تحلیل نماینده تهران در مجلس از علت اقبال عربستان به توافق با ایران

عمویی گفت: عربستان پذیرفته است که نمی تواند بدون پذیرش نقش ایران در منطقه، مسائلی مثل یمن را حل و فصل کند.

سرویس احزاب شانا - ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مراسم افطار جمعی از جانبازان و پیشتازان جهاد و شهادت در حسینیه آل یاسین ضمن پرداختن به موقعیت حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، نگاهی به تحولات ماه های اخیر درسطح بین الملل داشت و در این رابطه توضیح داد: پس از شروع اغتشاشات به دنبال فوت مهسا امینی و تحرکاتی مثل برگزاری تجمع ایرانیان مقیم خارج از کشور در برلین و تورنتو با حضور جمعیت اجاره ای، در عرصه بین الملل این تصویر و ذهنیت برای برخی دولت مردان ایجاد شد که گویا قرار است آسیبی به جمهوری اسلامی ایران وارد شود. البته این ذهنیت غلط به مرور و هنگامی که بی نتیجه بودن اغتشاشات پس از گذشت یکی دو ماه آشکار شد، به تدریج تعدیل شد اما هنوز اصل تصور آسیب پذیری جمهوری اسلامی ایران از بین نرفته بود و برخی تصور می‌کردند که با قدری تاخیر، در نهایت این نظام دچار خدشه خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه خانم ایوریل هینز، رییس جامعه اطلاعاتی امریکا یک ماه و نیم پس از آغاز اغتشاشات در پاسخ به سوالی درباره تحولات ایران گفته بود جمهوری اسلامی در جریان این اعتراض ها آسیب نمی بیند اما وارد مسیری از ناآرامی های پرتنش و اعتراضات گسترده شده و به تعبیر او، وارد دالان سقوط شده است.

عمویی با بیان اینکه این برداشت و تصویری که از ایران در سطح بین الملل منعکس می شد، روی نوع تعامل برخی از کشورها با جمهوری اسلامی اثر گذاشت، افزود: با این حال تصویر ناصحیح از ایران از دو ناحیه دچار خدشه جدی شد؛ یکی پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن که اتفاقی بزرگ محسوب می شد و بیش از اینکه در ایران دیده شود، در اندیشکده های خارج از ایران مورد تحلیل قرار گرفته و به آن پرداخته شده است و به دنبال آن اثبات شد که اگر جمهوری اسلامی مخالفانی دارد، حامیان زیادی هم دارد.

وی تصریح کرد: حرکت دومی که به تصویر ایران در آستانه سقوط، ضربه جدی وارد کرد، سفر رییس جمهوری ایران به پکن و استقبال مقامات این کشور از وی بود که بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت و نشان داد در عرصه بین الملل نیز کشورهای مهمی هستند که همچنان حامی و متحد ایران محسوب می شوند.

عمویی از توافق اخیر ایران و عربستان به عنوان مصداقی از نتیجه اصلاح ذهنیت غلط درباره ایران یاد کرد و گفت: پس از سفر آیت اله رییسی به چین، موضوع میانجی گری بین ایران و عربستان توسط پکن مطرح شد و شی جی پینگ از رییس جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد این فرصت را به او بدهد تا این تنش هفت ساله میان دو کشور را خاتمه دهد. از آنجا که ایران هیچ گاه مخالف احیای روابط با عربستان نبود، با این پیشنهاد موافقت شد و در نهایت ۱۹ اسفند ماه سال گذشته مذاکرات به جمع بندی رسید و قرار است به زودی وزرای خارجه دو کشور برای ترسیم نقشه راه احیای روابط با یکدیگر جلسه مشترک داشته باشند.

تحلیل عمویی از علت اقبال عربستان به توافق با ایران بر خلاف مواضع سال های گذشته و شروطی که در این رابطه مطرح می کرد، این بود که محمد بن سلمان در سال های گذشته توانسته جایگاه خود را به عنوان نفر دوم اداره کشور تا حد زیادی تثبیت کند و دیگر مثل گذشته نیازی به کسب اعتبار با ارائه تصویری خشن و تندرو از خود در قبال ایران احساس نمی کند. بن سلمان همچنین در صدد یافتن راه حل آبرومندانه برای پایان دادن به بحران یمن است و حتی دو دوره دو ماهه آتش بس مورد توافق عربستان و یمن قرار گرفته اما در مذاکرات بعدی به نتیجه نرسیده است.

عمویی خاطرنشان کرد: عربستان امیدوار است توافق با ایران مقدمه توافق و آتش بس در یمن بین ائتلاف سعودی و گروه انصارالله باشد؛ بنابراین رویکرد بن سلمان نسبت به هفت یا هشت سال قبل تغییر کرده است. او اکنون تمرکز خود را به جای مقابله با ایران، تحقق چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان قرار داده است. جنبه دیگر توافق عربستان و ایران از نگاه این عضو مجلس شورای اسلامی، علاقه بن سلمان به توافق با ایران به دست مخالفان دولت دموکرات آمریکا بود.

وی گفت: عربستان به شدت از دولت بایدن ناراضی است و از متحدان ترامپ به شمار می آید. در سال های اخیر امتیازهای منفی نیز بابت مساله حقوق بشر و ماجرای کشته شدن خاشقچی و نیز نشست اوپک پلاس دریافت کرده است و اکنون توافق با ایران با واسطه گری چین نوعی انتقام از دموکرات ها نیز محسوب می شود. البته پیش از این پنج دوره مذاکره در عراق بین ایران و عربستان برگزار شده بود اما با استقرار دولت جدید عراق کار به تعویق افتاد و در نهایت این چین بود که توانست به این مناقشه در سفر پنج روزه شمخانی به پکن، پایان دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است این میانجی گری بین ایران و عربستان سبب شد بسیاری از کشورهای دیگر به نادرست بودن ذهنیت شکست جمهوری اسلامی ایران پی ببرند و از آن مهمتر نشان داد امریکا دیگر در غرب آسیا و خاورمیانه بازیگر اصلی نیست. حتی اندیشکده های غربی نیز به این موضوع پی برده اند که توافق ایران و عربستان با نقشی که پکن ایفا کرد، زنگ خطری برای پایان نقش تعیین کننده امریکا در منطقه خاورمیانه است.

عمویی با بیان اینکه این توافق به جریان اغتشاشگر نشان داد حتی حامیان اصلی اغتشاش نیز چشم انداز با ثباتی از جمهوری اسلامی ایران دارند که حاضر به توافق شده اند، گفت: عربستان نیز پذیرفته که نمی تواند بدون پذیرش نقش ایران در منطقه، مسائلی مثل یمن را حل و فصل کند.

وی پیش بینی کرد ایران درسال ۱۴۰۲ با موضوعات جدی تری در عرصه بین المللی مواجه خواهد شد و گام هایی رو به جلو خواهد داشت که ممکن است توافق هسته ای یکی از آنها باشد و سال جاری را به سال شیرین برای ملت ایران، آنگونه که رهبر انقلاب تاکید کردند، تبدیل کند.

کد خبر 785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha