تحلیل/ بایسته‌های جنبش دانشجویی انقلابی در گام دوم انقلاب

حضور در عرصه‌های مختلف و اعلام مواضع انقلابی یکی از مهمترین انتظاراتی است که از تشکل‌هایی دانشجویی وجود دارد.

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، امروز پس از گذشت قریب به هفتاد سال از 16 آذر 1332، جنبش دانشجویی در کشور در شرایط خاص و منحصر به فرد خود قرار گرفته است جنبش دانشجویی امروز میراث‌دار جنبش دانشجویی دیروز است، همانها که در برابر استبداد و استعمار سینه سپر کردند و پیشگامان مبارزه بودند! امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی رسالت سنگینی بر دوش جنبش دانشجویی است که اهم آن به شرح زیر است:

۱. پرچم‌داری در جهاد تبیین:

مقوله روشنگری و میدان داری در جهاد تبیین، یکی از مهمترین وظایفی است که از جریان دانشجویی پیشرو انتظار می‌رود. امروز در عرصه جنگ نرم دشمن و با توجه به گسترش و عمومی شدن رسانه‌ها و فضای مجازی، فرصت مناسبی برای هجمه به همه باورهای انقلابی فراهم آمده است که مقابله با آن جهادی عظیم و همه جانبه طلب می‌کند که دانشجویان به مثابه افسران جوان جنگ نرم، در خط اول این صف‌آرایی و مبارزه قرار دارند. جنگ شناختی که مدتهاست جمهوری اسلامی درگیر آن است، نیازمند فعال شدن دانشجویان بصیر و انقلابی و هوشمندی است که در میان جامعه از اعتبار لازم برای اثربخشی برخوردارند.

۲. پیشگامی در تقویت گفتمان انقلابی:

یکی از وظایف مهمی که در مسیر تقویت و فراگیر نمودن ارزش‌های انقلابی و روحیه انقلابی بر عهده دانشجویان است، مساله گفتمان‌سازی است. دانشجویان وظیفه دارند تا آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی و بطور ویژه ابعاد مفهوم انقلابی‌گری و مولفه‌های آن را در جامعه بسط و گسترش دهند و این انتظاری است که امروز از جنبش دانشجویی می‌رود، همانطور که سال‌ها به این وظیفه عمل کرده است.

۳. حضور در عرصه‌های مختلف خدمت:

حضور در عرصه‌های مختلف و اعلام مواضع انقلابی یکی از مهمترین انتظاراتی است که از تشکل‌هایی دانشجویی وجود دارد. امروز حوادث مختلفی در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌افتد که اعلام نظر برخاسته از آرمان‌ها و فارغ از تعلقات سیاسی - جناحی بسیار راهگشا خواهد بود.

۴. فسادستیزی:

فسادستیزی را می‌توان یکی دیگر از رسالت‌های تاریخی جنبش دانشجوی دانست. دانشجویان همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی پرچمدار عدالت‌خواهی بودند و با مظاهر اشرافیت و فساد مقابله کرده‌اند. تداوم این وضعیت و پیشگامی در این عرصه یکی از مطالباتی است که بارها توسط امام جامعه اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

۵. پرچمدار تولید علم:

مقوله بنیادین دیگری که بدون شک جزو وظایف ذاتی و شاید انحصاری دانشجویان و جنبش دانشجویی است، مساله "تولید علم" و "جنبش نرم افزاری" است. امروز مساله پیشرفت و الگوی اسلامی – ایرانی آن یکی از مهمترین مسایل جمهوری اسلامی است که ارائه چنین طرحی همه جانبه مبتنی بر آموزه‌های اسلامی نیازمند جهاد فکری - علمی در حوزه‌های مختلف دانش است که دانشجویان در این میدان نیز وظیفه کلیدی بر عهده دارند.

۶. ارتقاء بصیرت:

افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی یکی دیگر از وظایف خطیری است که دانشجوی جوان در دنیای پیچیده امروز برای ترویج گفتمان انقلابی‌گری سخت بدان نیازمند است. و به همین خاطر است که رهبر انقلاب تاکید دارند «سطح آگاهی سیاسی و دینی خودتان را افزایش بدهید. نگویید ما همه چیز را بلدیم، به همه چیز مسلّطیم؛ نه، گاهی سطح آگاهی‌های سیاسی کم است، گاهی سطح آگاهی‌های دینی کم است... آگاهی‌های علمی دینی و سیاسی خودتان را افزایش بدهید»

۷. موتور محرک تحقق تمدن اسلامی:

تلاش برای رسیدن به تمدن اسلامی، آرمانی است که جمهوری اسلامی با همه توان برای تحقق آن تلاش می‌کند. بدون شک با دستیابی به یک جامعه الگو و ممتاز است که انقلاب اسلامی خواهد توانست مقدمه ظهور موعود(عج) را فراهم آورد. در این مسیر پیشگامان و پیشرانان تحقق تمدن اسلامی جوانان مومن انقلابی و در راس آنان جریان‌های دانشجویی کشور هستند.

۸. نیفتادن در دام آفات:

از ذکر این نکته نیز نباید غفلت کرد که جنبش دانشجویی در مسیر انجام رسالت انقلابی‌اش در جامعه با آفات و آسیب‌هایی چون دور شدن از آرمان‌ها، افراطی‌گری، سطحی‌نگری، شعارزدگی، جناحی شدن، نفوذ و ... رو به رو است که باید برای جلوگیری از آلودگی به این انحرافات چاره‌اندیشی کند که پرداختن به آن مجال دیگری می‌طلبد. اگر جنبش دانشجویی از یکسو در معرض افتادن به پرتگاه خموشی و انفعال قرار داشته و از دیگر سو در معرض پرتگاه رادیکالیزم و بازیچه احزاب سیاسی شدن، باید هوشیار باشد تا به بهانه عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد در دامن رادیکالیزم دیگری نیفتد! و یا به نام انقلابیگری و آتش به اختیار، بازیچه دست افراطیون و اپوزیسیون نشود! به واقع دانشگاه با تکیه بر عقلانیت، تدبیر، خودسازی انقلابی و درس گرفتن از گذشته، باید بتواند تا رسالت تاریخی خود را در مسیر تحق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به انجام رساند.

سخن آخر

جنبش دانشجویی را می‌توان موتور محرک تحولات سیاسی – اجتماعی دانست. جوانان پرشور و با انگیزه‌ای که فارغ از هرگونه تعلقات زیستی، در عنفوان جوانی و پاکدامنی گرد هم آمده‌اند تا برای کسب علم و دانش تلاش نمایند و آنقدر از حریت و آزادگی و برخوردارند که پیشگام مبارزه با موانع تحقق آزادی و عدالت در جامعه باشند! پتانسیل ارزشمندی که در هر جامعه در حال توسعه و پیشرفتی می‌تواند به مثابه موتور تحولات مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی عمل کرده و خیلی زود اهداف دست نیافتنی را در اختیارمان قرار دهد!

از منظری دیگر این نقطه قوت جامعه به همان اندازه که می‌تواند منشاء اثر تحولی در جامعه باشند، در معرض آسیب و انحراف و حتی خواب‌های شومی است که بدخواهان این سرزمین برای بهره‌برداری از آن نقشه کشیده‌اند! افتادن در این دام می‌تواند همه آن فرصت ها را به تهدید برای جامعه بدل کند.

کد خبر 34

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha