بررسی وضعیت و فرصت‌های اقتصادی خوزستان در جلسه مشترک شورای ائتلاف با مدیران استانی

جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۲ خوزستان دربرنامه هفتم توسعه باحضور نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیران کل و شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار گردید.

سرویس استان‌های شانا - با اهتمام کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان خوزستان، جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۲ استان و سهم خوزستان در برنامه هفتم توسعه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، تعدادی از مدیران کل و اعضای شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر ناصر سودانی رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خوزستان ضمن خیرمقدم و تبریک ایام الله بهمن، ضمن طرح مباحث اخلاقی و تبیین فلسفه وجودی انقلاب اسلامی، مطالبه‌گری صحیح را وظیفه نیروهای انقلابی دانستند و به معرفی کمیته‌های تخصصی شورای ائتلاف به ویژه کمیته اقتصادی پرداختند.

سپس هدف از برگزاری جلسه را عنوان کردند و اظهار داشتند کمیته اقتصادی صدها و هزاران نفر ساعت کار تخصصی به وسیله کارشناسان نخبه ادارات و اساتید دانشگاه روی موضوعات مختلف اقتصادی انجام دادند و در نهایت تاکید کردند یکی از وظایف مهم ما آوردن مردم پای صندوق رای است، از این رو باید کار آمدی مسئولین بالا رود تا مردم دلگرم شوند.

در ادامه، عبدالله مدملیل رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ضمن عرض خیر مقدم و تبریک ایام الله دهه فجر به معرفی کمیته اقتصادی پرداختند و فعالیت‌های کمیته اقتصادی را تشریح کردند و اهداف برگزاری نشست را تبیین نمودند و عنوان داشت کمیته اقتصادی شانا در سه موضوع بودجه و اعتبارات استان، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی با بررسی دقیق مشکلات و معضلات استان پیشنهادات و راهکارهایی را تهیه و به صورت مکتوب آماده نموده است.

وی ضمن تشریح وضعیت استان در این سه حوزه عنوان داشتند به استان ظلم مضاعف شده و پیگیری این سه حوزه مطالبه‌ی اصلی ما از نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی است. همچنین تاکید کردند در جنگ اقتصادی پیش رو فرماندهی واحد و طرح و نقشه عملیاتی موثر و عوامل بسترساز برای آماده شدن در جنگ اقتصادی لازم است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز در نشست حضور پیدا نموده و ضمن توصیه به اعمال نیک و اخلاق، توجه بیشتر به جلسات مشورتی نیروهای انقلاب و مسئولین و هیئت های اندیشه ورز را خواستار شدند.

ایشان همچنین خواستار توجه ویژه وزارت نفت به طرح‌های عمرانی شد و عنوان داشتند تمرکز دولت روی طرح‌های نیمه تمام است و باید تلاش کرد در ۴ سال اول دولت آقای رئیسی این طرح‌ها به اتمام برسد و همچنین توجه ویژه مجلس به بحث طرح‌های حفظ حجاب را خواستار شد.

دکتر مهرداد نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان ضمن تشریح میزان رشد درآمدهای خوزستان و وضعیت اعتبارات استان پیشنهاداتی را بیان کردند که این پیشنهادات به شرح زیر است.

۱. تشکیل صندوق توسعه استانی با هدف کمک به اشتغال و طرح‌های عمرانی

۲. فروش ۲۰ درصد سهم دولت در طرح نیشکر که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است به منظور تامین مالی طرح‌ها.

۳. تلاش جهت احیای مجدد در ردیف بودجه دفع آبهای سطحی در جدول ۹ بودجه

۴. ایجاد و موظف نمودن منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی به هماهنگی با استان. لازم به ذکر است این دو منطقه مهم هیچ هماهنگی با استان ندارند.

 ۵. فروش خوراک صنایع بالادستی پتروشیمی‌ها در استان که علت عدم توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها فروخته شدن خوراک در بورس بورس کشوری است.

مهندس حمیدرضا فلاح‌زاده مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان ضمن تشریح وضعیت حوزه صنعت و معدن و تجارت استان دو مشکل اساسی در حوزه صمت را نداشتن برنامه جامع در استان و عدم توازن سرمایه گذاری در شهرستان‌ها دانستند و دو پیشنهاد دادند:

۱. اختصاص درصدی از عوارض آلایندگی به حوزه صنعتف معدن و تجارت جهت توسعه صنایع تولیدی

۲. پیشنهاد حذف مالیات بر ماشین آلات تولیدی از برنامه بودجه

عبدالله فرخ تبار از اساتید دانشگاهی و کارشناس برجسته حوزه کشاورزی ضمن تشریح وضعیت حوزه کشاورزی استان پیشنهاد دادند مصوبات ویژه‌ای در بانک‌ها با هدف کمک به اشتغال و کشاورزی در استان تصویب شود.

همچنین دکتر مطیعی از کارشناسان حوزه محیط زیست ضمن تشریح وضعیت محیط زیست استان عامل اصلی تخریب بیابان ها را طرح‌های وزارت نفت دانستند و پیشنهاد دادند که وزارت نفت در جهت طرح‌های زیست محیطی و بیابان زدایی فعال شود.

در ادامه، قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و رئیس مجمع نمایندگان استان ضمن تشکر از بانیان برگزاری جلسه عنوان داشتند نتیجه نهایی در بودجه مهم است که چقدر تخصیص یابد. وی متذکر شد که کارشناسان انقلابی باید طرح‌های مطالعاتی داشته باشند و به مجمع نمایندگان ارائه دهند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد به خاطر نشان کرد نباید توسعه استان را صرفاً بر اساس بودجه دولتی و باید بخش خصوصی را هم فعال کنیم.

وی همچنین اظهار داشتند که لازم است از اساتید دانشگاهی بهره بیشتری را در طراحی طرح‌ها برد.

سهراب گیلانی نماینده مردم شهرستانهای شوشتر و گتوند گفتند باید بخش خصوصی را وارد کار کنیم اولویت‌های استان در سال ۱۴۰۲ را مشخص کنیم با همفکری هم یک سند توافق تهیه کنیم تلاش کنیم سنگ‌اندازی در راه سرمایه‌گذاری نشود و کارشناسان با مجمع نمایندگان استان مشورت کنند و همه در محضر ریاست محترم جمهوری یک‌نظر شویم و در نهایت عنوان داشتند که دقیقاً باید تصمیم بگیریم در خصوص بودجه چه کاری باید کرد.

دکتر سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز باوی کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند وضعیت بودجه سنواتی کشور به شکلی است که دولت در پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان هم مانده است. اعتبارات ملی و استانی تاکنون کمتر از ۳۰ درصد محقق شده است و وضعیت بودجه ۱۴۰۲ را هم به همین شکل دانستند.

ایشان راهکار حل این مشکل را هموار کردن راه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دانستند همچنین معتقد بودند که خصوصی‌سازی در استان به شکل نامطلوبی در حال اجراست.

حسینی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت ساختار و وجود مدیران و کارشناسان غیرمتعهد در ادارات استان و وجود جریانات ناسالم در سیستم اداری استان عامل اصلی به تعویق افتادن طرح‌ها و پروژه‌هاست و اصلاح ساختاری و جذب و انتصاب افراد لایق و انقلابی و متخصص و متعهد را خواستار شد.

در ادامه این نشست علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند فرصت‌های زیادی از دست رفت و لایحه بودجه کلیات تصویب شده ولی می‌شود در جزئیات کارکرد وی اظهار داشت باید از دو فرصت لایحه بودجه و برنامه هفتم استفاده کرد.

همچنین تاکید کردند که برگزاری اینگونه نشست‌های تخصصی در قالب کمیته های تخصصی مثمرثمر خواهد بود و دو پیشنهاد و توصیه داشتند:

۱. کمیته سه نفره متشکل از یکی از نمایندگان، یک نماینده از طرف شورای ائتلاف و یک نماینده از طرف سازمان برنامه و بودجه تشکیل گردد و به طور تخصصی روی لایحه بودجه برنامه هفتم کار کند.

۲. روی صنایع پایین دستی نفت و گاز کار بیشتری صورت گیرد

در پایان ایشان ضمن انتقاد به عدم توازن برنامه‌ریزی در استان نگاه متوازن به شهرستان‌ها را خواستار شد.

ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند اینگونه جلسات می‌بایست بیشتر برگزار گردد و ضمن تشکر از بانیان جلسه اظهار داشتند یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در خوزستان این است که اکثر طرح ها حتی نمی‌توانند ماده ۲۳ را بگیرند و در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کارشکنی‌ها زیاد است‌

وی اظهار داشت به دلیل عدم نگاه متوازن در تخصیص بودجه در استان ما در طرح‌های ملی در شهرستان خود بیشتر موفق بودیم و ضمن تشریح مشکلات حوزه انتخابیه لزوم مشورت با نمایندگان در آمایش سرزمینی تنها را خواستار شدند.

محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت باید شاخص‌های اختصاص بودجه در ادارات کل متناسب سازی شود ایشان مانع اصلی توسعه استان و تنگ‌نظری در ادارات کل دانستند و یکی از موانع توسعه استان را شخص استاندار سابق دانست همچنین هماهنگی و اتحاد بیشتر را بین نماینده و شورای ائتلاف در شهرستانها خواستار شد.

دکتر سید سعید حسینی نژاد معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان عنوان نمود حدود ۵۰ درصد سپرده‌های مردم در بانک های تهران است و مابقی است آنها روی هم ۵۰ درصد دارند.

از طرفی بانک مرکزی از بانک‌های تهران ۹۹ درصد ولی از بانکهای استان‌های دیگر ۱۳ درصد برداشت می‌کند که همین سه درصد ۸ هزار میلیارد تومان می‌باشد که لازم است این امتیاز برای استان خوزستان هم لحاظ شود.

وی در انتقاد به سیستم بانکی اعلام نمود که بانکها در استان به مسئولین استانی پاسخگو نیستند و بعضی از این بانک‌ها فقط سپرده های مردم را جمع‌آوری می‌کنند و هیچ نقشی در توسعه استان ندارند.

همچنین وی خاطرنشان کرد که سهم سیستم بانکی استان در پرداخت تسهیلات مناسب نیست و بسیار کمتر از حد مطلوب است.

ایشان عنوان نمودند سالانه بالای ۱۵ میلیون تن کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از طریق مرزهای استان خوزستان وارد کشور می‌شود ولی سودی را عاید استان نمی‌کند که لازم است با اخذ مالیات از این کالاها بخشی از مشکلات و کمبودهای مالی است آن را حل کرد.

فلسفی عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب در ادامه اظهار داشت باید دقیقاً مشخص شود که در خصوص بودجه چه کاری می‌توان کرد.

وی پیشنهاد داد آقایان دکتر نیکو و مهندس صدری جهت بررسی بودجه همراه نمایندگان در تهران حضور داشته باشند.

ایشان ضمن انتقاد از سهم ۳ درصد نفت عنوان کرد باید مانع‌زدایی در میدان عمل نشان داده شود و همچنین استاندار محترم شخصا پشت کار قرار گیرند.

در پایان جلسه حاج حسن حائری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان خوزستان مصوبات جلسه را به شرح ذیل بیان داشتند:

۱. کمیته اقتصادی شورای ائتلاف موانع تحقق اصل ۴۴ را جمع‌بندی و به نمایندگان مجلس ارائه دهند.

۲. کمیته سه نفره متشکل از یک نماینده مجلس، یک نماینده از شورای ائتلاف و یک نماینده از سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود جهت بررسی بودجه سال ۱۴۰۰

۳. صنایع جانبی با دقت بررسی و طرحهای در این زمینه تهیه و در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

۴. برای سفر دوم ریاست محترم جمهوری به استان کمیته اقتصادی شورای ائتلاف اولویتهای استان در طرح‌های عمرانی را مشخص و روی گوشی نمایندگان ارسال کند.

۵. پنج پیشنهاد دکتر نیکو بررسی و جهت اجرا آماده گردد.

کد خبر 521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha