کد خبر 998
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
تحلیل/ رمزگشایی از یک پیام واضح در مجلس

برخلاف همه خبرسازی‌ها و اقدامات غیراخلاقی در یک سال گذشته نه‌تنها رأی قالیباف در پارلمان کاهش نیافت، بلکه او با ۲۱۰ رأی قاطع حتی ۱۶ رأی از انتخابات دوره سوم هیئت رئیسه بیشتر آورده است.

کمیته رصد و تحلیل شانا- در جریان رأی‌گیری برای انتخاب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف برای چهارمین بار متوالی رئیس مجلس شد، علاوه بر قالیباف، دو چهره سرشناس دیگر یعنی الیاس نادران و فریدون عباسی نیز برای ریاست مجلس نامزد شده بودند؛ اما قالیباف بارأی قاطع مجلس توانست بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

در رأی‌گیری روز گذشته محمدباقر قالیباف با ۲۱۰ رأی به‌عنوان رئیس مجلس در اجلاسیه چهارم تعیین شد و الیاس نادران با ۴۷ رأی و فریدون عباس با ۷ رأی از رسیدن به کرسی ریاست مجلس بازماندند. در همین جلسه، مصری به‌عنوان نایب‌رئیس اول مجلس با ۱۵۸ رأی و مجتبی ذوالنوری به‌عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس با ۱۵۵ رأی از میان ۲۷۷ رأی انتخاب شدند.

از نکات جالب‌توجه در جلسه رأی‌گیری مجلس آن بود که به دلیل مساوی شدن آرای نیکزاد و ذوالنوری برای نایب‌رئیسی دوم، آراء چندین مرتبه بازشماری شدند. درنهایت ذوالنوری با قرعه‌کشی توانست نایب‌رئیس دوم مجلس در آخرین سال کاری آن شود.

آنالیز آرا و شکل فراکسیون‌ها قبل از رأی‌گیری نشان می‌داد که پیش‌بینی ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس در چهارمین سال کاری خیلی سخت نیست اما رأی بالای قالیباف پیامی خاص در خود دارد.

پیش از رأی‌گیری برخی جریان‌های سیاسی رادیکال در داخل و بیرون مجلس با راه انداختن پروژه تضعیف رئیس مجلس سعی داشتند مدیریت آراء نمایندگان را به سویی هدایت کنند که سر لیست تهران در انتخابات سال ۹۸ با کمترین رأی و ضعیف‌ترین شکل ممکن به صندلی ریاست مجلس تکیه بزند.

برخی لابی‌ها با هدایت اتاق فکری خاص در بیرون از بهارستان از مدت‌ها پیش خط تخریب شخصیتی محمدباقر قالیباف را پیش‌بر ده و سعی داشتند با کاهش مقبولیت سیاسی رئیس مجلس او را ناک اوت کنند. از دو شب پیش از رأی‌گیری هیئت‌رئیسه مجلس یک جالب با شعار «قالیباف کمتر از ۱۸۰ رأی» در راهروهای منتهی به صحن راه افتاده و هدف آن بود که وزن فراکسیون اکثریت را کاهش دهد.

البته آگاهان سیاسی با پیگیری خط تخریبی به‌خوبی می‌دانستند که این کاهش وزن در فراکسیون انقلاب اسلامی نه باهدف چندصدایی در مجلس بلکه با نیت تخریب تصویر جریان انقلابی و ایجاد یک آلترناتیو جدید به راه افتاده است. این پروژه تخریبی قالیباف را نماد جریان انقلابی در مجلس ارزیابی کرده و تلاش کرد با زدن سر لیست شهر تهران، قدرت‌نمایی کند.

اما برخلاف همه خبرسازی‌ها و اقدامات غیراخلاقی در یک سال گذشته نه‌تنها رأی قالیباف در پارلمان کاهش نیافت، بلکه او با ۲۱۰ رأی قاطع حتی ۱۶ رأی از انتخابات دوره سوم هیئت رئیسه بیشتر آورده است، این افزایش رأی برای اهل سیاست بسیار معنادار است؛ این رأی قاطع نشانه اعتبار رئیس مجلس در میان نمایندگان است.

قالیباف با تعامل کامل با همه نمایندگان فعلی و به‌ویژه فراکسیون اصول‌گرایی و مدیریت باثبات در اداره مجلس باعث شده است که آقای رئیس میان نمایندگان عمق سیاسی بیشتری یافته و تابلوی جریان انقلابی باشد. البته شواهد نشان می‌دهد هرقدر محبوبیت قالیباف در داخل و خارج از بهارستان بالاتر برود، عملیات تخریبی توسط طیف‌ها گوناگون سیاسی از منتها علیه چپ تا رادیکال‌ترین بخش از جناح راست و نیز گروه‌های انحرافی چون عدالت‌خواهان شدت خواهد گرفت.

قالیباف سال سوم ریاستش در سال گذشته را با پروژه تخریبی سیسمونی گیت آغاز کرده و با عملیات روانی شاسی بلندها پایان داد، در این مدت ماشین اختلاف‌افکنی در جریان انقلابی لایه به لایه عمل کرده است، بازی درخشان در آخرین سال مجلس نیاز به یک صبر و هوشمندی خاص در جریان اصول‌گرایی دارد، علائم موجود نشان می‌دهد رأی قاطع قالیباف آغاز یک پروژه تخریبی جدید از سوی طیف رنگین‌کمانی است!

کد خبر 998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha