کد خبر 705
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
تحلیل/ توفیق ها، امید و کاستی ها در سال ۱۴۰۱

اکنون که به انتهای سال ۱۴۰۱ رسیده ایم باید ببینیم دولت آقای رئیسی و مجلسی که همه معتقدند همسویی کامل با دولت دارد، چه مسیری را طی کرده و چه توفیقاتی داشته و در چه حوزه هایی کاستی داشته است.

کمیته رصد و تحلیل شانا- بررسی ابعاد  جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران در سال ۱۴۰۱ نشانگر پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر شدن تهدیدات علیه ایران طی سال‌های اخیر است و بدیهی است که با توجه به ناکامی دشمنان در جنگ ترکیبی اخیر، تهدیدها در  سال ۱۴۰۲ پیچیده‌تر خواهد شد به‌ویژه آنکه  روند حرکت کلی کشور نگرانی جدی را برای دشمنان نظام در پی داشته است. در این زمینه می‌توان به آخرین یافته‌های  بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها (FDD)که از مهم‌ترین مراکز نظریه‌پردازی آمریکا ست که نقش اصلی را در طراحی و اجرای جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱ علیه مردم ایران داشته اشاره کرد که در آن آورده است: با انتخاب رئیسی با بیشترین میزان نزدیکی به ولایت‌فقیه حامل پیام مهمی برای سیاستمداران آمریکایی است، اینکه جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست و باید به عقب  برگردانده شود.

 مبتنی براین راهبرد دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران  و دولت سیزدهم، بنابراین در این نوشتار به روند ها و اقدامات مثبت دولت در این یکسال و همچنین ضعف ها و کاستی هایی که مانع حرکت کشور برای پیشرفت شده است می پردازیم.

روند تحولات در ۱۴۰۱

    الف: روندهای مثبت (شاخص های قوت  دولت)

در حوزه مسائل کلان و راهبردی

۱-۱-پایان سال ۱۴۰۱ با چند خبر خوب راهبردی  در حوزه سیاست خارجی مواجه بودیم. از یک طرف در بهمن ماه شاهد سفر رئیس جمهور به چین و امضای چند سند راهبردی  و اراده هر دو کشور برای اجرای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین بودیم  و از طرف دیگر با سفر آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به پکن و با میانجیگری چینی ها، پس از ۷ سال مشکلات دیپلماتیکی ایران و عربستان  رفع شد و توافق گردید تا دو ماه دیگر  روابط دیپلماتیک دو کشور بازگشایی شود.

بر قراری رابطه با عربستان خبر خوبی است که این روزها در صدر اخبار جهانی قرار گرفته است. قطع این رابطه هیچ دستاوردی برای دو کشور نداشته و ندارد. درست است که سعودی ها حمله به سفارت کشورشان در تهران را بهانه این قطع روابط کرده بودند اما نباید فراموش کرد که با خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۸، تسلیم شدن محض  جمهوری اسلامی جز محاسبات طرف آمریکایی بود و این پیام هم به عربستان مخابره شده بود همانگونه که هاب انرژی منطقه هستند، می توانند هاب سیاسی در منطقه نیز باشند واز آنجا که  طرف سعودی دچار چنین توهمی شده بود، این موضوع بر بی میلی آنها برای بازگشت به میز دیپلماسی و بازگشایی سفارت  و روابط  با جمهوری اسلامی افزود که با گذشت زمان و تحولات منطقه و گیر افتادن در جنگ یمن و همچنین شعله ور شدن آتش مقاومت در سرزمین های اشغالی متوجه شدند ملت ایران مقاوم تر از این محاسبات است و از ظرفیت های داخلی در تعامل با کشورهای منطقه و قدرت هایی آسیایی و همچنین راهبری جبهه مقاومت برخوردار است. این بود که براثر رایزنی های طرف عراقی و عمانی و  در نهایت اتکا به ظرفیت یک قدرت جهانی (چین) مذاکرات بین این دو کشور به نتیجه رسید.

‌برقراری رابطه ایران و عربستان با توجه به نفوذ عربستان بر دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، این رابطه را وسیع تر از توافق بین دو کشور باید دانست و  این مهم با وجود میانجیگری چین و رابطه اقتصادی سنگین چین با دو کشور اصلی همسایه خلیج فارس (ایران و عربستان)   را می توان گام بزرگی در حذف آمریکا از معادلات منطقه ای دانست.

‌برقراری رابطه با عربستان پاسخ این سوال را روشن کرد که چرا ‌ شبکه اینترنشنال از یکماه پیش به آمریکا منتقل شده است و اداره  آن به CIA سپرده شد که مانعی بر سر روابط ایران- عربستان نباشد.

در پی توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، تازه‌ترین خبرها حاکی از ان است که جریان ورود ارز به کشور ازجمله درهم امارات که مبنای تعیین قیمت دلار است، افزایش خواهد یافت.

۱-۲- در پی سفر «گروسی» در ابتدای اسفند ماه به تهران در حالی که رسانه های غربی و صهیونیستی مکرر بر این نکته تاکید داشتند که شرایط برای ایران بدلیل پیدا شدن مواد هسته ای با غنای ۸۴ درصد بسیار سخت شده است، این سفر انجام شد و سوءتفاهماتی که غرب و صهیونیست ها بر آن دامن می زدند برطرف گردید و آنها که در انتظار آن بودند تا پس از گزارش گروسی، شورای حکام قطعنامه ای را برعلیه ایران صادر و پرونده هسته ای ایران مسیر دیگری را طی کند، ناامید شدند و پروژه «ایران هراسی» آنها در شورای حکام با شکست مواجه شد. خالی ماندن دست آمریکا و تروئیکای اروپایی از قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای ‌حکام اما سبب شد این دولت‌ها با صدور بیانیه‌هایی، ادعاهای ضدایرانی گذشته خود را تکرار کنند. برهمین اساس هم بود که نماینده آمریکا در جلسه شورای‌ حکام آژانس به قرائت بیانیه‌ای علیه ایران پرداخت؛ بیانیه‌ای که جز تکرار دوباره برخی ادعاهای غیرواقعی، حرف دیگری نداشت. از سوی دیگر تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای‌حکام، خواستار اجرای سریع و کامل توافق‌های صورت گرفته میان ایران و آژانس درباره حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

‌ ۱-۳- راه اندازی بزرگترین مجموعه درمانی نظام سلامت در کشور  که کاملا به صورت هوشمند است و سالانه ۳ میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک می کند نیز از جمله دستاوردها و توفیقات دولت سیزدهم  بود که در پایان سال ۱۴۰۱ کام مردم را شیرین کرد. در ابربیمارستان حضرت مهدی (عج)   که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران  است همه خدمات تخصصی پزشکی و اعمال جراحی درمانی که در دنیا به بیماران قابل ارائه است، یکجا در این بیمارستان آنهم  با بهره گیری از سیستم های  هوشمند با ۱۲۰ تخت اورژانس و اتاق های عمل هیبریدی عرضه خواهد شد. این ابر بیمارستان دست‌کم می تواند  ۱۰ هزار بیمار را پذیرش و آنها را از مرگ نجات دهد.

۱-۴- در نیمه دوم اسفند ماه خبری بر روی تلکس خبرگزاری ها مخابره شد که در عالم رسانه و افکار عمومی  در داخل کشور کمتر به آن توجه شد. اما کشف ۵/۸ میلیون تن فلز «لیتیوم» در استان همدان خبر اول دنیای فناوری بود که رسانه های جهان آن را در صدر اخبار خود قرار دادند. لیتیوم به فلز آینده و همچنین نفت سفید معروف است و کشف هشت‌میلیون و ۵۰۰‌هزارتن کانسنگ لیتیوم در همدان درحالیکه در مجموع ۸۹‌میلیون ‌تن لیتیوم در جهان کشف‌شده و استرالیا، شیلی، آرژانتین و چین تولیدکنندگان اصلی آن هستند،  برای کشور ما اهمیت زیادی دارد. لیتیوم یک فلز قلیایی به رنگ سفید مایل به نقره‌ای است که یکی از فلزات نرمی است که می‌توان به راحتی آن را با چاقو هم برش داد. درست مانند سایر فلزات قلیایی، لیتیوم یک فلز بسیار واکنش‌پذیر و قابل اشتعال است. از محصولات مصرفی گرفته تا مکمل‌های بهداشتی، لیتیوم در صنایع مختلف استفاده می‌شود و آن را به یکی از فلزات ضروری تبدیل می‌کند. لیتیوم از آن جهت ارزشمند است که یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود. روی آوردن به ‌خودروهای الکتریکی باعث می‌شود اتکای ما به باتری‌های لیتیومی جایگزین اتکا به نفت شود. از مهم‌ترین کاربردهای پزشکی این فلز ارزشمند می‌توان به استفاده آن به شکل لیتیوم دی سیلیکات که یک شیشه سرامیک است در ترمیم دندان‌ها اشاره کرد. لیتیوم دی سیلیکات یکی از رایج‌ترین مواد برای روکش‌ها، روکش‌های یکپارچه، روسازه‌های ایمپلنت است. این ماده به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان تثبیت‌کننده خلق و خو شناخته شده و معمولا برای درمان اختلالات خلقی و در درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات آن استفاده می شود.

‌۵-نهایی شدن قرارداد خرید هواپیمای جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه نیز یکی از توفیق های دولت سیزدهم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ بود. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام داشت:

پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، ایران به تعدادی از کشورها درخواست خرید هواپیماهای جنگنده را  داد و روسیه اعلام داشت که برای فروش آماده است. جنگنده‌های سوخو۳۵ از نظر فنی برای ایران قابل قبول هستند، به همین دلیل پس از اکتبر ۲۰۲۰ و لغو محدودیت‌ها برای خرید تسلیحات متعارف توسط ایران (طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد)، ایران در نهایت با خرید این جنگنده‌ها موافقت کرد. این اقدام در کنار توانمندی ایران به انواع موشک های بالستیکی که به همت جوانان و نخبگان این کشور حاصل شده است و همچنین برخوردای از انواع سامانه های پدافندی از جمله اس ۳۰۰ خریداری شده از روسیه و تولید سامانه پدافندی ۱۵ خرداد بومی کشورمان، می تواند امنیت هوایی ما را تضمین کند و  احیانا خلاء های موجود را مرتفع کند.

۶-رایزنی های رئیس شرکت گاز پروم که این شرکت جزو ۵ شرکت بزرگ نفتی دنیا است از دیگر توفیق های دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است که در روزهای اخیر حاصل شده است. بر اساس توافق شرکت گاز پروم با وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، قرار است این شرکت در حوزه استخراج گاز و پتروشیمی در ایران سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری با توجه به اینکه کارشناسان معتقدند ایران در شرایط حاضر نیازمند ۱۰۰ میلیارد سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز می باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

۷-نتیجه بخشی برنامه دولت سیزدهم برای هدفمندسازی یارانه‌ها و زمینه‌سازی برای رسیدن به بازدارندگی اقتصادی و تأمین امنیت غذایی کشور، کاهش مصرف گندم، جلوگیری از قاچاق آرد و گندم و دیگر نهاده‌ها.

۸-کنترل روند افزایش  نرخ ارز تا قبل از آغاز اغتشاشات به‌گونه‌ای که در طول یک سال ونیم فعالیت دولت افزایش نرخ ارز ۴ درصد بود، اما در طول ۴ ماه بعد از اغتشاشات تقریباً ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشت. این روند با توجه به توافقات انجام شده ایران با عربستان در پکن در روزهای اخیر و تزریق «درهم» به بازار، قیمت دلار را ریزشی کرد و این وضعیت در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

۹- ثبت کمترین نرخ بیکاری در تابستان سال١۴٠١و کاهش نرخ بیکاری و راه‌اندازی صدها  بنگاه تولیدی تعطیل‌شده.

۱۰-تقویت روابط میان ایران، روسیه وچین با نهایی شدن توافقات و اعلام نگرانی صریح آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از این وضعیت از توفیقات دولت آقای رئیس در سال ۱۴۰۱ است. با اجرای سند ۲۵ ساله بین ایران و چین شرایط دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ حتما متفاوت تر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود. چینی ها با توجه به قراردادی که با عربستان امضا کرده بودند و قطعی روابط این دو کشور را مانعی بر سر راه سرمایه گذاری خود می دیدند، با پیشگامی در حل مشکلات سیاسی ایران و عربستان، قطعا انگیزه بیشتری برای اجرای قرارداد خود با ایران خواهند داشت.

۱۱-روند کاهشی وابستگی اقتصادی کشور به برجام تا قبل از اغتشاشات و استفاده از ظرفیت های فرابرجامی که دولت رئیسی مصمم به انجام آن است.

۱۲-تا حدود زیادی کاهش چالش‌های داخلی در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم سازی متأثر از همگرایی میان قوا.

۱۳-تقویت اقتدار دفاعی کشور متأثر از پیشرفت‌های نظامی و تولید تجهیزات جدید دفاعی.

۱۴-تقویت ارتباط ایران با همسایگان و  حضور ایران در چند پیمان بین‌المللی نظیر پیمان شانگهای، بریکس و ...

۱۵-رفع دوگانگی دیپلماسی و میدان در عرصه سیاست‌گذاری خارجی به‌رغم وجود ضعف در دستگاه سیاست خارجی که همواره این ضعف وجود داشته و اکنون نیز شاهد آن هستیم.

۱۶-حضور  و نفوذ ایران در کشورهای فراتر از منطقه غرب آسیا و ابراز نگرانی سران کشورهای غربی  از گسترش آن. اعلام نگرانی آمریکایی ها از پهلو گرفتن ناو ایرانی در سواحل برزیل.

۱۷- روند تحولات جنگ اوکراین و ارتقاء جایگاه ایران در تحولات جهانی متأثر از پیامدهای این جنگ به‌ویژه تبلیغات غرب نسبت به  توانمندی‌های  پهپادها و موشک‌های ایرانی.

۱۸-مدیریت تنش با آذربایجان و ترکیه با تأکید بر اعمال اقتدار ایران مبنی بر مخالفت با تغییر ژئوپلیتیک در منطقه و عقب نشینی جمهوری آذربایجان در حال حاضر.

۱۹--تحولات در حوزه نیروهای مقاومت؛ اوج‌گیری مقاومت فلسطین در کرانه باختری، تغییر دولت در عراق، تحکیم موقعیت دولت بشار اسد و تحکیم موقعیت انصارالله.

در حوزه پیشرفت های اقتصادی و علمی

۱-رشد اقتصادی مثبت ۴ درصدی پس از ۱۰ سال. دولت رئیسی توانست با یک شیب ملایم رشد اقتصادی کشور را پس از یک رکود ۱۰ ساله با رشد اقتصادی صفر درصد مثبت کند و در گام اول به ۳ درصد و بعدازآن به ۴ درصد برساند.
  

۲-  رشد ۵.١ درصدی بخش صنعت: بخش صنعت در مقایسه با سال گذشته، رشد ۵.۱ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه رشد شاخص شرکت‌های بورسی در مردادماه ۶.۷ درصد رشد داشته و این رشد حکایت از آن دارد که بخش تولید، شرایط مساعدی را برای ارائه کالا در بازار ایجاد کرده است.
  

 ۳-  جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین میزان صادرات از سال ١٣٩٧ .
   

۴-  کاهش نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.۳ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۱.
    

۵-تداوم مقابله با بیماری کرونا و تأمین واکسن کرونای موردنیاز کشور.
   

۶-  رشد ۶۸ درصدی ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۰ و رشد ٢٢ درصدی ترانزیت کالا از ایران در ۶ ماه نخست امسال.
  

  ۷- رشد ٩٣ درصدی میزان چک‌های وصول‌شده در آبان و آذر با اجرایی شدن قانون جدید صدور چک.
  

۸-   افتتاح ده‌ها پروژه بزرگ صنعتی، تولید انرژی، بزرگ‌ترین پروژه ریلی و ترانزیتی جنوب و جنوب شرق کشور (راه‌آهن زاهدان – خاش) : راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب؛ ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه ریلی کشور.
  

 ۹-  بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی سنندج، افتتاح طرح آب‌رسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آب‌رسانی غدیر و حل تنش آبی همدان و شهرکرد.
   

۱۰- افتتاح همه فاز های پارس جنوبی که آخرین آنها فاز ۱۴ پارس جنوبی بود.

۱۱-    افتتاح چند پروژه آب شیرین کن در استان بوشهر و هرمزگان (کاری که دولت های گذشته فقط وعده آن را می دادند و این دولت آن را عملیاتی کرد).
   

 ۱۲- احیای دریاچه ارومیه با احداث ۱۴ کیلومتر تونل آبی و ۳۶ کیلومتر کانال کشی.
   

۱۳-پیشرفت‌های علمی،   پیوستن ایران به جمع ١٠ کشور صاحب بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان.
 

۱۴-   دستیابی دانشمندان ایرانی به ژن‌درمانی برای درمان سرطان خون.
 

۱۵-   تحقق ۶٠ درصدی توسعه شبکه ملی اطلاعات.
   

۱۶- اتصال ٩٠ درصدی دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند.
 

 ۱۷-   پرداخت ۶۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در نیمه نخست امسال که پیش بینی ها حکایت از آن دارد که این رقم تا پایان سال به رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.
 

   ۱۸- اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال.
 

 ۱۹-   تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها: فعال شدن پایگاه ملی مجوزها یکی از اقدامات مهم دولت بود. این پایگاه از سال ۸۶ طبق ماده ۷ قانون اجرایی شدن اصل ۴۴ باید فعال می‌شد اما عملاً به دلیل تعارض منافع دولتی‌ها تحقق پیدا نمی‌کرد.
  

   ۲۰- ساماندهی ۱۸ میلیون دستگاه کارت‌خوان و اتصال آنها به درگاه مالیاتی: این اقدام موجب جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی با جلوگیری از فرار مالیاتی شده است.
    

۲۱- ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بندرها و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چندین ساله. به گونه ای که در سفر آخر رئیس جمهور به بوشهر مسولان استانی اعلام کردند که همه انبارهای تملیکی استان تعیین تکلیف شده و اجناس آن دیگر در انبارها دپو شده نیست.
  

۲۲-   رفع قطعی مکرر برق خانگی سال‌های گذشته در تابستان سال ۱۴۰۱، افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق و جلوگیری از قطع گاز خانگی به‌رغم برودت هوادر زمستان امسال.
   

۲۳-اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی بعد از ۱۶ سال برنامه‌ریزی و ۵ سال تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه.
    

۲۴-بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه و پوشش ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار ایرانی با بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱
    

۲۵-پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری.
  

۲۶-رکورد زنی رشد ماهانه فولاد نسبت به سال گذشته.
    

۲۷-رونمایی از سامانه چک الکترونیکی. اقدامی که توانست تا ۹۰ درصد مشکل چک ها و پرونده های قضایی را حل کند.
  

۲۸-   افزایش تولید خودرو. هرچند عطش بازار به دلیل نقدینگی در دست مردم نتوانسته است جوابگوی نیازهای مردم باشد.
  

۲۹-   افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران.

ب: روندهای منفی (ضعف ها و کاستی ها)

** جدی نگرفتن هشدارهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) توسط مسئولان و مردم  نسبت به برنامه دشمنان خارجی و داخلی درزمینه  وقوع جنگ نرم، جنگ فرهنگی، جنگ شناختی، جنگ رسانه‌ای، عملیات روانی، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی و درمجموع جنگ ترکیبی در سال‌های  اخیر بویژه در سال ۱۴۰۱.

** خلأ قرارگاه عالی جنگ ترکیبی (آفندی و پدافندی) و نبود نقشه راه منسجم برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن و برنامه‌ریزی برای اقدامات تهاجمی.

** ناکارآمدی نظام رسانه‌ای کشور خصوصاً رسانه ملی به‌رغم  گستردگی، نفوذ  و تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و فضای مجازی دشمنان  در زندگی مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان.

** ناامیدی و عدم ارزیابی مثبت نسل نوجوان و جوان به چشم‌انداز آینده کشور در امور راهبردی و مدیریتی.

** روند کاهشی سرمایه اجتماعی نظام ناشی فشارها و تهدیدهای دشمنان و ضعف  عملکرد دولتمردان درگذشته.

** ضعف اطلاع‌رسانی و روایت‌پردازی نسبت به روند وقایع و تحولات ماه‌های اخیر  به‌رغم تمهید گسترده دشمنان با بهره‌گیری از تمامی رسانه‌ها و فضای مجازی در اختیار و نبود انسجام و هم‌افزایی بین رسانه‌های خودی و رهاشدگی فضای مجازی.

** عدم ورود جدی و منسجم خواص، نخبگان و چهره‌های اثرگذار برای دفاع از رهبری و نظام و تبیین دقیق تحولات، به‌رغم بهره‌گیری دشمن از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی.

** عدم اهتمام لازم نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای و به‌ویژه موارد مرتبط با فضای مجازی به‌رغم آسیب‌های جدی باقی‌مانده در این حوزه از گذشته.

** وجود دستگاه‌های موازی فرهنگی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و ... و درنتیجه کاهش کیفیت اقدامات و فعالیت‌ها، اسراف و هدر رفت منابع و انفعال و سردرگمی دستگاه‌های فرهنگی کشور.

** ضعف و کوتاهی مجلس در تصویب قوانین موردنیاز برای تقویت حوزه فرهنگی، اجتماعی و تربیتی و ساماندهی رسانه‌ها و صیانت از فضای مجازی و اتخاذ راه‌های قانونی برای مدیریت این فضا به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تحمیل هزینه‌های جنگ ترکیبی بر نظام و کشور.

** ضعف شدید در اشراف اطلاعاتی باهدف پیش‌بینی و به‌خصوص پیشگیری از اقدامات دشمن در حوزه جنگ ترکیبی(جاماندگی دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی در شروع اغتشاشات و این روزها در بحث مسمومیت دانش آموزان دختر با وجود گذشت سه ماه از این اتفاق).

** انباشت ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی(بیکاری، اختلافات خانوادگی، طلاق، خانواده معتاد، فرزند طلاق رسمی یا عاطفی، اردوهای مختلط، شرط‌بندی و قمار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، خانه مجردی، قربانی خشونت و تجاوز خانوادگی، انحرافات و فساد اخلاقی و ...).

** ضعف سیاست‌های پولی و مالی برای مدیریت نرخ ارز.

** ضعف انسجام در تیم تصمیم گیر اقتصادی دولت.

** ضعف کنترل دولت بر قیمت‌ها به‌ویژه در عرصه خرده‌فروشی و رهاشدگی بازارها.

** با وجود هماهنگی در بین سران قوا، انعکاس اختلاف‌نظر میان مجلس و دولت در میان مردم.

راهبردها و راهکارها در مقابله با برنامه ها و تهاجم ترکیبی دشمن

۱- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز ۱۹ دی‌ماه امسال با مردم قم؛ جبران و برطرف کردن کُندی‌های ناشی از دشمنی‌ دشمنان  را منوط به کار بیشتر، ایمان و اعتقاد و مجاهدت خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی دانسته و یادآور می‌شوند: «در زمینه‌های مختلف همچون اقتصاد، فرهنگ، امنیت و علم نیازمند کارهای بزرگ و تحولی هستیم و این تحول مبتکرانه باوجود مسئولان و جوانان پرتلاش در دانشگاه‌ها و بخش‌های دیگر، ممکن و شدنی است.»

۲ - ایجاد انسجام در عملیات  تهاجمی و تدافعی در برابر تهاجم ترکیبی دشمن از طریق یک  قرارگاه فرماندهی متمرکز و هوشمند  با همکاری میان ارگان‌های نظامی و غیرنظامی.

۳ - تقویت مؤلفه‌های اقتدار داخلی از طریق ثبات سازی جدید، فضای وحدت ملی و آرام‌سازی  و تغییر شرایط به‌منظور اعمال مدیریت هوشمندانه‌تردر حوزه  امنیت ملی.

   ۴ - حول در دستگاه سیاست خارجی و خروج از انفعال آن در مواجهه با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش توانایی‌های مدیریتی و نرم‌افزاری دستگاه دیپلماسی خارجی به‌منظور پاسخگویی به سطوح تهدیدهای ترکیبی دشمن.

۵ - ساماندهی اقدامات جهادی در تمامی عرصه‌ها با متنوع سازی ظرفیت‌های داخلی و خارجی.

۶ - یکی از ویژگی‌های تهاجم ترکیبی؛   تنوع، هم‌زمانی، هم پایانی تهدیدات در آن است. لذا ضروری است  در برابر تنوع تهدیدات؛ راهبردهای متنوع در اختیار داشت تا در صورت لزوم با به‌کارگیری آنها  تهدیدات را یا خنثی و یا تبدیل به فرصت کرد.

۷ - تحولات فناورانه به‌عنوان اصلی‌ترین بستر تهاجم ترکیبی دشمن است. رصد این تحولات و تلاش در ارتقاء توانمندی داخلی ، پیش‌نیاز اقدامات مقابله‌ای  در مهار تهاجم ترکیبی و اقدامات تهاجمی است.

۸ - ایجاد انسجام در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و حذف شکاف‌های موجود اطلاعاتی که مهم‌ترین بستر نفوذ و مداخله دشمنان است (این نقیصه بزرگ را در جریان اغتشاشات اخیر و مسمومیت دانش آموزان  مدارس دیدیم).

۹ - تقویت انسجام  و وحدت ملی و از بین بردن زمینه‌های  اختلافات و تبعیضات قومی، نژادی، فرهنگی یا مذهبی با  برنامه‌ریزی‌های کوتاه، متوسط و بلندمدت باهدف  ریشه‌یابی، کنترل، درمان و درنهایت ریشه‌کن کردن آنها.

۱۰- مدیریت فضای مجازی وصیانت از آحاد مردم به‌ویژه جوانان در برابر آسیب‌ها و چالش‌ها حداقل به میزانی که خود کشورهای غربی عمل می‌کنند و همچنین تشویق به استفاده از شبکه‌های بومی و تقویت  آنها که گامی آغازین در این مسیر است.

۱۱ -  فعال‌تر کردن دیپلماسی دفاعی برای بر هم زدن معادلات امنیتی موردنظر دشمن در منطقه و هزینه سازی بیشتر برای تداوم حضور آمریکا در منطقه.

۱۲ - تقویت ظرفیت‌های کشور در حوزه دیپلماسی عمومی با حذف موازی کاری و ایجاد انسجام میان دستگاه‌های فرهنگی در حوزه بین‌المللی و بهره‌گیری از ظرفیت دوستداران انقلاب اسلامی در دیگر کشورها.

۱۳ - تقویت جنگ روانی  و اطلاعاتی به‌منظور ایجاد شکاف  در بدنه مخالفین نظام و بهره‌گیری از شکاف‌های موجود میان؛  اروپا و آمریکا، آمریکا و رژیم صهیونیستی و...

۱۴-  ایجاد تغییرات اساسی مؤثر در تاکتیک‌های همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وتعیین تکلیف سیاست نظام در مورد مذاکرات هسته‌ای با توجه به عدم آمادگی آمریکایی‌ها بر توافق روی متن فعلی برجام.

۱۵-  تقویت دیپلماسی اقتصادی با تأکید بر  ارتقاء روابط با شرق

۱۶-تعیین تکلیف پرونده‌های باز نظام نظیر نحوه برگزاری اجتماعات اعتراضی، وضعیت مسئولیت‌های عالی زنان در نظام، اصلاح قانون انتخابات و اصلاح روند  رد صلاحیت‌ها

۱۷-تلاش مضاعف مجلس در ماه‌های  باقی‌مانده در احیای جایگاه مجلس و تعیین  تکلیف طرح‌ها و لوایح مهم نظیر  طرح  شفافیت، صیانت آرا و... چراکه در صورت عدم تعیین تکلیف این طرح ها و رها شدن آن اعتبار این مجلس زیر سوال رفته و جبهه انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۲ شرایط مناسبی را نخواهد داشت.

۱۸-تقویت ظرفیت‌های ایران برای پاسخ‌های احتمالی در صورت اعمال اسنپ بک از سوی اروپایی‌ها  حتی فکر کردن در باره گزینه خروج از NPT، غنی‌سازی ۹۰درصد ...

۱۹- طراحی اجرای سیاست دقیق و روشن در عرصه مدیریت قیمت ارز  و رفع اختلافات  موجود در دولت و مجلس و اعمال قدرت در برخورد با سوداگران بازار ارز، طلا و...

۲۰ - تدوین مقررات و دستورالعمل‌های لازم برای مقابله با   بی‌حجابی با همکاری نهادهای مسئول و آغاز روند مواجهه و مقابله  با بی‌حجابی در کشور(ایجابی و سلبی).

۲۱ - برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی و جلب اعتماد عمومی در این حوزه.

۲۲ - اصلاح سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و تربیتی  با تأکید بر اتخاذ روش‌هایی برای بهبود شرایط اجتماعی و هدایت نسل جوان.

۲۳ - مدیریت مناسب فضای مجازی در دو عرصه مقابله و مهار پیام‌رسان‌های وابسته به دشمنان و حمایت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از پیام‌رسان‌های داخلی و تولید محتوای مناسب.

۲۴ - برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، هیئت‌ها، مساجد و ان جی او ها برای مدیریت فضای محلات، شهرک‌ها و ...(بازگشت به رفتارها و اقداماتی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دهه ۶۰ جریان انقلابی در خدمت رسانی و رفع مشکلات مردم انجام می داد).

۲۵ - پرهیز از بکار گیری عناصر کم تحرک، مدیران و  مسئولان بی‌تجربه، کم تخصص، منفعل و ناآشنا با امور محوله  و بی انگیزه در پیشبرد برنامه های انقلاب.

۲۶- تهیه نقشه راهبردی و طرح جامع در جبهه انقلاب اسلامی برای رصد، مقابله و پاسخگویی  به شبهات مردم به‌ویژه جوانان.  

۲۷- تمرکـز بـر اصـلاح شیوه‌ها و رویکردهای آموزش‌وپرورش با تأکید بر احیای هسته‌های گزینش، احیای برنامه‌های پرورشی مدارس،   تمرکز بر رفتارهای معلمان و کادر مدارس، برنامه‌ریزی مناسب برای جذب و هدایت  دانش آموزان بدحجاب در عین  تشویق و واگذاری  نقش‌های مهم در مدارس به دختران محجبه.

هشدارها و پیشنهادهای اطلاعاتی، قضایی و عملیاتی

** آماده‌سازی افکار عمومی برای اقدامات احتمالی ایران در مقابله با تحرکات احتمالی آذربایجان و ترکیه  برای اشغال جنوب ارمنستان و بستن مسیر ترانزیت ایران در این منطقه.

** روایت سازی درست و به‌موقع از حوادث و تحولات و جلوگیری از طرح روایت اول از سوی رسانه‌های معاند.

** حفظ و تقویت تسلط اطلاعاتی و عملیاتی بر کانون‌های شکل‌گیری و حفظ تداوم اغتشاشات و حمایت از نیروهای درگیر در صحنه.

** سازمان‌دهی مطالبات مردمی برای مقابله قاطعانه با اغتشاشگران و صدور احکام قاطع قضایی.

** تقویت اقدامات ضداطلاعاتی و عملیاتی  برای جلوگیری از نفوذ و مقابله با گروهک‌های تروریستی که بدنبال تعرض به مراکز دیپلماتیکی و فرهنگی ایران در دیگر کشورها هستند.

**  هشدار  به کشورهایی که مأمن گروهک‌های تروریستی و یا پایگاه رسانه‌های معاند شده‌اند.

**  اقدامات قضایی مناسب علیه جریان برانداز که به صراحت بحث براندازی جمهوری اسلامی را مطرح کرده و در این رابطه در فضای مجازی آشکارا آموزش خرابکاری می دهند یا با تجمعات و تعرض به مراکز دیپلماتیک ایران در خارج از کشور  اقدام می کنند. پرونده سازی در مجامع بین المللی صرف نظر از نتیجه آن می تواند موثر باشد. در این رابطه کوتاهی دستگاه دیپلماسی و قضایی کاملا مشهود است.

**  یکی از راههای فشار در مجامع بین المللی راه اندازی ان جی یو ها است که متاسفانه در این رابطه جمهوری اسلامی بسیار ضعیف عمل می کند و این درحالی است که رژیم کودک کش صهیونیستی در زمان صدور قطعنامه های حقوق بشری علیه خود دهها ان جی یو راه اندازی کرده و از این ظرفیت در زمان صدور قطعنامه علیه خود استفاده می کند و جمهوری اسلامی در حد دو سه ان جی یو همچون «هابیلیان» را در اختیار دارد.

** تولید محتواهای فاخر در رسانه ملی و فضای مجازی باهدف حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی و گرایش مردم به رسانه‌های داخلی

راهکارهای اجرایی هدف محور بر اساس تهدیدهای ۱۴۰۲

۱- حمایت و تقویت روحی ـ روانی نیروهای مسلح و حل مشکلات معیشتی آنها.

۲- تقویت دستگاه‌های اطلاعاتی و ایجاد انسجام میان آنها برای مقابله پیشدستانه با هسته‌های داخلی آشوب به‌ویژه کانون‌های شورشی منافقین.

۳-تقویت آمادگی نظامی و اطلاعاتی برای مقابله با تحرکات احتمالی آذربایجان و ترکیه و ...

۴-تقویت ظرفیت‌های مردم برای مقابله «محله محور»  با تحرکات خیابانی  با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج و پشتوانه مردمی.

۵- اصلاح قوانین و مقررات برای مقابله با روند بی‌حجابی و هنجارشکنی‌های خیابانی بعد از هشدارها و انذارهای اولیه و عمل هماهنگ دستگاه‌ها با برخورد مقتدرانه با ناهنجاری‌ها

۶-پیشبرد برنامه‌ها و اقدامات دولت برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی  و معیشتی مردم با تقویت مطالبه گری مردم از مدیران و دستگاه‌های اجرایی.

۷-تقویت دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی برای خنثی‌سازی ترفند دشمنان برای منزوی‌سازی ایران.

۹-بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها برای نقد اقدامات و راهبردهای دشمنان.

۱۰-تقویت همکاری‌های اقتصادی ـ امنیتی با  کشورهای همسایه  و روسیه، چین.

۱۱-تأکید برافزایش همکاری‌های نظامی و امنیتی با کشورهای دوست در صورت تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی.

۱۲-انجام عملیات سایبری علیه دشمنان به‌منظور مقابله و ایجاد  بازدارندگی از عملیات سایبری آنها.

۱۳-انجام عملیات اطلاعاتی و امنیتی علیه رسانه‌ها و مزدوران ایرانی و غیر ایرانی مؤثر در تحریک اغتشاشات.

۱۴-سرمایه‌گذاری روی تقویت اقتدار دفاعی و انجام رزمایش‌ها و آزمودن  توانمندی‌های موشکی ـ پهپادی.

۱۵-اثرگذاری بر  روس‌ها برای تغییر سیاست‌های منطقه‌ای در حمایت از رژیم صهیونیستی و مقابله با تهدیدات این رژیم علیه سوریه.

۱۶-هشدار از طریق رسانه‌های دوست به کشورهای غربی نسبت به تهدید مسیر انرژی در صورت حمایت از صهیونیست‌ها و یا اغتشاشات.

مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در شکست دشمنان

** نقش رهبری در تبیین ابعاد جنگ ترکیبی دشمن و هدایت مسئولان و مردم در مواجهه با آن.

** حضور مردم درصحنه و خنثی‌سازی راهبرد دشمنان در ایجاد تقابل میان مردم با نظام.

** تلاش‌های دولتمردان در حل مشکلات کشور  و اعتماد توده‌های مردم به آینده.

** دخالت آشکار دشمنان در هدایت آشوب‌ها با تمرکز بر تجزیه کشور و ایجاد جنگ داخلی دشمن.

** محاسبات غلط دشمنان در طراحی و اجرای آشوب‌ها و اغتشاشات.

** حفظ  و انسجام نیروهای حافظ امنیت و شکست راهبرد دشمن در ایجاد اختلاف و با انفعال در نیروهای حافظ امنیت.

فهرست اجمالی اهم دستاوردهای دولت در سال ۱۴۰۱

مسائل اقتصادی و معیشتی

اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان بعد از ۱۱ سال

اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۴ سال

افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در ابتدای سال و ترمیم مجدد در میانه سال

افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان و پرداخت به موقع وجوه آن

پرداخت ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان (به طور متوسط) از دیون و بدهی‌های به جای مانده از دولت قبل

رشد اقتصادی ۴ درصدی بعد از یک دوره ده ساله با متوسط رشد نزدیک به صفر

آماده سازی زمین ۲.۵ میلیون مسکن از طرح ملی مسکن

تصویب اختصاص ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی وسایل فرسوده برای کمک با کاهش آلودگی هوا

رفع ممنوعیت واردات خودرو پس از ۴ سال

افزایش ۱۳ درصدی تولید خودرو در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته

ساماندهی انبارهای تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف

ساماندهی ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان و اتصال آنها به درگاه مالیاتی با هدف جلوگیری از فرار مالیات

اقدامات زیرساختی در حوزه آب و برق

بهره برداری از بزرگترین طرح زیست محیطی غرب آسیا؛ سامانه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه

بهره برداری از خط یک انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی و آغاز عملیات اجرایی خط دوم این سامانه

بهره برداری از طرح‌های آب رسانی شهرهای سنندج، طرح آبرسانی غدیر به خوزستان، طرح آبرسانی به شهرهای همدان، شهرکرد و افتتاح طرح آبرسانی به ۱۵۰۰ روستای کشور.

بهره برداری از سامانه آب شیرین کن بوشهر با هدف تثبیت آب آشامیدنی استان

افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق و رفع خاموشی‌های مکرر برق خانگی در تابستان

ساخت و بازسایی ۸۰۰ قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس

اقدامات زیرساختی حوزه حمل و نقل و ترانزیت

افتتاح بزرگترین پروژه ریلی و ترانزیتی جنوب و جنوب شرق (راه آهن زاهدان-خاش) و ساخت راه آهن چابهار زاهدان.

تسریع عملیات ساخت آزادراه اصفهان-شیراز

اقدامات شاخص حوزه سلامت

استمرار واکسیناسیون عمومی کرونا و تثبیت مهار این بیماری

افزایش ۱۰۸۰۰ تخت بیمارستانی (از جمله کلان‌بیمارستان حضرت مهدی عج)

بیمه رایگان ۳ دهک پایین و پوشش بیش از ۶ میلیون نفر با بیمه سلامت در ۱۴۰۱

پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری

توزیع ۲۸۰۰پزشک متخصص در مناطق محروم

خدمات رایگان بستری در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر

بیمه دارویی بیماران sma با پوشش کامل (تامین دارو و تحویل رایگان به بیماران)

درمان رایگان بیماران نیازمند به کاشت حلزون (هزینه هر عمل ۲۰۰ میلیون تومان)

ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان مبتلا به ام اس

اقدامات شاخص در حوزه فناوری اطلاعات

رشد ۶۰ درصدی توسعه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم

اتصال ۹۰ درصدی دستگاههای اجرایی به پنجره ملی خدمات هوشمند

پیشرفت‌ها در حوزه دانش و فناوری

صادرات محصولات نانو به بیش از ۴۵ کشور دنیا

تولید داخلی کارت هوشمند ملی

بازگشت بیش از ۲۷۰۰ نخبه علمی به کشور در حوزه های مختلف

پیوستن ایران به جمع ۱۴ کشور دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های بادی بزرگ مقیاس

طراحی و ساخت اولین موتور جت هواپیما توسط مپنا

پروژه‌های شاخص در حوزه نفت و گاز

واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گاز پارس جنوبی با ظرفیت فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه

تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از ۱۱ سال

بومی سازی سولفورزدایی از مازوت در کشور

ساخت روبات‌های هوشمند برای شناسایی نشتی و مشکل در خطوط انتقال نفت

ساخت اولین پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا

خط لوله ۹۴۸ کیلومتری انتقال فرآورده های نفتی از رفسنجان تا مشهد

دیگر پروژها

افتتاح ۱۱۰۰ مدرسه در سراسر کشور

مبارزه با فساد و بسط شفافیت

ساماندهی مجوزها

حذف رانت‌ها و امضاهای طلایی برای دریافت مجوز

فرآیند آنلاین دریافت مجوز بدون حضور در ادارات مختلف

صدور آنلاین بیش از ۱۰۸ هزار مجوز کسب و کار از ابتدای امسال

صدور بیش از یک میلیون مجوز از درگاه ملی مجوزها از سازمان ها و ادارات مختلف

تبدیل ۵۰۰ مجوز کسب و کار به صورت ثبت محور

حذف هزار شرط مبهم از مجوزهای کسب و کار

شفافیت مالیاتی

رکورد کشف فرار مالیاتی و افزایش ۵۰ درصدی مودیان جدید

ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان

غیرفعال شدن ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار پذیرنده بانکی

وصول ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی

افزایش ۱۹۳ درصدی مالیات ابرازی مودیان

۱۱۳ درصد میزان تحقق درآمد مالیاتی وصولی سال ۱۴۰۰ نسبت به میزان درآمد مالیاتی مصوب سال ۱۴۰۰

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی وصول درآمد مالیاتی در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱

 رشد ۸۰ درصدی عوارض پرداختی قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهردار یها و دهیار یها در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱

در ۳ ماهه نخست سال جاری ۴۸ درصد از مجموع هزینه‌های دولت از طریق وصول درآمد مالیاتی

رشد ۳۰ درصدی وصول مالیات بر ثروت در هشت ماه امسال

رشد ۴۲ درصدی مالیات بر درآمدها

رشد ۸۳ درصدی مالیات از اشخاص حقوقی

مالیات خودروهای گران قیمت

مالیات خانه‌های خالی

اصلاح تخصیص یارانه ها

اصلاح تخصیص یارانه آرد و هدفمند سازی کامل آن

اصلاح تخصیص یارانه دارو در طرح دارویار

کد خبر 705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha