گلوگاه‌های اقتصادی کردستان در دست مخالفان دولت است

حسینی گفت: در دولت جدید گلوگاه‌های اقتصادی در کردستان هنوز هم دست مخالفان دولت است و همین عامل باعث شده که قسمتی از کارها به درستی پیش نرود.

سرویس استان‌های شانا - سیدخالد حسینی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان و دبیر حزب ایران زمین کردستان با اشاره به نقش‌آفرینی احزاب در تحقق شعار سال اظهار داشت: مقام معظم رهبری از سال ۸۹ تاکنون نام‌گذاری شعار سال را بر محوریت مسایل اقتصادی و با اشرافیت کامل انتخاب می‌کنند اما متاسفانه برخی افراد نسبت به آن کم توجه بوده و در حد یک پلاکارد باقی می‌ماند.

وی افزود: اگر به این شعارها جامه عمل پوشانده شود، مشکلات اقتصادی و اجتماعی یا اصلا وجود نداشت یا بسیار کم می‌شد.

دبیر حزب ایران‌زمین کردستان با اشاره به نام‌گذاری سال جدید با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» خاطرنشان کرد: تورم سال گذشته به صورت میانگین بیش از ۵۰ درصد بر اقلام ظاهر شد و مشکلات اقتصادی بسیاری به بار آمد که به تبع آن مشکلات اجتماعی را نیز ایجاد کرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر قضایای کشور مسلط هستند که این شعار را برای سال جاری انتخاب کرده‌اند لذا مسئولین بر خلاف سال‌های قبل باید توجه ویژه‌ای به مسایل مهار تورم و رشد تولید داشته باشند.

وی گفت: اگر تورم مهار شود به تبع آن رشد اقتصادی صورت می‌گیرد و با رشد تولید، اشتغال نیز رشد می‌یابد، لذا بیکاری و مسایل منفی کاهش پیدا می‌کند و یا از بین می‌رود.

حسینی گفت: امیدواریم مسئولان درایتی به خرج دهند که امسال به صورت ویژه بر روی این شعار کار کنند و کارگروه‌های عملی برای بخش‌های مختلف تولید، مصرف و بخش خدمات ایجاد شود که هم تولید رشد پیدا کند و هم بتوان دلالی و واسطه‌گری را کاهش داد.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان اذعان کرد: کردستان جز استان‌هایی است که در بحث اشتغال در رتبه‌های آخر و بیکاری در رتبه‌های اول کشور قرار دارد بنابراین در بخش اشتغال هرچه کارهای بیشتری صورت گیرد در زمینه‌های مختلف بهبود نسبی وضعیت را شاهد خواهیم بود.

گلوگاه‌های اقتصادی کردستان در دست مخالفان دولت است

وی عنوان کرد: کشاورزی محور اقتصاد کردستان است که باید بیشتر به آن توجه کرد، سال گذشته در بخش دامداری مشکلاتی به دلیل عدم نظارت جهاد کشاورزی و امور دام بوجود آمد که قیمت نهاده‌های کشاورزی و دامی ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و گوشت را در قیمت پایین نگه داشت و این باعث شد اکثر دامداران منطقه دام‌های خود را بفروشند و در این زمنیه دچار مشکلات عدیده شدیم.

دبیر حزب ایران زمین کردستان همچنین خاطرنشان کرد: در کردستان منابع طبیعی و اراضی ملی زیادی وجود دارد که گاها آنها را تصرف می‌کنند و یا به نوعی به افرادی واگذار می‌شود که اهلیت ندارند در حالیکه می‌توان از این ظرفیت برای رشد تولید، ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد استفاده کرد.

حسینی تصریح کرد: منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با تشکیل کارگروه‌های کوچک و استفاده از مراتع می‌توانند در این بخش‌ها هزاران نفر را صاحب شغل کنند.

حسینی همچنین ادامه داد: می‌توان تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ را هم با نظارت دقیق و راستی‌آزمایی به سمت تولید و اشتغال سوق داد چرا که معتقدم این وام‌ها در بخش خدمات و تولید به صورت درست کارسازی نشده است.

وی در ادامه بخشی از مشکلات کردستان و کشور را ناشی از ناهماهنگی بین مدیران خواند و گفت: هر دولتی که سر کار می‌آید مدیران متعهد به اهداف و برنامه‌های خود را انتخاب می‌کند و در دولت‌های گذشته این موضوع پررنگ بود اما در دولت جدید گلوگاه‌های اقتصادی در کردستان هنوز هم دست مخالفان دولت است و همین عامل باعث شده که قسمتی از کارها به درستی پیش نرود.

وی گفت: اگر در معاونت‌های مرتبط با اقتصاد و عمران ادارات افرادی سالم از لحاظ اقتصادی انتخاب شوند و کارگروه‌های نظارتی ایجاد شود مطمئنا در موضوع تولید و اشتقال اثرگذار خواهد بود.

دبیر حزب ایران‌زمین کردستان با اشاره به اینکه وجود مرزهای استراتژیک همچون باشماق مریوان و سیرابند بانه نقش عمده‌ای در اقتصاد دارند، خاطر نشان کرد: باید بر اقدامات گمرک نظارت وجود داشته باشند و مشخص شود چه میزان از بازدهی آن به داخل استان بر می‌گردد.

وی گفت: واردات گندم برای دولت ارزبری دارد در حالی که می‌توان کشاورزان را با مشوق‌هایی به تولید بیشتر و علمی‌تر تشویق کرد در آن صورت هم تولید رونق می‌گیرد و هم مهاجرت معکوس به روستاها شکل می‌گیرد.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کردستان همچنین اذعان داشت: نهاده‌های دامی و خوراک دام و طیور نیز دست افرادی است که اجازه نمی‌دهند به راحتی دست مرغداران برسد، از طرفی نیز به دلیل عدم همراهی مسئولان در صادرات و تعیین نرخ‌های نامناسب باعث ضرر مرغدار می‌شود.

وی گفت: استان کردستان به اندازه‌ای منابع و مرتع دارد که بتوان سالیانه کل گوشت کشور را تولید و تامین کند اما اکنون دام بر روی دست دامداران مانده و متضرر می‌شوند.

گلوگاه‌های اقتصادی کردستان در دست مخالفان دولت است

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود از کم‌توجهی دولتمردان کردستان به احزاب سیاسی همسو گلایه کرد و گفت: دولتی که تقریبا می‌شود گفت با کمک این احزاب بر سر کار آمد اما هیچ توجهی به حزب و افراد باتجربه سیاسی ندارد و در طول دو سالی که بر سر کار آمده حتی یک جلسه با احزاب نداشته و این خود باعث آسیب به دولت و مردم شده است.

وی گفت: احزاب می‌توانند واسطه‌گر خوبی باشند و به دولتمردان فکر و ایده‌های نو ارائه دهند که همین موجب رونق در بخش‌های مختلف، مهار تورم و رشد تولید خواهد شد.

دبیر حزب ایران‌زمین کردستان افزود: حزب‌ها در طول سالیان گذشته ایده‌های بسیار مفیدی را ارائه کرده‌اند که مبنای بسیاری از کارها شده است چرا که احزاب آشنایی بیشتری با مشکلات استان دارند و راحت‌تر می‌توانند راهکار ارائه دهند اما متاسفانه دولت از تفکرات این افراد در احزاب استفاده نمی‌کند و همین عدم توجه باعث گوشه‌گیری احزاب شده است.

حسینی ادامه داد: در کشور ما زمانی که یک فرد به مسئولیتی می رسد فکر می کند مدار تمام تفکرات در بخش‌های مختلف است در حالی که قطعا در بخش‌هایی با مشکلاتی مواجه خواهد شد لذا باید با تشکیل کارگروه‌های متفاوت در بخش‌های مختلف از نظرات متخصصین و افراد مجرب و صاحب فن استفاده کند.

وی افزود: عدم مدیریت درست و نظارت کافی باعث شده در بسیاری از امور کارها به درستی انجام نشود که امیدواریم مسئولان با درایت لازم و استفاده از ایده‌های مردمی، متخصصین و مشاوران دلسوز زمینه‌ساز شعار «مهار تورم، رشد تولید» شوند.

کد خبر 821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha