اخگرپور: جنبش دانشجویی باید پل ارتباطی میان مردم و مسئولین باشد

عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف گفت: جنبش دانشجویی در زمان کنونی باید با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و اثرگذاری در سطح جامعه به تبیین واقعیات و مطالبات مردم بپردازد.

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو با حسین اخگرپور، عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و فعال سابق تشکل های دانشجویی گفت‌وگو کردیم. وی معتقد است جنبش دانشجویی باید به تبیین واقعیات و مطالبات مردم بپردازد و با برنامه ریزی برای توسعه آن نقش خود را به عنوان افسر جوان جنگ نرم ایفا کند. مشروح گفت‌وگو تقدیم می شود.

*جناب آقای اخگرپور، تاریخچه جنبش دانشجویی را به اجمال بیان بفرمایید، نقش آرمان خواهی و عدالت طلبی دانشجویان در شکل گیری جنبش چه بود؟

جنبش دانشجویی در کشور ما سابقه طولانی دارد، نفس ۱۶ آذر و روز دانشجو و عملا تکوین جنبش دانشجویی از آن زمان، روحیه عدالت طلب و آرمان خواهی دانشجویان بود، به طوری که دانشجویان در مخالفت با حضور آمریکایی ها در صحن دانشگاه جمع شدند و نهایتا منجر به شهادت سه دانشجوی عزیز توسط نیروهای رژیم ستم شاهی شد. این مسئله نقطه عطف جریان دانشجویی در ایران است.

در دوران انقلاب اسلامی نیز دانشجویان نقش فعال و ویژه ای ایفا کردند که اوج آن را می توان در ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی دید. همین مسئله نشانگر اهمیت جنبش دانشجویی و اثر گذاری آن در بازه های زمانی مختلف است.

*الزامات کنونی جنبش دانشجویی برای دستیابی به افق روشن اقداماتش چیست؟

نسل کنونی تفاوت اساسی که با نسل گذشته دارد، درگیر شدن با تکنولوژی های روز و مدرن و زندگی در فضای مجازی است و این موضوع سبب شده تا جنبش دانشجویی نیز شاخص های خود را در قبال فعالیت هایش متحول کند. قطعا نسل جدید به مدد فضای مجازی دسترسی بیشتری به اطلاعات و داده های موجود دارند، لذا باید دقیق تر و با ادبیات به روزتری برای آنها تولید محتوا کرد.

علت اصلی این موضوع آن است که در بمباران خبری موجود احتمال اثرگذاری و گمراه کردن بدنه بالاست و جنبش دانشجویی وظیفه دارد فضای دانشگاه و حق و آرمان خواهی را در این اثنی زنده نگه دارد. پس از دوسال تعطیلی دانشگاه ها به علت فضای کرونا کار جنبش دانشجویی سخت تر و وظیفه آن بیشتر شده است، چرا که باید با متد جدید و برنامه درست بتواند با آرمان خواهی و عدالت طلبی روح جدیدی به کالبد دانشگاه تزریق کند، از این رو باید با اقدامات مناسب در بدنه دانشگاه ایفای نقش نماید.

گذشته از آن جنبش دانشجویی به عنوان قشر نخبگانی باید بتواند پل ارتباطی میان مردم و مسئولین باشد، باید مطالبات مردم را به درستی به مسئولان گوشزد کرده و پیگیری کند. این همان وظیفه ای است که شهید بهشتی برای جنبش دانشجوی به عنوان موذن جامعه تعریف کرده است.

جنبش دانشجویی در زمان کنونی باید با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و اثرگذاری در سطح جامعه به تبیین واقعیات و مطالبات مردم بپردازد و با برنامه ریزی برای توسعه آن نقش خود را به عنوان افسر جوان جنگ نرم ایفا کند.

کد خبر 40

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha