انقلاب اسلامی شهید باکری‌ها را به رخ کشید

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت شهیدان باکری با بیان اینکه بزرگ‌ترین کادرسازی‌، تعلیم و تربیت در سنین مختلف در دوران دفاع مقدس رخ داد گفت: انقلاب اسلامی شهید باکری‌ها را به رخ کشید.

به گزارش شانا، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی ائتلاف، در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سرداران رشید اسلام شهیدان مهدی و حمید باکری که شب پنجشنبه (۱۱ اسفند ماه) در تالار وزارت کشور با حضور جمع کثیری از مردم و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز خرسندی از برپایی چنین مراسمی بعد از گذار از دوره شیوع کرونا که با زحمات مدافعان سلامت کشور، حاصل شد گفت: یکی از نکات مهمی که در مجالس ذکر و یاد شهدا به ویژه مراسم شهیدان باکری با حضور نسل قدیم و نسل جدید که دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند مطرح می شود، جهاد تبیین است.

دفاع مقدس الگوی به تمام معنا برای عبور از سختی‌ها است/ گنج دفاع مقدس، تمام‌شدنی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه ما باید از چنین فرصت‌هایی که حرف از فرهنگ جهاد، شهادت و دفاع مقدس است استفاده کند، گفت: دفاع مقدس یک الگوی به تمام معنا برای عبور از سختی‌ها و گشایش مشکلات است. ما با بعضی از موضوعات به دنبال تحلیل نمونه‌هایی هستیم که از تجربیات آنها استفاده کنیم که در این میان هیچ گنجی مثل دفاع مقدس به عنوان الگو وجود ندارد. برکت و گنج دفاع مقدس تمام شدنی نیست و در همه ابعاد می‌توانیم از آن بهره ببریم.

وی در ادامه با بیان اینکه دوران دفاع مقدس از ابتدا تا انتها یک آزمون بزرگ بود، عنوان کرد: این آزمون در بُعد فردی و شخصی، در بُعد حکمرانی و همچنین مدیریت و آزمونی در کار جمعی، کارآمدی مادی و معنوی بود. اینکه امام(ره) می‌فرمایند دفاع مقدس برای ما یک دانشگاه است از همین جهت است.

رزمندگان دفاع مقدس، ژنرال‌های بی‌ستاره بودند

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه زمانی که مردم در صحنه هستند و اخلاص وجود دارد، برای رضای خدا اقدام می‌کنیم، یادآور شد: در زمان دفاع مقدس، همه رزمندگان از جای جای ایران آمدند و هیچ یک یکدیگر را نمی‌شناختند اما با همت والا و اراده جمعی که برخاسته از متن مردم بود در دفاع مقدس حاضر شدند که همه اینها از برکت انقلاب اسلامی بود.

عضو شورای مرکزی ائتلاف ادامه داد: رزمندگان آن دوران همه ژنرال‌های بی‌ستاره و دانشکده نرفته، دافوس نرفته و دوره جنگی ندیده و از همه اقشاری همچون دانش‌آموز، دانشجو، طلبه، کارمند، کارگر، روستایی بودند؛ حتی از افرادی که از دوران دبیرستان در خارج از کشور تحصیل کرده بودند و در زمان دفاع مقدس دور هم جمع شدند و آن چنان سازمانی محکم و منسجم درست شد که علیرغم اینکه شرق و غرب مقابل ایران اسلامی ایستادند و ما را تحریم کردند، ما با فرهنگ متکی بر سنت‌های الهی و قدرتی که از میان مردم بر می‌خاست، مقابل آنها ایستادیم.

بزرگ‌ترین کادرسازی، سازماندهی، تعلیم و تربیت‌ در صحنه دفاع مقدس رخ داد

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که اگر سن فرماندهان جنگ را ببینید بین 20 تا 30 سال بودند که مسئولیت پذیرفته و در میدان جنگ ایستادند، بیان داشت: راهی که امام(ره) به ما نشان داد، ما را از هر راه شبهه‌ناک و از هر الگو و مکتب انسان‌ساخت دیگری دور کرده و ما را پایبند به مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و متعهد به باور و فرهنگ عاشورا کرد که در لحظه به لحظه دفاع مقدس این را دیدیم.

وی افزود: بزرگ‌ترین کادرسازی‌، سازماندهی، تعلیم و تربیت‌ها در سنین مختلف در این دوران رخ داد.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز برای دنبال کردن الگوها گفته می‌شود باید از نظر مقطع زمانی به هم نزدیک باشند، اما الگوی دفاع مقدس اینگونه نبود، عنوان کرد: پیش از عملیات والفجر 8 دیدم فردی با تحصیلات دانشگاهی خارج از کشور و پیرمردی روستایی که بی سواد بود و قصد نامه نوشتن برای خانواده داشت کنار هم نشسته بودند، پیرمرد نامه را شفاهی می‌گفت و آن فرد که فرمانده و از اطلاعات عملیات بود، نامه را برای او می‌نوشت.

فقط در میدان واقعی با حضور مردم می‌توان از شایسته سالاری، شایسته گزینی و شایسته پروری صحبت کرد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: در حالی که در همه سازمان‌ها سن و سال و تحصیلات مهم است و هر فردی را با هر شرایطی راه نمی‌دهند، فرهنگ جهاد به گونه‌ای است که سن و سال و قبیله در آن ملاک نیست و اینها الگوهای دفاع مقدس هستند و دفاع مقدس است که می‌تواند ظرفیت‌ها و استعدادها را به نمایش بگذارد چرا که یک میدان واقعی است. تا زمانی که میدان واقعی، مبتنی بر سنت الهی نباشد و همه مردم در آن حضور نداشته باشند، هرچه از شایسته سالاری، شایسته گزینی و شایسته پروری بگوییم صرفاً حرف زده‌ایم.

وی با بیان اینکه نباید الگویی که خود دیده و لمس کرده‌ایم را فراموش کنیم، یادآور شد: شهیدان باکری، سلیمانی، شوشتری، همت، زین‌الدین، برونسی، شفیع‌زاده و همه شهدا استعدادهایی بودند که اگر الگوی دفاع مقدس نبود این‌ها نیز دیده نمی‌شدند و پرورش نمی‌یافتند.

انقلاب اسلامی شهید باکری‌ها را به رخ کشید/ شهید باکری سرشار از گذشت، ادب، محبت، سعه صدر، احساسات و اخلاق بود

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که این فرصت‌ها را خلق کرد، اظهار داشت: وقتی صحبت از استضعاف می‌شود یکی از تعاریف مستضعف این است که فرد ظرفیت و استعداد درونی داشته باشد اما استبداد، استکبار و ظلم اجازه بالفعل شدن این ظرفیت‌های بالقوه را ندهد.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه انقلاب اسلامی که انقلاب مستضعفین است این استعدادها را درخشان کرد و شهید باکری‌ها را نشان داد و به رخ کشید، گفت: انصافاً شهید مهدی باکری از شهدای شاخص و منحصر به فرد در منش، روش و کنش بود. وجود شهید مهدی باکری سرشار از تربیت و ادب بود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از شهید مهدی باکری ادامه داد: زمان‌هایی که دور هم جمع می‌شدیم و کمی بلندتر می‌خندیدیم آقا مهدی به گونه‌ای نگاه می‌کرد که یعنی آنقدر بلند نخندیم. شهید کاظمی می‌گفت من هیچگاه به خود جرأت ندادم که با او شوخی کنم چرا که یک هیمنه، ادب و چارچوبی از اوج افتادگی، متانت و ادب داشت. شهید مهدی باکری از گذشت، ادب، محبت، سعه صدر، احساسات، اخلاق سرشار بود.

شهید باکری در اخلاق، رفتار و تربیت صاحب سبک بود

دکتر قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه بدون شک و بدون زیاده گویی، شهید باکری در فرماندهی، اخلاق، رفتار و تربیت صاحب سبک بود و روی همه اعم از بزرگ‌تر و کوچک‌تر از خود اثر می‌گذاشت، بیان کرد: سبک او شهیدپرور بود و انسان‌ها را می‌ساخت. او با رفتار، کردار، حرکات و سکناتش الگو بود. ما در برخی جلسات صدایمان بلند می‌شد اما هیچگاه صدای بلند او را نشنیدیم. او در اوج افتادگی رفتار می‌کرد و دقیقاً همان روحیات شهید سلیمانی را داشت لذا اینها الگوهای ما در دفاع مقدس هستند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: باید به سنت‌های الهی و اینکه نصرت الهی بی شک وعده قطعی خدا بوده و کسانی که در راه خدا حرکت کنند، پیروزی قطعی دارند اعتقاد داشت. مردم هستند که عامل موفقیت‌اند و مردم دوران دفاع مقدس را اداره کردند و همین روحیه است که از خانه‌ها در روستاها و شهرها تا خاکریزها سازماندهی شدند.

وی با انتقاد از وجود بروکراسی در کشور افزود: امروز سیستم بروکراسی کشور نه تنها کاری نمی‌کند بلکه چوب لای چرخ کار مردم می‌گذارد در حالی که در دوران دفاع مقدس اینگونه نبود.

یکی از برکات دفاع مقدس، تولید فرهنگ بسیج بود

عضو شورای مرکزی ائتلاف در ادامه با بیان اینکه باید بدانیم یکی از ویژگی‌های مهم دفاع مقدس و از برکات آن تولید فرهنگ بسیج بود، اظهار داشت: اگر دفاع مقدس نبود آیا واقعا فرهنگی به نام فرهنگ بسیج تولید می‌شد؟ اگر دوران دفاع مقدس نبود این روح انقلابی تداوم و تعمیق پیدا می‌کرد؟ مطمئناً در تداوم انقلاب، دوران دفاع مقدس به اندازه پیروزی انقلاب نقش داشت و همین فرهنگ جهاد، شهادت و باورها است که می‌تواند در عرصه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی ما را نجات دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بزرگ‌ترین آسیب امروز کشور این است که از همین فرهنگ فاصله گرفته و آنهایی که تصور می‌کنند این فرهنگ باعث عقب ماندگی کشور شده است در جهل مرکب هستند، خاطرنشان کرد: اشکال امروز ما این است که ما از این فرهنگ فاصله گرفته‌ایم. امیدوارم این جلسات و نشست‌ها که جلسات ذکر، نام و یاد شهدا است را مجدداً مرور کرده و خود را پایبند به آن بدانیم و از خداوند بزرگ بخواهیم به همه ما توفیق دهد که راه امام(ره) و شهدا را برای خدمت به ایران عزیز و قوی ادامه دهیم و بر این فرهنگ و باور در گفتار و عمل پایبند بمانیم و تنها راه موفقیت در عرصه های مادی و معنوی و پیشرفت بدون شک همین راه است و بس.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور و عضو شورای مرکزی ائتلاف، روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مجلس و دبیر کانون اساتید شانا و مالک شریعتی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی شانا، نیز در این مراسم حضور داشتند.

همچنین در حاشیه این مراسم دکتر قالیباف با همسر و فرزند شهید باکری دیدار کرد. در این دیدار همسر شهید باکری به نمایندگی از خانواده شهدا به بیان دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرد و از رئیس قوه مقننه خواست پیگیری مسائل مردم را در اولویت برنامه‌های کاری مجلس قرار دهد.

کد خبر 628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha