دکتر قاسپور: فضاهای علمی ظرفیت بالایی برای «جهاد تبیین» دارند

از دیدگاه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می توان از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی جامعه ایرانی در مسیر «جهاد تبیین» استفاده کرد.

سرویس اخبار شانا - روایت گفتمان انقلاب اسلامی، تعالیم مکتب اهل بیت علیهم السلام و دستاوردهای انقلاب می تواند گره های ذهنی را باز کند و منجر به زدودن شبهات و ادراک روشن شود. این موضوع در شرایط جنگ رسانه ای و پمپاژ اطلاعات دروغ و سونامی تحریف توسط دشمن، ضرورت ویژه پیدا کرده و اهمیت «جهاد تبیین» را به عنوان یک فریضه قطعی و فوری به تعبیر رهبر معظم انقلاب نمایان می کند. حال جای این پرسش است که با کدام شیوه ها می توانیم به «تبیین» منجر به «روشن بینی» برسیم؟ خانم دکتر فاطمه قاسم پور، عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب معتقد است: از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی جامعه ایرانی می توانیم در این مسیر استفاده کنیم. جامعه ایرانی محله‌محور است یا فضاهایی مثل مسجد در جامعه ایرانی کارکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی قابل توجهی دارد. اینها همگی برای «جهاد تبیین» قابل برنامه‌ریزی و استفاده است. متن این مصاحبه پیش روی شماست.

*از آنجا که امروز مهم ترین شیوه دشمن جعل و دروغ پردازی است، ضرورت «جهاد تبیین» برای رفع تحریف‌ها و انتقال معارف اسلام و انقلاب چیست؟

به طور کلی تلاش جریان‌های اثرگذار برای ارائه روایت در تمام طول تاریخ واجد اهمیت بنیادین بوده و آنچه امروز به دست ما رسیده، حاصل روایت‌گری و تبیینی است که در آن زمانه دنبال شده است. مثلاً آنچه حضرت زینب(س) برای تبیین و روایت حرکت امام حسین(ع) انجام داد که اگر این تلاش و جهاد نبود، چه بسا در میان مردم آن زمان، قیام امام حسین(ع) تحریف می‌شد و هم آنچه به ما می‌رسید روایتی مغلوط از جهاد حضرت اباعبدالله(ع) بود.

امروز هم اهمیت تبیین و روایت برای جلوگیری از انحرافات بسیار مهم است. به ویژه با گسترش فضای ارتباطی و فعالیت پرقدرت و پرحجم جریان‌های معارض برای ارائه روایت غلط و ایجاد تحریف درخصوص معارف اسلامی و همچنین آنچه در انقلاب اسلامی رقم خورده است، ضرورت دارد از سوی مقابل نیز حرکتی پرقدرت به صورت فردی و جمعی برای ارائه روایت حق و تبیین‌گری رقم بخورد تا هم عده ای با جریان روایت باطل همراه نشوند و افراد بتوانند در بزنگاه‌ها تصمیم‌های درستی برای کنش‌های فردی و اجتماعی خود بگیرند و هم آنچه از ما در اختیار نسل‌های بعد قرار می‌گیرد و در تاریخ به ثبت می‌رسد، آن روایت غلط و باطل نباشد. درواقع ما هم نسبت به زمان حال و هم نسبت به آیندگان مسئولیم و باید تلاش خود را بکنیم تا جریان روایت حق شکل گیرد.

*با عنایت به اینکه روشنگری منتج به روشن‌بینی از نقاط آسیب‌پذیری دشمن است، از دیدگاه شما، با کدام «شیوه‌های نو» باید اقدام به تولید محتوا و «جهاد تبیین» کنیم تا به این معنا دست یابیم؟

در حال حاضر ابزارهای مختلف رسانه‌ای فراهم است که می‌توان از آن‌ها در مسیر روایت‌گری حق استفاده کرد. همین شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها، سایت‌ها و کانال‌های مختلف، صدا و سیما و...؛ همه این‌ها به نوعی می‌تواند در این مسیر ابزار مناسبی باشد. ضمن آن‌که فضاهای حقیقی خوبی هم در جامعه داریم که می‌توانیم از آن‌ها بهره‌مند شویم. مثلاً جامعه ایرانی محله‌محور است یا فضاهایی مثل مسجد در جامعه ایرانی کارکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی قابل توجهی دارد. اینها همگی قابل برنامه‌ریزی و استفاده است. من در محله خودم و در تعامل با همسایه‌ها تلاش کنم برای ارائه روایت صحیح یا در مسجد محله و...؛ علاوه بر این، پررنگ‌بودن مناسک در مناسبات خانواده ایرانی هم می‌تواند ظرفیت خوبی برای این امر باشد. همگی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی جامعه ایرانی است که می‌توان در این مسیر از آن‌ها استفاده کرد.

*به نظر حضرتعالی نقش، هویت و جایگاه هیأت، نماز جمعه، دانشگاه، مدرسه، اداره و... در «جهاد تبیین» چیست؟

به جز فضاهایی که اشاره کرده و ریشه در تاریخ جامعه ایرانی دارد، فضاهایی هم هستند که به برکت انقلاب اسلامی احیا و برپا شده اند. مثل نماز جمعه که کاملاً می‌تواند اقشار مختلف مردم را که مخاطب این بخش‌ها هستند، به سمت روشن‌بینی راهنمایی کند. علاوه بر این فضاهای رسمی‌تری مثل مدرسه و دانشگاه و ادارات هم هستند، البته بهتر است که مسیر جهاد تبیین از بخش‌های کمتر رسمی و به صورت مردمی و با دغدغه تک‌تک مردم رقم بخورد.

*خانم دکتر، چقدر ضروری و فوری هست که مسئولان در مراکز علمی، آموزشی و میان جوانان برای «تبیین» حضور پیدا کنند؟

به نظرم هر مسئول در قالب شخصیت حقیقی خود در این فضا وظیفه دارد اما در قالب شخصیت حقوقی خود حتماً باید برای شرح اقدامات و فعالیت‌های خود و شنیدن مطالبات اقشار مختلف از زبان جامعه دانشگاهی وارد این مراکز شود و با نهاد علم به گفت‌وگو بنشیند و نیازمندی‌های نظام حکمرانی که جامعه دانشگاهی و اندیشه‌ورزمان می‌تواند به آن بپردازد را مطرح کند.

*بسیار سپاسگزارم از وقتی که اختصاص دادید.

موفق و مؤید باشید.

کد خبر 541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha