تحلیل/ پویایی حرکت انقلاب در دوران زعامت امام خامنه‌ای

ایستادگی رهبری در برابر جنگ ترکیبی دشمن وبسیج ظرفیتهای ملی و در برابر سناریوهای دشمن از ویژگی های منحصر به فرد رهبری نظام جمهوری است.

کمیته رصد و تحلیل شانا- تجربه موفق ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر فشار ها و تهدیدهای دشمنان نظام اسلامی که قدمت آن به درازای عمر انقلاب اسلامی است، از نظام جمهوری اسلامی  ایران چهره ای متمایز از همه  نظام های سیاسی در جهان ساخته و علاوه بر دوستان، دشمنان نظام اسلامی را نیز وادار به اعتراف به آن کرده است. جایگاهی که به رغم گذر زمان و شدت یافتن توطئه ها و تهدیدهای دشمنان، نه‌تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه بروز قابلیت های نظام اسلامی در برخی از عرصه ها نظیر؛ دفاعی، علمی، هسته‌ای و تقویت عقبه راهبردی در جبهه مقاومت، سبب شده است که ایران اسلامی بتواند در رقابت میان ابر قدرت ها و شکل گیری  نظم آینده جهان از جایگاه ویژه‌ای  برخوردار شود.

 در میان مؤلفه های مهم در این عرصه  اگرچه موقعیت ژئواستراتژیک  ایران، اعتقادات وباورهای دینی  وفرهنگ ایران بعضاً سابقه و پیشینه ای به قدمت تاریخ ایران و اسلام دارند اما آنچه که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این  مؤلفه ها جهت داده وآنها را در راستای اعتلای نظامی مبتنی بر ارزشهای دینی و الهی سامان داده است، نقش منحصر به فرد رهبری نظام اسلامی و جایگاه رفیع ولایت فقیه است که به دلیل ویژگی های آن درجهان منحصربه فرد است.

به عبارت دیگر در انقلاب اسلامی ایران  بر خلاف دیگر انقلابها و تحولات وتغییرات سیاسی در کشورها  که غالباً رهبرانی  به عنوان سیاستمدار ویا نظامیان حرفه ای با تکیه بر زر و زور و تزویر در جایگاه مدیریت ویا رهبری نظام جدید قرار  می گیرند، این ویژگی های رهبری نظام اسلامی است که به آن جایگاه اعتبار وارزش می بخشد. این امر را در حرکت  انقلاب اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی (ره) از آغاز تا پیروزی، به روشنی می توان دید.

یکی از تفاوت های عمده حضرت امام خمینی(ره) با دیگر مصلحان تاریخ این است که امام  ضمن حضور در صحنه، اصول مکتب سیاسی خود را برای مردم تبیین نمود و آنان را به ایمان روشن بینانه و آگاهانه رساند و پس از اثبات حقانیت مکتب سیاسی خود، توانست ملت ایران را آرام آرام وارد میدان مبارزه کرده، به همراهی این اقیانوس عظیم پرتلاطم، انقلاب بزرگ اسلامی را شکل دهد و در نتیجه آثار شوم تسلط قدرتهای طاغوتی را در این کشور برطرف و دنیا را متحول کند، به گونه ای که حرکت او با هیچ حرکتی از صدر اسلام تا کنون قابل مقایسه نیست.

استمرار این ویژگی ها در دوران زعامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام  خامنه ای(مدظله العالی) وتعمیق دستاوردهای انقلاب با تثبیت نظام اسلامی  و تحکیم  اقتدار دفاعی، نفوذ منطقه ای وخنثی سازی فتنه های طراحی شده علیه  مردم ایران  ، حساسیت دشمنان نظام را برانگیخته وسبب تشدید وتجمیع توطئه های آنان علیه ملت ایران شده است که جنگ ترکیبی سال گذشته نمادی از آن است. شناخت ویژگی های منحصر به فرد رهبر معظم انقلاب وآثار مدیریت ایشان در طول ۳۴ سال گذشته در حوزه های مختلف و رصد توطئه ها وجنگ رسانه ای دشمن علیه معظم له و خنثی سازی آن مسئولیت تاریخی نیروهای انقلاب در این مقطع از تاریخ را دوچندان می کند.

ویژگی های منحصر به فرد رهبر معظم انقلاب

پس از رحلت حضرت  امام خمینی (ره) معمار کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ آنگاه که بحث جانشینی رهبری مطرح شد وخبرگان طی فرآیندی به رهبری واحد رسیدند و حضرت  آیت الله خامنه ای (به رغم  مخالفت خودشان با این انتخاب خود) بار مسئولیت زعامت ملت را برعهده گرفتند  ، تا کنون که ۳۴ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی  می گذرد وانقلاب صحنه های حساس بسیاری را تجربه کرده است، بیش از پیش ابعاد این انتخاب شایسته، اثبات گردیده است که  به بخشی از آن اشاره می شود : 

وفاداری به اصول وآرمانهای انقلاب و راه امام: آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در ترویج و اشاعه تفکر راه و آرمان امام خمینی (ره) با غیرت مثال زدنی وفادار است واز این اصول و آرمان ها  صیانت می کند. ایشان در طول۳۴ سال گذشته همواره با تبیین دقیق اندیشه امام وعمل برمبنای آن؛ پایدارترین، صادق ترین، عامل ترین شخصیت به راه وخط امام بوده اند.

صلابت و اقتدار : تحولات ماههای اخیر وایستادگی رهبری در برابر جنگ ترکیبی دشمن  وبسیج  ظرفیتهای ملی  ومردمی برای مقابله با این جنگ همه جانبه وعدم فریب در برابر سناریوهای دشمن از ویژگی های منحصر به فرد رهبری نظام جمهوری اسلامی در طول تاریخ انقلاب  است  .ایستادگی ایشان در برابر تهدید های متنوع صریح دشمنان از اعلام صریح به حمله به ایران در اعلام محور شرارت تا تحریمهای فلج کننده اقتصادی تا برنامه دقیق براندازی نظام اسلامی در اغتشاشات اخیر، با اتکا به حمایتهای مردمی، جلوه هایی از این صلابت است.

چشم بیدار نظام:حساسیت رهبری نسبت توطئه ها وراهبردهای دشمنان، سبب گردیده است که معظم له با رصد سیاستها و راهبردهای دشمن حتی پیش از دستگاههای اطلاعاتی نظام، نسبت به توطئه های دشمنان هشدار داده وظرفیتهای ملی را برای مقابله با آن بسیج کنند. هشدار نسبت به تهاجم فرهنگی در دهه ۷۰، جنگ نرم وعملیات روانی دشمن، جنگ شناختی وجنگ ترکیبی در ادوار بعدی  نمونه هایی از آن است.  

 سیر و سلوک فردی (اخلاق عملی) :رهبر معظم انقلاب  انسانی خداباور، متوکل، شجاع و نترس، مهذب و سلیم النفس، ساده زیست و به شدت قناعت پیشه، مصمم و خستگی ناپذیر، منظم با برنامه ریزی دقیق، خرافه ستیز و روشنگر، عدالت طلب و ضد فساد و رانت خواری، خوش خلق، مردم دار به معنای واقعی است. ایشان دارای خانواده ای دور از حاشیه های معمول و به رغم همه تلاش های امپراتوری رسانه ای در اختیار استکبار برای انگ زدن و برچسب زدن به زندگی و کار و درس فرزندان رهبری، اما این خانواده نجیب و شریف، همچنان در بالاترین سطح اعتماد عمومی قرار دارند. پاک‌دستی فرزندان و بیت رهبری و عدم ورود آن‌ها به مسایل اقتصادی (چه رسد به مفاسد اقتصادی) امری است که حتی ضدانقلاب‌های فراری نیز بدان اذعان دارند.

 حکیم و نظریه پرداز: مروری بر تصمیمات، سیاستهای ابلاغی  وراهبردهای رهبری  برای عبور نظام از توطئه های طراحی شده دشمنان علیه مردم ایران درطول سالهای اخیر نشانگر درک عمیق، هوشمندی رهبری وبهره گیری از ظرفیت کارشناسی کشور برای  حل مشکلات کشور با اتکا به ظرفیت های درونی است. به عبارت دیگر پیشرفتهای ایران  مرهون دور اندیشی، گفتمان «جهاد علمی» و ایستادگی و مداومت رهبری است.

  باور مند به «توسعه و پیشرفت» ایران: تجلی عینی وعملی «ما می توانیم» را در گفتار وعمل رهبری انقلاب می توان دید. دستاوردهای دفاعی، پیشرفت علمی ودستاوردهای مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی، پزشکی و... کشور مرهون حمایت های ایشان از دانشمندان ومتخصصین هریک از این رشته ها  وظرفیت سازی برای تحقق آن است.

 مدیریت راهبردی و آینده نگری: قدرت پیش بینی  و راهبردی همراه با مدیریت مهار بحران ها متکی بر «امیدبخشی و روحیه آفرینی» از جلوه های مدیریتی ایشان است. رهبری در جایگاه  فرماندهی کل قوا نقش بنیادی در رسیدن به باز دارندگی دفاعی کشور  و تأمین امنیت ملی و گسترش عمق راهبردی انقلاب اسلامی داشته ودارند. اگر ایران در منطقه حساس و ناامن غرب آسیا (خاورمیانه) دارای ثبات و امنیت است مدیون مدیریت هوشمندانه رهبری، نیروهای مسلح و حضور مردم مبتنی بر «مدیریت راهبردی و استراتژیک» نظام است. مدیریت جهادی، ایجاد امنیت پایدار، کاهش تهدیدات، حفظ استقلال کشور از مولفه های مهم این مدیریت محسوب می شود.

 گسترش حوزه نفوذ انقلاب اسلامی :گسترش تفکر انقلاب اسلامی در منطقه وجهان وپیروزی نیروهای جبهه مقاومت در کشورهای مختلف وبه ویژه در منطقه غرب آسیا که هریک به ظرفیت وقدرت بازدارنده ای در برابر استکبار جهانی تبدیل شده اند، از جلوه های دیگر کارآمدی انقلاب اسلامی ونشانه تحقق آرمانهای امام واصول قانون اساسی تحت زعامت معظم له است.

دفاع از اسلامیت وتمامیت نظام وایستادگی در برابر فتنه ها: درایت رهبر انقلاب در خنثی سازی  نقشه‌ها و فتنه هایی(نظیر فتنه ۷۸، فتنه۸۸، غائله منتظری در سال ۷۶ وفتنه ۱۴۰۱ و...) که توسط جبهه مشترک؛ معاندان، فتنه گران، منافقین، سلطنت طلبان، اپوزیسیون خارج نشین و کشورهای غربی و جریان های انحرافی طراحی وبه اجرا درآمده بود از ویژگی های دوران رهبری امام خامنه ای است. فتنه هایی که هریک برای فروپاشاندن یک نظام کفایت می کرد.

اعتقاد به جوانان و ضرورت  میدان دادن به آنان :در میان چهره ها وشخصیتهای انقلاب کسی را نمی توان یافت که همچون رهبری  حامی میدان دادن به جوانان و اعتماد به قابلیتها وتوانمندی آنان در عرصه قول وعمل باشد. این روند که از همان دوران آغازین انقلاب در میدان دادن به جوانان در عرصه دفاع مقدس آغاز شده بود، در سالهای مختلف و درعرصه های مختلف ادامه یافته است که مصادیق آن را در پیشرفتهای هسته ای، نانوتکنولوژی دفاعی و... می توان دید.

قابلیت‌های علمی و فقهی: قابلیت‌های علمی و فقهی رهبر انقلاب نیزبه طور مکرر به گواهی اساتید برجسته‌ی حوزه، علما و مراجع  رسیده وبر توانایی‌های علمی حضرت آیت الله خامنه‌ای تأیید و تصدیق نموده‌اند. حضرت امام(ره) در این زمینه در پاسخ به یکی از نامه های ایشان مرقوم فرموده اند :جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جدا جانبداری می کنید، میدانم.

دیدن ضعفها وقوتها در کنارهم:رهبری معظم انقلاب در عین تأکید بر نقاط قوت ودستاوردها، همواره بر وجود ضعفها وآسیبها  وضرورت تلاش برای حل آنها هم تأکید دارند. معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند: «اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هائی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت» و در بخش دیگر از بیانیه می فرمایند: «انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی  تحریم و وسوسه‌های دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است.»

تقویت امید به آینده: امروز واقعیت‌های عینی ایران اسلامی در درون خود پیام امید و امیدواری را به همراه دارد به‌شرط آنکه این واقعیت‌ها به شکل صادقانه و هنرمندانه برای مردم  تبیین شود. تقویت روحیه امید به آینده در تمامی بیانات وسخنرانی های رهبری  موج می زند. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند:نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. این‌جانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر میدارم.»سپس می فرمایند «در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. نشانه‌های امیدبخش ــ که به برخی از آنها اشاره شد ــ در برابر چشم شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است و دست و دلهای امین و خدمتگزار، به مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و اهتمام می‌نگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.»

گوشه ای از آثار وپیامدهای مدیریت رهبری  در اداره کشور:

رهبری معظم انقلاب در مقدمه بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به اینکه انقلاب  «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است» در ترسیم مسیر گام دوم انقلاب یادآور می شوندکه این گام باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.

اما به رغم آن وتا رسیدن به اهداف والا، دستاوردهای نظام تاکنون مرهون هدایتهای ایشان وبسیج ظرفیتهای ملی برای تحقق آرمانهاست که گوشه هایی از آن عبارتند از:

توانایی مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در بسیج کنندگی، مقاوم‌سازی و آگاهی بخشی به جامعه در برابر تهدیدات و فتنه‌های داخلی و خارجی

نقش بی‌بدیل، برجسته و تأثیرگذار رهبر معظم انقلاب اسلامی در خنثی‌سازی توطئه‌ها و فتنه‌های گذشته و عبور از بحران‌ها و چالش‌ها

هویت‌سازی از  الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تکیه بر تقویت انسجام ملی

محور و پیش برنده انقلاب و مرکز ثقل انقلاب اسلامی و تداوم‌بخش آن

حامی و مشوق  جهاد علمی و پیشرفت‌های علمی کشور

محور حفظ و تقویت وحدت شیعه و سنی  در کشور و منطقه

برهم زننده موازنه قوا در منطقه به نفع انقلاب اسلامی و کشورهای مستقل و مظلوم در برابر استکبار جهانی

تقلیل هژمونی آمریکا و سرعت بخشی به تغییر هندسه جهانی و انتقال قدرت  از غرب به شرق

تبدیل محور مقاومت به نیرویی اثر گذار در روند شکل گیری نظم آینده و آرایش قدرت درجهان

جلوگیری از پیاده‌سازی سیاست‌های استعماری و استکباری  غرب در منطقه

فرهنگ‌ساز و گفتمان ساز برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی

مرکز ثقل هماهنگی بین قوا و هم‌افزایی آنها به‌منظور خدمت به مردم و احترام به حل مشکلات

کد خبر 1018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha