تحلیل/ نکاتی در خصوص ماجرای حادثه سفارت آذربایجان در تهران

همزمانی این اتفاق با تشدید تنش آفرینی های اخیر باکو، اظهارات ضدایرانی الهام علی اف و انسداد گذرگاه لاچین قابل تأمل است.

کمیته رصد و تحلیل شانا- در ساعت ۳۰/۸ روز جمعه مورخ ۷/۱۱/۱۴۰۱ آقای یاسین حسین زاده (۵۳ ساله)، کشاورز و از اهالی روستایی از توابع شهر مرند استان آذربایجان شرقی، به بهانه پیگیری وضعیت همسر اهل جمهوری آذربایجانی خود به نام گلنار علی یوا (۴۹ ساله) که ادعا دارد از فروردین ۱۴۰۱ به سفارت مراجعه و ناپدید شده است، با دو قبضه اسلحه کلاش و کلت، به ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، واقع در خیابان شهید راستوان، محله دروس، ورود نموده و با شلیک گلوله ضمن کشتن مأمور حفاظت فیزیکی سفارت (از اعضای سرویس امنیت ملی آذربایجان)، دو نفر دیگر از اعضای شاغل در سفارت را نیز مجروح می‌کند. دو فرزند این فرد، به نام های اسرا (۲۲ ساله) و محمد (۱۰ ساله) در خودروی سواری این فرد در بیرون بوده‌اند. فرد یاد شده نیز قبل ورود به سفارت با خودروی سواری دو مأمور سفارت در محوطه جلوی ساختمان سفارت تصادف نموده و سپس متعاقب ورود این افراد، وارد سفارت می‌شوند. این حادثه و سناریو سوژه‌ای شده برای جنگ روانی و جنگ شناختی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران در سطح جمهوری آذربایجان و منطقه.

ملاحظات مهم در خصوص این حادثه

با توجه به شخصیت فردی یاسین حسین زاده و مشکلات روحی و روانی وی، احتمال هدایت و تحریک وی توسط فردی آگاه برای این اقدام و هوشمندانه بودن این اقدام در این برهه، با هدف سناریوسازی از طریق وی، بسیار قریب به یقین است و نبایستی از نظر دور داشته شود.

** به فاصله کوتاهی از بروز این حادثه، در سطح بسیار وسیع و گسترده، جنگ روانی و جنگ شناختی با محوریت این موضوع و با عاملیت رسانه‌های وابسته به انگلستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه و جمهوری آذربایجان و برخی رسانه‌های دیگر آمریکایی و غربی، با به کارگیری انواع و اقسام شگردهای عملیات روانی و جنگ شناختی، با محوریت ایران هراسی و ایران ستیزی، در داخل آذربایجان و سطح منطقه و بین المللی، در حال انجام بوده و با دامنه بسیار گسترده، این امر تا به امروز نیز تداوم دارد.

** در این راستا، برخی مسئولین ترکیه و رژیم صهیونیستی، ضمن همسویی و همدردی با جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در جهت موضوع در برابر جمهوری اسلامی ایران اعلام داشته‌اند.

** این حجم آمادگی رسانه‌ای و همسویی رسانه‌های یادشده با یکدیگر و آمادگی برای جنگ روانی و شناختی بر سر این موضوع، واقعاً جای تأمل و تعجب دارد. مضاف اینکه شاهد طراحی و اجرای دهها سناریوی عملیات روانی رسانه‌ای و اجرایی آن‌ها از طریق مراکز فوق الذکر علیه جمهوری اسلامی هستیم.

** به یکباره نوک پیکان تمامی این عملیات‌ها متوجه ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران شد، به طوری برخی رسانه‌های یاد شده در عرصه غیررسمی، این حادثه را تهاجم طراحی شده توسط سپاه پاسداران علیه سفارت جمهوری آذربایجان قلمداد نموده‌اند تا از این طریق به موج سپاه ستیزی به راه افتاده در چند روزه اخیر توسط دشمنان دامن بزنند.

** در ادامه و متعاقب هدف قرار دادن برخی اهداف در شهرهای مختلف کشورمان توسط ریز پهبادها در شب ۸/۱۱/۱۴۰۱، برخی رسانه‌های غیررسمی ضدایرانی در جمهوری آذربایجان با ابراز خوشحالی، آن را اقدام کشور دوست و برادر اسرائیل، علیه ایران، در برابر حمله به سفارت در تهران و به تلافی آن عنوان می‌دارند.

** از زمان بروز حادثه تا به امروز، با سناریوسازی، یگان ویژه‌ای از طرف پلیس توسط آذری‌ها مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو مستقر شده و مرتب رسانه‌های مختلف آذری با حضور در مقابل سفارت کشورمان و به تصویر کشیدن این یگان ویژه و نحوه حفاظت آذری‌ها از سفارت کشورمان در باکو، مدام عملکرد نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در نحوه حفاظت از سفارت آذربایجان و سایر نمایندگی‌ها در تهران را زیر سؤال می‌برند. نوک پیکان مورد هدف در این سناریو سازی ها، مجموعه فراجا و نحوه عملکرد یگان انتظامی حفاظت نمایندگی‌های خارجی و پلیس دیپلماتیک در تهران توسط فراجا می‌باشد.

نکاتی در خصوص ماجرای حادثه سفارت آذربایجان در تهران

درپی اقدام مسلحانه صبح جمعه در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و کشته شدن یکی از اتباع جمهوری آذربایجان، چند نکته زیر حائز اهمیت است:

۱- همزمانی این اتفاق با تشدید تنش آفرینی های اخیر باکو، اظهارات ضدایرانی الهام علی اف و انسداد گذرگاه لاچین قابل تأمل است.

۲- در زمان قتل تروریستی سفیر روسیه در ترکیه، روس‌ها آن را بهانه‌ای برای تعطیلی سفارت خود قرار ندادند، درحالی که مقتول امروز تنها یک مأمور دون پایه بود و نه یک دیپلمات سفارت آذربایجان.

۳- پیرو حادثه سفارت آذربایجان، رسانه‌های این کشور هجمه گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران و توهین به نظام اسلامی و مسئولان تراز اول کشور را آغاز کرده‌اند.

۴- دولت باکو نیز تحریک کشورهای مختلف برای موضعگیری علیه تهران را شدت داده و احتمال شیطنت‌های مرزی، تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در آذربایجان، تجمع در شهرهای آذری زبان به ویژه تبریز و مزاحمت برای رانندگان ترانزیت وجود دارد.

۵- پس از این اتفاق حکمت حاجی اف دستیار الهام علی اف و جورج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در باکو درباره اتفاق سفارت در تهران گفتگو کردند. برخی کارشناسان همزمانی این اتفاق با بازگشایی سفارت آذربایجان در تل‌آویو را مشکوک دانستند.

۶- طی یک ماه گذشته وقوع حوادثی در حوزه امنیتی از سوی طرف آذربایجانی باعث بالارفتن میزان تنش در منطقه شده است که بطور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استقرار تجهیزات در قره باغ مجاور ایران

- رشد فعالیت تشکیلات مقاومت ملی آذربایجان (دیرنیش) علیه ایران

- ورود مبلغان مسیحی از آذربایجان به مناطق آذری زبان ایران

- پوشش اخبار هواشناسی استانهای آذری زبان ایران در رسانه‌های دولتی آذربایجان با عنوان آذربایجان جنوبی

- حضور عناصر ضدایرانی در برنامه‌های زنده تلویزیونی این کشور

- تشدید کارشکنی مرزی آذربایجان در تبادلات مرزی ایران و روسیه

- برگزاری یادبود کشتار معترضان آذری (سال ۱۹۹۰ توسط شوروی) در کنسولگری آذربایجان در تبریز

- افزایش استقرار نظامیان ترکیه در آذربایجان و نخجوان

-انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز مسئولان ایران در روزنامه‌های دولتی آذربایجان

- ارتباط گیری با قومگرایان قشقائی و ترکمن ایران

-افزایش حضور و تردد هنرمندان و خوانندگان آذربایجانی در ایران

-انسداد گمرک مرزی نخجوان برروی ایران و اخلال در ترانزیت

-تغییرات کلان مدیریتی در نخجوان با دید ضدایرانی

- فراخوان تجمع رسانه‌های آذری در پل خداآفرین به مناسبت روز جعلی همبستگی آذربایجان‌ها

- ارتباط گیری آذربایجان با قومگرایان ایران و حمایت از اغتشاشگران زندانی

-افزایش حضور گروههای مستندساز آذری در مناطق مرزی ایران

- سفرسرلشکر محمد عبدالله حمدان الشهری رئیس مرزبانی عربستان به باکو برای تقویت سرویس مرزی آذربایجان

- افزایش حضور کارشناسان صهیونیست مجاور مرزهای ایران

- این اتفاق بیش از آنکه یک مسئله واقعی باشد، به یک سناریوی ناشیانه شبیه است که در نهایت آورده‌ای برای خاندان علی اُف ندارد و اتفاقاً در میان مدت شرایط را برای آنها سخت خواهد کرد. دشمنی با ایرانی که مدت‌ها است با این جمهوری مدارا می‌کند به نفع علی اُف نیست، هرچند ممکن است وی دلش را به حمایت رژیمی خوش کرده باشد که خود سست‌تر از خانه عنکبوت است.

واکنش‌ها به حادثه سفارت باکو

برخی کاربران انقلابی از روند اطلاع رسانی مسئولان، دولت و رسانه‌های رسمی تشکر کرده و مدعی شدند که این اقدام در قالب «روایت اول» به نحو احسن شکل گرفته و مانع شایعه پراکنی و اختلاف افکنی معاندین و براندازان بین دو کشور ایران و آذربایجان شده است. برخی از کاربران انقلابی نیز این حادثه را مشکوک عنوان کرده و تحلیل‌هایی در این خصوص ارائه دادند.

برخی کاربران انقلابی تصاویری از یکی از اعضای حاضر د سفارت منتشر کرده و مدعی شدند که پوشش اسرائیلی داشته و مدعی شدند که او یک فرد اسرائیلی است. این کاربران مدعی شدند که در سفارت باکو در تهران در مقابل فعالیت‌های دیپلماتیک، افرادی با اهداف و تفکر صهیونیستی مشغول فعالیت هستند.

اما برخی توئیت ها و کانال‌های تلگرامی زرد، اقدام به ایجاد جو هیجانی برای این ماجرا کردند و مدعی شدند که آذربایجان تصمیم دارد سفارت خود در تهران را تخلیه کرده و فعالیت خود را متوقف کند. این ادعا لحظاتی بعد در رسانه‌های رسمی کشور تکذیب شد. برخی رسانه‌ها در ابتدا برای شرح این ماجرا از عنوان «حمله تروریستی» استفاده کردند. الهام علی اف نیز در توئیتی از این عبارت استفاده کرده و در پیام خود نوشت «اقدام انجام شده علیه سفارت ما در تهران را به شدت محکوم می‌کنیم» و خواستار بررسی فوری این حمله تروریستی و مجازات عاملان شد. او همچنین تاکید کرد که حمله به نمایندگی‌ها دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

رویترز و بی‌بی سی فارسی، بلافاصله پس از انتشار خبر، ضمن برجسته سازی این ماجرا، سعی کردند ابعاد تروریستی- سیاسی به ماجرا داده و جنگ دیپلماتیک را انگاره سازی کنند.

همچنین واکنش شتابزده و پرخاشگرایانه دولت باکو در حالی است که اگر در این ماجرا، یک همکار سفارت جمهوری آذربایجان کشته و دو نفر مجروح شده‌اند، در حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز، ۱۳ ایرانی شهید و ۲۱ نفر مجروح شدند و طبق بیانیه رسمی وزارت اطلاعات: عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده این عملیات تروریستی، تبعه جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه حیدر علی‌اف در باکو پرواز و از فرودگاه امام خمینی (ره) وارد ایران شده است. وی پس از رسیدن به تهران، خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود.

واکنش‌ها نسبت به این ماجرا ادامه داشته و حتی برخی از اکانت های سایبری توئیتر مدعی شدند فرد ضارب یاسین حسین زاده، عضو جنبش مقاومت اسلامی آذربایجان، «حسینیون» (تحت حمایت سپاه پاسداران) عامل حمله به سفارت آذربایجان در تهران بوده است. این اکانت ها ادله خود را اینطور بیان می‌کنند که گروه حسینیون ۱۰ روز قبل بیانیه‌ای علیه باکو و عادی سازی روابط با اسرائیل صادر کرده بود.

پیشنهادات و الزامات راهبردی

** این اتفاق، به نظر حادثه ساده‌ای نمی‌باشد و سناریویی چند لایه است که باید با هوشمندی آن را مدیریت نمود. باید با تدبیر درست موضوع، نوک پیکان جنگ شناختی طرف مقابل را به سوی خودشان برگردانیم.

** این هجمه رسانه‌ای علیه ایران، فرصت خوبی را جهت سوژه سازی و سناریو سازی در عرصه تقابل با حضور گسترده و عمیق رژیم صهیونیستی و سایر بازیگران فرامنطقه در جمهوری آذربایجان در کشورمان را فراهم آورده است که بایستی با برنامه هوشمندانه از آن بهره برداری بهینه را نمود؛ بنابراین ما نیز باید جنگ روانی و شناختی علیه دشمنان مقابل خودمان به راه بیندازیم. متاسفانه هنوز عده‌ای از خواص در داخل نگاه کاملاً سفید به حوادث جاری در سه دهه اخیر در جمهوری آذربایجان دارند.

** دستگاه دیپلماسی سیاسی کشور نیز می‌بایست به صورت هم زمان با فعال سازی ارتباطات رسمی و دیپلماسی با مسئولین مختلف جمهوری آذربایجان، مانع حضور و نقش آفرینی کشورها و بازیگران فرامنطقه ای گردد.

** ضرورت سناریوسازی در برابر دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه ای جهت بدست گرفتن ابتکار عمل و راهبری صحیح موضوع از اقدامات ضروری به نظر می‌رسد. با محوریت هدف قرار دادن حضور رژیم صهیونیستی، ناتو، انگلستان، آمریکا، جریان وهابیت و ... در جمهوری آذربایجان این ضرورت دوچندان احساس می‌شود.

  • ضرورت تجدیدنظر جدی در عملکرد یگان پلیس دیپلماتیک فراجا در این شرایط که کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه بدنبال بهانه ناامنی سفارتخانه‌های خود هستند، اقدامی لازم به نظر می‌رسد و به عملکرد فراجا در این زمینه نقد جدی وارد است.
کد خبر 343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha