جزئیات سوال نماینده تهران و عضو شورای مرکزی ائتلاف از وزیر نفت

عضو کمیسیون انرژی مجلس از توضیحات وزیر نفت به صورت مشروط قانع شد.

سرویس اخبار شانا - در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی سوال مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب پیرامون اقدامات وزارت نفت در اجرای تکالیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوار و خودروها در دستورکار قرار گرفت.

برای مشاهده فایل‌های توضیحی سوال دکتر شریعتی اینجا و اینجا کلیک کنید

شریعتی بعد از توضیحات وزیر نفت گفت که اگر وزیر دو قول دهد سوال را به رأی نمی‌گذارد؛ در وهله اول قانون تا آخر بهمن اجرا شود و دوم اینکه با پیشنهاد ضابطه مند شدن و شفاف شدن درآمدهای LPG در شرکت‌های ملی گاز موافقت کنند. بنابراین این نماینده به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شد.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، پس از اقناع مشروط نماینده تهران از توضیحات وزیر نفت، گفت: وزیر نفت باید نسبت به مدیریت مصرف گاز در زمستان اهتمام داشته باشد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ موضوع مصرف گاز در فصل زمستان را مدنظر داشته باشد.

انتقاد از عدم توزیع مناسب گاز

گفتنی است، مالک شریعتی در تشریح سوال خود از وزیر نفت، گفت: در ابتدا از زحمات وزیر نفت در ایام سرمای بی‌سابقه چند روز اخیر به دلیل مدیریت گازرسانی به ویژه حضور میدانی در مناطقی که دچار مشکل شده بودند، تشکر می‌کنم.

وی متذکر شد: روز گذشته رهبر انقلاب فرمودند «علاج تغییرات مکرر قوانین و مقررات ضروری است چرا که مکرراً قوانین ما تغییر می‌کند، یک مقرره‌ای در دولت تصویب می‌شود و ناگهان از مجلس صدای ضد آن بلند می‌شود و پس از آن که بر اساس آن مقرره تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شده، متأسفانه لغو می‌شود بنابراین این موارد اشکال دارد و باید علاج شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موارد گفته شده ناظر به تصمیم اخیری است که برای تخفیف ۷۰ درصدی، رئیس جمهور اعلام کرد. لذا من خواهش می‌کنم این رویه اصلاح شود و اگر اشکالی در برخی از نقاط وجود دارد، کل مصوبه‌ای که در دولت تصویب شده است را لغو نکنید و فقط اشکال به وجود آمده اصلاح شود.

شریعتی ادامه داد: مجموعه تولید گاز مایع کشور ۱۲ میلیون تن است، البته لازم است توضیح دهم گاز مایع همان کپسول‌هایی است که مردم استفاده می‌کنند لذا با LNG و CNG تفاوت دارد. در واقع LNG گاز مایع تحت فشار و سرمای عمیق است و CNG گاز طبیعی فشرده داخل کپسول‌ها است که خودروها استفاده می‌کنند. LPG ترکیب بوتان و پروپان است که ارزش حرارتی بالاتری از بنزین دارد و علاوه بر آن آلودگی کمتر و درجه اکتان بهتری در موتورهای احتراق داخلی نیز دارد.

وی بیان کرد: به علت عدم توزیع مناسب گاز در کشور با صف‌های طولانی در این زمینه روبرو هستیم و توزیع مناسبی اتفاق نمی‌افتد یا اینکه در زمینه بحث خودروها این گاز به صورت غیراستاندارد استفاده می‌شود و بالغ بر یک میلیون تن برآورد می‌شود، چرا که از ۲.۵ میلیون تن پالایشگاه‌ها تقریباً ۱.۱ میلیون برای مصرف است و ۴۰۰ هزار تن و حدود یک میلیون تن به صورت غیررسمی در شبکه توزیع می‌شود که عمدتاً برای خودروها مصرف می‌شود.

کد خبر 358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha