تحلیل/ کالبد شکافی از مغالطه مقصرنمایی نظام اسلامی

حقیقت این است جمهوری اسلامی به صِرف وجود و اهتزاز پرچم‌اش مورد دشمنی نظام سلطه قرار گرفته است و بنابراین آغازگر دشمنی، استکبار جهانی است.

کمیته رصد و تحلیل شانا- با نگاه و سیری به بیانات رهبر معظم انقلاب، به‌خصوص بعد از فتوای جهاد ایشان درباره قطعیت و فوریت «تبیین»، می‌توان به‌وضوح دریافت که یکی از ابعاد و موضوعاتی که ایشان به آن اهتمام و عنایت داشته و در جلسات متعدد به تبیین آن پرداخته‌اند، چرایی دشمنی نظام استکبار با جمهوری اسلامی ایران است. این عنایت و اهتمام رهبر حکیم انقلاب، به این دلیل است که یکی از پرسش‌های اصلی که باید به‌صورت مستدل و منطقی برای مردم، به‌ویژه برای جوانان به آن پاسخ داد، این است که «دلیل دشمنی‌های آمریکا، چند کشور اروپایی، برخی از دولت‌های عربی و برخی از گروه‌ها و جریان‌ها با جمهوری اسلامی، مردم و کشور ایران چیست؟» به عبارت دیگر، چرا در طول ۴۴ سال پس از انقلاب، همواره این کشورها و گروه‌ها با ایران مقابله کرده و ملت ایران را به شکل‌های گوناگون تحت فشار قرار داده‌اند؟ در اصل وجود توطئه‌ها، فتنه‌ها، فشارهای اقتصادی و مالی علیه ایران نه تردید وجود دارد و نه دلیل برای اثبات نیاز است. آنچه مهم است و به‌دلیل نیاز دارد، ریشه این دشمنی‌هاست.

 دشمنی نظام سلطه، نتیجه دشمن‌تراشی جمهوری اسلامی یا خباثت استکبار؟

این اهتمام و عنایت رهبر حکیم انقلاب نسبت به این موضوع، وقتی از اهمیتی مضاعف می‌یابد که مشاهده می‌کنیم جریانی ارتجاعی تلاش می‌کند در مغالطه و سفسطه‌ای آشکار، دلیل این دشمنی‌ها را، مواضع، اقدامات و رفتارهای جمهوری اسلامی با رویکرد دشمن‌تراشی معرفی کند و راه پایان‌دادن به دشمنی‌های نظام سلطه علیه ایران را هم دست برداشتن جمهوری اسلامی از سیاست دشمن‌تراشی بیان می‌نماید.

رهبر انقلاب در دیدار با اعضا مجلس خبرگان (۰۴/ ۱۲/ ۱۴۰۱) با اشاره به نامه سران نهضت‌آزادی و جبهه‌ملی در سال ۱۳۶۹ به رئیس‌جمهور وقت، گفتند: یک سال پس از رحلت امام بزرگوار، آن گروه در نامه‌ای سرگشاده و سراسر یأس‌آفرین نوشت کشور و ملت به لبه نابودی و ویرانی رسیده است.

در نامه این مرتجعین اول، یکی از دلائل قرار گرفتن مُلک و مملکت در لبه نیستی، دشمن‌تراش بودن نظام اسلامی بود.

مرتجعین، از موج اول (جریان ملی‌مذهبی‌ها) تا موج دوم (فتنه ۸۸) و سوم (دولت عبرت)، در این مغالطه، صراحةً و کنایةً، مقصر اصلی در منازعه جمهوری اسلامی با نظام استکبار را، نظام اسلامی معرفی می‌کنند. اینان این مغالطه را آنقدر شور کرده‌اند که حتی دلیل تهاجم نظامی بعثیان صدامی و آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران را، نه خلق و خوی صدام و سیاست‌های کثیف قدرت‌های جهانی، بلکه سیاست‌های ایران و شعارهای انقلابی حضرت امام خمینی (ره) معرفی می‌کنند. با این تحلیل مغالطه‌ای، صدام از موضع دفاع وارد جنگ شده و جمهوری اسلامی آغازگر جنگ بوده است!

اهداف مرتجعین در مقصرنمایی جمهوری اسلامی

مرتجعین که با حمایت مادی، معنوی و رسانه‌ای از سوی نظام استکبار، در این سفسطه و جنگ‌شناختی، تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را عامل هر مشکلی، ازجمله دشمنی‌ها با ملت ایران معرفی نمایند، سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند:

۱. ایجاد بدبینی نسبت به انقلاب اسلامی و جریان انقلابی؛

۲. ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان جمهوری اسلامی؛

۳. ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آینده؛

در جنگ شناختی دشمن که اساسش دروغ، تحریف، شایعه‌پراکنی، شبهه‌افکنی، بزرگ‌نمایی مشکلات، کوچک‌نمایی دستاوردها و موفقیت‌ها است، تحلیل غلط از مشکلات با محوریت مقصرنمایی جمهوری اسلامی، اهمیت خاصی برای مرتجعین دارد. در این مقصرنمایی نیز، ارائه تحلیل غلط از دلیل دشمنی‌ها با ملت ایران، اهمیت ویژه‌ای به‌دلیل آثار و پیامدهای منفی آن برای نظام جمهوری اسلامی و مسئولان آن و جریان انقلابی دارد.

ایران اسلامی، دشمنتراش نیست، مقاوم است

اما برغم این مغالطه، حقیقت این است جمهوری اسلامی به صِرف وجود و اهتزاز پرچم‌اش مورد دشمنی نظام سلطه قرار گرفته است و بنابراین آغازگر دشمنی، استکبار جهانی است. به بیان و تبیین رهبر اتقلاب: «در اسلام، جنگ وجود دارد اما موضوع مهم، جهت‌گیری این جنگ است؛ زیرا جریان طاغوت همواره برای اشاعه فساد و قدرت‌طلبی و مقاصد خبیث، جنگ به راه انداخته است که این جنگ مذموم است اما مقابله با طاغوت، ممدوح است» (۱۴/۱/۹۸). از این رو «دشمنی با نظام جمهوری اسلامی، همان خط دشمنی جبهه طاغوت با جبهه توحید است و این‌که گفته می‌شود دشمن‌تراشی نکنید حرف نادرستی است؛ زیرا جبهه طاغوت با اصل و هویت حرکت توحیدی مخالف است و آمریکا و نوکرهای او همچون آل سعود، به کمتر از دست کشیدن از حرکت در مسیر توحید راضی نمی‌شوند» (همان).

آری! راز این دشمنی‌ها، بیدارشدن، به خود آمدن، روی پای خود ایستادن، اعتماد به نفس پیداکردن و خودباورشدن ملت ایران و عزم و اراده‌اش برای پیشرفت است. ملت ایران و جمهوری اسلامی، به‌دنبال دشمن‌تراشی نیست، اما بر اساس عقل، شرع و اصول انسانی، با ظلم و ظالم در هر شکل و سطحی مخالف است و در حد توان خود از مظلوم دفاع می‌کند؛ و بسیار روشن است که معنای این سیاست عقلانی و انسانی، دشمن‌تراشی نیست.

دلیل دیگر دشمنی با ملت ایران و جمهوری اسلامی، آن است که نظام سلطه، به‌شدت نگران الگوشدن ملت ایران از هر جهت برای دیگر ملت‌های جهان و به‌ویژه برای مسلمانان و مستضعفان است؛ بنابراین، جبهه استکبار در ۴۴ سال گذشته، همه تلاشش با مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات، در راستای جلوگیری از پیشرفت ایران و مانع‌گذاری در مسیر تحقق آرمان انقلاب اسلامی، یعنی بنای تمدن نوین اسلامی بوده که بحمدالله با شکست مواجه شده است؛ و بارزترین نشانه این شکست حماسه شنبه تاریخی و راهپیمایی ملت بصیر و وفادار ایران در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ بود. این حماسه پس از ۴۴ سال توطئه و جنگ ترکیـبی و تهاجم همه‌جانبه با تمرکز بر جنگ شناختی و اغتشاشات پاییزی، نشان داد که این ملت بزرگ، از چه ظرفیت بالایی برای عبور از توطئه‌ها، خدعه‌ها و نیرنگ‌ها برخوردارند و شیطان و جنود او نمی‌توانند این مردم را از راه انقلاب اسلامی که راه رسیدن به پیشرفت واقعی مادی و معنوی و قرارگرفتن بر قله‌های عزت و افتخار تاریخ است، بازدارد.

کد خبر 650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha