کد خبر 784
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
وعده زاکانی درباره جهش سه بعدی در تهران ۱۴۰۲

شهردار تهران ضمن تشریح گزارش عملکرد ۱۸ ماه سپری شده از قبول مسوولیت اداره پایتخت گفت: تهران در سال ۱۴۰۲ در سه بعد حمل و نقل عمومی، رونق ساخت و ساز و تبدیل به شهر فناور جهش خواهد کرد.

سرویس احزاب شانا - علیرضا زاکانی شهردار تهران و عضو شورای مرکزی ائتلاف در مراسم افطار جمعی از جانبازان و پیشتازان جهاد و شهادت در حسینیه آل یاسین با اشاره به گذشت یک سال و شش ماه و چند روز از تصدی کرسی شهرداری تهران گفت: رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم با دوره های گذشته تفاوت جوهری دارد؛ کمااینکه رویکرد ما مبتنی بر تحول در چهار بخش تنظیم شده و دنبال می شود.

وی افزود: تحول درون زا با هدف تبدیل تهران به شهر الگو، تحول کالبدی شهر به واسطه نوسازی بافت های فرسوده، حل مسائل آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، بدمسکنی و نظایر آن تا تبدیل تهران به شهری با منظر معماری ایرانی و اسلامی، آسایش و آرامش و توزیع عادلانه خدمات، تحول شهر در بعد روحی که قبلا کمتر مورد توجه قرارگرفته بود و در نهایت رویکرد تحولی چهارم ناظر بر توسعه فناوری های هوشمند و حرکت به سمت تبدیل تهران به شهرهوشمند است.

زاکانی با بیان اینکه مبتنی بر این چهار رویکرد، ۳۸ کلان پروژه تعریف شده و گام به گام در حال حرکت به سمت تحقق اهداف هستیم، گفت: شهرداری تهران از حدود دو سال و نیم قبل از شروع کار شورای ششم در تنش مالی بود، طوری که در سال ۹۹ برای پرداخت سه ماه از حقوق کارکنان ناگزیر به استقراض از بانک شده بود و این یعنی عملا همه پروژه های شهر در آن مقطع زمانی راکد و متوقف شده بود.

وی ادامه داد: زمانی که شهر را به تیم مدیریت شهری ششم تحویل دادند نیز اعتبار شهر ۱۲.۸ هزار میلیارد تومان (همت) بود و نیاز ماهانه ای که واحد مالی برای امور جاری و نگهداشت اعلام کرده بود نیز معادل ۲.۳ همت بود. به این ترتیب شهرداری در ماه های آخر دوره قبلی مدیریت شهری هر چه درآمد کسب می کرد، صرف امور جاری می شد و عملا سرمایه گذاری برای اجرای پروژه های توسعه ای به صفر رسیده بود.

وی عامل این تنش مالی را کاهش ساخت و ساز در تهران عنوان کرد و گفت: آمار صدور پروانه ساختمانی در تهران از ۳۱ هزار فقره با ۳۵ میلیون مترمربع زیربنا در سال ۹۱ به تدریج کاهش یافته و به حدود شش هزار پروانه با هفت میلیون مترمربع مساحت رسیده بود و در نتیجه فعالیت در شهر یک پنجم شده بود.

زاکانی با بیان اینکه تیم جدید مدیریت شهری به سرعت و ظرف مدت یک هفته توانست وضعیت مالی را بهبود ببخشد و به تنش پایان دهد، گفت: در شهرداری تهران ۱۲۰۰ حساب مستقل وجود داشت که همه آنها را به یک حساب واحد تبدیل کرده و با ایجاد نظم مالی از تنش مالی عبور کردیم؛ به این ترتیب در سال ۱۴۰۰ توانستیم معادل ۹۹ درصد بودجه را محقق کنیم یعنی معادل ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب.

او از تحقق ۱۵۰ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۵ هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب سال گذشته محقق شده و اگر بودجه های غیرنقد حاصل شده به طور کامل در حساب درآمدی بنشیند، میزان تحقق به ۷۵ هزار میلیارد تومان(همت) معادل ۱۵۰ درصد رقم مصوب خواهد رسید که یک رکورد تقریبا بی سابقه در تاریخ شهرداری تهران است. البته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز بدهی قبلی درشهرداری وجود دارد که باید تسویه شود.

شهردار تهران با بیان اینکه به لطف خدا تمام پروژه های شهر از قبیل مترو، یک آزادراه و دو بزرگراه در حال حاضر فعال است، گفت: در کنار این اقدامات برای تحقق رویکردهای چهارگانه مدیریت شهری، نهادهای مختلف و تشکل های انقلابی از قبیل بسیج، سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای گروه های جهادی در هماهنگی کامل با یکدیگر بدون اینکه اسمی از آنها باشد، در اجرای برنامه هایی مثل مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر و پیاده روی جاماندگان اربعین را برگزار کردند.

وی با اشاره به برگزاری شنبه های امید و افتخار با افتتاح هر هفته یک پروژه در مقیاس شهری از هفته آخر مرداد تا ۱۲ بهمن و هر روز یک پروژه از ۱۲ بهمن تا پایان سال ابراز امیدواری کرد این مسیر در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کند.

به گفته زاکانی، ابعاد همه پروژه های شهری در سال جدید نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد شد؛ کمااینکه به عنوان مثال در سال گذشته ۷۰۰ هزار تن آسفالت در شهر مصرف شد که این مقدار در سال جاری به ۱.۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

همچنین زاکانی از برنامه ریزی برای توسعه فضای سبز به میزان دو هزار هکتار در سال جاری خبر داد و گفت این رقم در سال گذشته ۱۵۰۰ هکتار بوده است.

شهردار تهران سپس از تحول بنیادی در تهران طی سال ۱۴۰۲ در سه حوزه سخن گفت و ابراز امیدواری کرد در وهله اول در حوزه حمل و نقل عمومی این تحول رقم بخورد.

وی همچنین رونق ساخت و ساز در تهران را بعد دوم تحول در سال پیش رو عنوان کرد و گفت: در سالی که گذشت شهرداری تهران در مجموع سه هزار پروانه ساختمانی بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر کرد؛ به این ترتیب که در مجموع ۹۶۰۰ فقره پروانه صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که تعداد پروانه های صادر شده نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸ درصدی داشته است اما میزان رشد مساحت زیربنا فقط ۱۶ درصد بوده که نشان از سهم بالای صدور پروانه در بافت های فرسوده و ناپایدار دارد.

بر اساس گزارشی که زاکانی ارائه کرد، در سالی که گذشت میزان رشد صدور پروانه در مناطق لوکس یک و سه منفی بوده اما در بسیاری از مناطق نیمه جنوبی شهر این رشد محسوس بوده است. در نهایت سومین تحولی که شهروندان باید در سال ۱۴۰۲ منتظر آن باشند، در بعد فناوری رخ خواهد داد و به گفته زاکانی، تلاش هایی برای ایجاد بسترهای یکپارچه فناورانه در حوزه انواع خدمات شهری از جمله گردشگری صورت گرفته که نتایج آن به زودی ملموس خواهد شد.

زاکانی همچنین از ایجاد بزرگترین پارک علم و فناوری شهری در تهران در اراضی مجاور بوستان ولایت که ۲۰۰ هکتار مساحت دارد خبر داد و گفت: برنامه هایی نیز برای ایجاد دکه های خدمات فناورانه تعریف شده تا این دکه ها در اختیار دستگاه های مختلف قرار گیرد و به سمت تبدیل تهران به شهر فناور حرکت کنیم.

شهردار تهران در نهایت با اشاره به تصویب نظامنامه محلات در شورای شهر تهران گفت: تهران ۳۵۳ محله و ۳۴۷ سرای محله دارد که مبتنی بر مصوبه جدید، این سراها قرار است به قرارگاه محلی تبدیل شود که نه تنها شورایاران، بلکه جمعی از بسیج، مساجد، حوزه، دانشگاه و مدیریت شهری در آن گرد هم می آیند و عملا همه نخبگان موثر در سطح محله در این قرارگاه حضور خواهند داشت و در نقش هیات امنای محله برای مدیریت شهری کارسازی می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد به این ترتیب امنیت پایدار و توسعه فرهنگی با محوریت مساجد، مدارس و خانواده ها در بستر تشکیل امنای محلات محقق خواهد شد.

کد خبر 784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha