بوربور: ممانعت از روند افزایشی دلار نیازمند اقتدار حاکمیتی است

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: روند افزایشی در بازار ارز نیاز به یک اقتدار حاکمیتی جدی و برخورد شدید با مخلان این بازار و شرکت های بزرگ دولتی متخلف دارد.

سرویس احزاب شانا - نهصد و نهمین جلسه جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ با حضور اعضا و دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این جلسه بعد از تلاوت قرآن و بیان نکات اخلاقی، حبیب الله بوربور دبیر کل جمعیت ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به تشریح و تحلیل مسائل روز جامعه پرداخت.

بوربور در خصوص مشکلات اقتصادی، خصوصا تلاطم  اخیر ارز گفت: روند افزایشی در بازار ارز نیاز به یک اقتدار حاکمیتی جدی و برخورد شدید با مخلان این بازار و شرکت های بزرگ دولتی متخلف دارد. وزارت اقتصاد با به خط کردن کارشناسان خبره و با تجربه این حوزه برنامه دقیقی برای برون رفت از آن تدوین نماید. عدم توجه به این مهم آثار و نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت .

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی افزود: در خرداد ماه سال جاری موضوع ارز در جلسات عمومی و کمیته تخصصی اقتصادی جمعیت با حضور کارشناسان خبره مطرح و  پیشنهاداتی به صورت مکتوب برای وزیر محترم اقتصاد ارسال شد. متاسفانه توجه جدی به پیشنهادات ارائه شده نگردید.

وی اعلام آمادگی کرد که تیم اقتصادی دولت با تداوم جلسات با اعضای کمیته اقتصادی جمعیت که متشکل از کارشناسان خبره و متعهد می باشد در جهت برون رفت مشکلات ارزی اقدام نماید.

بوربور اظهار داشت: انتظار می رود در اسرع وقت، دولت مردمی در شرایط جنگ اقتصادی ستادی هماهنگ و متشکل از متخصصین امر در موضوع ارز ایجاد کند.

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به نقش رسانه ملی در شرایط کنونی اشاره کرد و بیان داشت: رسانه ملی مطالبه گری و دغدغه های مردم را به مسئولین منتقل نموده و برنامه هایی جهت پاسخگویی مسئولین به عملکرد خود و مطالبات مردم پخش نماید.

در پایان جلسه اعضای جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی نقطه نظرات خود را در خصوص علل تورم، چاپ بی رویه پول در دولت قبل و پیشنهادات اصلاحی ارائه نمودند.

در ضمن در این جلسه با پیشنهاد آقای مهدی طالقانی فرزند ولایتمدار مرحوم آیت الله طالقانی که دبیر جمعیت در استان البرز می باشند، عباس نظری به عنوان نماینده جمعیت استان به شورای ائتلاف معرفی شده تا در جلسات شورای ائتلاف استان البرز شرکت نمایند. همچنین تصمیم بر آن شد که در اردیبهشت ۱۴۰۲ مجمع استان البرز با حضور اعضا تشکیل، و تصمیمات لازم گرفته شود.

*تشریح تاریخچه تورم در ایران از سوی دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام

در بخشی از نهصدونهمین جلسه جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، محمد مهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام به تشریح تاریخچه تورم در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخت.

عبدخدایی گفت: باید در نظر بگیریم در ایجاد تورم، برخی مشکلات خارجی و داخلی نقش موثر داشته است؛ دوره اول تورم از دوران قاجاریه و پادشاهی ناصرالدین شاه آغاز شد به طوری که مردم با توجه به قحطی بوجود آمده، قدرت خرید حتی گندم را نداشتند.

وی افزود: دوره دوم تورم در زمان رضا خان در زمان نخست وزیری فروغی شکل گرفت. فروغی با چاپ بی رویه اسکناس و ارائه آن به نیروهای متفقین، نقش موثری در خالی کردن انبارهای مواد غذایی روستائیان و رشد بی رویه قیمت ها داشت .

عبدخدایی همچنین اظهار داشت: دوره سوم تورم در زمان مصدق اتفاق افتاد. در آن زمان دو نماینده مجلس در جلسات اقتصادی شرکت و اجازه چاپ اسکناس بدون پشتوانه را نمی دادند که مصدق در جلسه این دو ناظر را راه نداد و دستور چاپ اسکناس صادر شد و این یکی از دلایل عدم همراهی مردم در کودتای بر علیه مصدق و شکست ایشان شد. دوره چهارم تورم در دوره موسوی بود که به علت شرایط جنگ با چاپ پول اثرات نامطلوب در رشد تورم ایجاد کرد.

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام گفت: دوره پنجم تورم و چاپ بی سابقه اسکناس بدون پشتوانه در دوران ریاست جمهوری روحانی اتفاق افتاد. در دولت رئیسی با توجه به جنگ اقتصادی دشمن و تحریم های ظالمانه و همچنین عدم استفاده از افراد توانمند اقتصادی و ناهماهنگی که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد، مشکلات موجود حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط موجود نیازمند آن است که دولت از کارشناسان خبره و نخبه برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده نماید.

کد خبر 613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha