کد خبر 806
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۱
بیانیه درخواست تشکل‌های حوزه زنان از ریاست مجلس

شمار قابل توجهی از سازمان های مردم نهاد زنان، گروه های انقلابی و نخبگان از این لایحه بعنوان حامی زنان در مواضع مظلـومیت در خانواده حمایت کرده اند.

سرویس احزاب شانا - تعدادی از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان با ارسال نامه‌ای خدمت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی از ایشان برای تعجیل در تصویب لایحه "پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوءرفتار" درخواست کردند. متن این بیانیه بدین شرح است:

 خدمت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف

با تقدیم سلام وعرض تبریک خدمت جنابعالی به مناسبت تقارن همزمان دوبهار قرآن وبندگی خداوند وبهار طبیعت ورستاخیز الهی به عنوان دونماد احیاگر جانها  وآرزوی توفیقات بیشتر تحت عنایات حضرت ولیعصر (عج) همانگونه که استحضار دارید ،  موضوع « لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در در برابر سوءرفتار »  که از دی ماه سال ۱۳۹۹ از سوی قوه قضائیه در زمان  ریاست آیت اللّه رئیسی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

 قطعا مستحضرید که  تدوین این لایحه  در سال ۱۳۸۸  در پاسخ به مطالبه قاطع و روشن مقام معظم رهبری در خصوص تدوین قانون حمایت از زنان در مقابل ظلمی که در محیط خانه از سوی بعضی مردان صورت می گیرد بوده است.  این مطالبه در دیدار معظم له با بانوان در دی ماه سال قبل هم مجددا از سوی ایشان تاکید شد وقتی در قسمت پایانی سخنان شان فرمودند:

 «انصاف این است که در جامعه ما در درون بعضی خانواده ها به زنها ظلم می شود. مرد با تکیه بر توان جسمی خویش چون صدایش کلفت تر است، قدش بلندتر است، بازوهایش کلفت تر است، زور می گوید به زن، ظلم می شود به زنها، خب راهش چیست؟ چه کارکنیم؟ خانواده را هم می خواهیم حفظ کنیم دیگر، راهش این است که قوانین مربوط به خانواده انچنان محکم و قوی باشد که هیچ مردی قادر به ظلم کردن به زنان نباشد، بایستی اینجا قوانین به کمک طرف مظلوم.بیاید.»

 جناب اقای دکتر قالیباف

واقعیت این است که لایحه « پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوءرفتار »  پاسخی دیرهنگام به این مطالبه جدی رهبری معظم انقلاب اسلامی  است که در کمال حیرت بیش از ۱۲ سال در میان دولت های مختلف، دوره های گـوناگون قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی دست به دست گشته است و هنوز هم به سرانجام مشخصی نرسیده است.

صاحبنظران دلسوز و انقلابی امور زنان و خانواده امیدوار بودند که این لایحه پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بسان سایر لوایح روانه صحن علنی مجلس شود و به تصویب برسد. اما  اظهارنظرهای غیرکارشناسی که اخیرا در نقد این لایحه صورت گرفته است ضمن ایجاد بیم ونگرانی از زمین ماندن یکی ازصریح ترین مطالبات رهبری عزیز،   ضرورت رسیدگی و تصویب هر چه زودتر  این لایحه را در جهت پایان دادن به این نوع مواجهه ها نشان می دهد.

سوالی که مطرح می شود این است که لایحه ای که فرایندی کارشناسانه  را در مراحل مختلف تهیه و تدوین  توسط عناصری دلسوز،  موجه و انقلابی پشت سر گذاشته است و در پاسخ به نیازهای مبرم و مهم کانون خانواده و رفع مشکلات جدی زنان تدارک دیده شده است،  چرا باید  در مجلس شورای اسلامی متوقف شود؟

لازم به یاداوری است که شمار قابل توجهی از سازمان های مردم نهاد زنان، گروه های انقلابی و نخبگان از این لایحه بعنوان حامی زنان در مواضع مظلـومیت در خانواده حمایت کرده اند.

ضمن اینکه تصویب چنین لایحه ای در حمایت از حقوق زنان می تواند نه تنها کشور ما را از پیوستن به برخی معاهدات بین المللی  بی نیاز سازد، بلکه رویه ای فعال در مواجهه پیشدستانه با تمدن غرب در  مقوله حقوق  زن را در پبش گیرد، بگونه ای که راه را بر بسیاری ادعاها در موضوع تضییع حقوق زنان در کشور و زمینه بعضی حرکات و اشوب افرینی هاتوسط دشمنان را ببندد.

بر این اساس ما سازمان های مردم نهاد ،   فعالان و کنشگران عرصه زنان و خانواده  از حضرتعالی بعنوان رئیس قوه مقننه انتظار داریم در جهت تسریع و تسهیل در روند تصویب لایحه«پیشگیری از اسیب دیدگی زنان و ارتقاءامنیت آنان در برابر سوءرفتار» از همه اختیارات و ظرفیت حقوقی وحقیقی خویش بهره بگیرید.

 باشد که این اقدام مبارک در قانونگذاری جهت رفع ظلم از برخی از  زنان جامعه اسلامی مان در محیط خانه و تقویت وحفظ کیان ارزشمند خانواده در کارنامه این مجلس انقلابی ثبت شود.

من الله التوفیق و علیه التکلان

باتشکر وتقدیم احترام مجدد،

اسامی سازمانهای مردم نهاد زنان :

کانون فرهنگی بانو امین

انجمن مدیران زن

موسسه فرهنگی ندای بشری

کانون تکریم زن وخانواده

موسسه قدر علوی

موسسه خیریه آل حسنا

موسسه صیانت از حقوق زنان

موسسه فرهنگی هنری حدیث هدایت

جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی

کانون فرهنگی امین ولایت

گروه جهادی خادم الزینب

گروه جهادی خادم المهدی

انجمن دوستداران خانواده

موسسه فرهنگی هنری شبستان

مجمع داد اندیشی زنان مسلمان

کد خبر 806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha