف استان حضور داشتند مقرر شد پیشنهادات اعضا مورد دقت و بررسی قرار گرفته و جلسات هرماهه تشکیل و تداوم یافته و اعضا در کمیته ها و معاونتهای ائتلاف حضوری فعال داشته باشند.

کد خبر 313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha