تحلیل/ وضعیت شناسی مقاومت بعد از شهادت سردار دلها

بنیانگذاری «دیپلماسی مقاومت‌محور» ازسوی معمار «محور مقاومت» وبومی سازی مدیریت قدرت درمیان ملت‌ها از ثمرات جبهه مقاومت است.

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، جریان مقاومت از نظر هویتی و ساختار و قدرت عملیاتی بعد از شهادت سردار دلها نه تنها دچار تنزل و افول نشد بلکه باتکیه به تدابیرراهبردی معمارمحور مقاومت درنهادینه سازی تفکر مقاومت و نهادسازی برای حکمرانی پایدار مقاومت در جغرافیایی منطقه در شرایطی رو به رشد و پیشرونده قرار دارد. برای ارائه تحلیل صحیح از وضعیت جریان مقاومت قبل و بعد از شهادت سردار دلها به واکاوی این موضوع از دیدگاه محافل غربی و همچنین کارشناسان منطقه‌ای می‌پردازیم.

الف) وضعیت شناسی مقاومت از دیدگاه آمریکایی‌ها

به نوشته خبرگزاری رویتر، ترور سردار سلیمانی حدود دو دهه در دستورکار منابع اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا، اسرائیل و برخی رژیم‌های عربی منطقه قرار داشت. این موضوع نشان از جایگاه و نقش شهید سلیمانی در خنثی سازی طرح‌های جبهه عبری، عربی و غربی در سطح منطقه دارد.

  1. ترور ژنرال سلیمانی باعث بازتولید و احیای بازدارندگی توازن درمنطقه به نفع ایران شد.
  2.  ترور ژنرال سلیمانی موجب شد تا آمریکا در ادامه راه با بحران‌های گسترده‌ای رو به رو شود[۱].
  3.  طراحی راهبرد ایران و عراق برای اخراج کامل نیروهای آمریکایی از منطقه وتقویت جریان مخالف آمریکادرعراق و منطقه و افزایش مطالبه برای اخراج ما شد.
  4. قاسم سلیمانی و ابومهدی ازکاریزما وکنترل قابل توجهی برگروه های شبه نظامی درعراق برخوردار بودند. خلأ مدیریت آنها باعث ظهورگروهای جدیدمخالف آمریکا درعراق وتشدیداقدامات خودسرانه علیه منافع ملی آمریکاشد.
  5. ترور ژنرال سلیمانی، بیش ازآنکه به تقویت منافع آمریکا درمنطقه و جهان ختم شود، عملاآمریکا را درموقعیتِ به مراتب خطرناک‌تری درمقایسه با زمانِ حیات این دو فرمانده قرارداده است.
  6. ایران پس ازترور ژنرال سلیمانی از محدودیت‌های توافق برجام خارج شد. هم اکنون دولت «بایدن» با چالشِ یک ایران قدرتمند هسته‌ای رو به رو است و گزینه‌های گسترده‌ای هم در قبال آن ندارد.
  7. کیت مکنزی" فرمانده نیروهای سنتکام، اساساً اقدامات یکجانبه و فراقانونی آمریکا در خاک عراق، مانع موثری شکل گیری یک حکومت قدرتمند درعراق و به راه افتادنِ اعتراضات گسترده مردمی وکارزار مقاومت حداکثریِ در این کشور شد

تصمیم به ترور ژنرال سلیمانی از آن دسته از تصمیم‌هایی در عرصه سیاست خارجی آمریکا بود که هیچ توجهی به تبعات و پیامدهای آن نشده بود. رهبران آمریکا باید از این تفکرِ ساده لوحانه که می‌گوید اگر فردی در نقطه مقابله منافع آن است، باید او را از بین برد، دست بردارند. ترور ژنرال سلیمانی نه تنها به منافع آمریکا کمکی نکرد، بلکه عملاً به تهدیدی مستقیم علیه منافع ملی این کشور تبدیل شد و تبعات ناگواری را برای آن ایجاد کرد.

ب- وضعیت شناسی جبهه مقاومت از دیدگاه کارشناسان

  1. تقویت محورمقاومت در فلسطین و یمن و لبنان و عراق و سوریه و ایجاد نوعی بازدارندگی پایدار در مقابل جبهه ضدمقاومت.
  2. گسترش جغرافیای نفوذ ایران و تقویت مؤلفه‌های مؤثر در گسترش هژمون منطقه‌ای ایران.
  3. تغییر راهبرد نظامی ایران ازحالت پدافندی به آفندی و تهاجمی.
  4. تقویت همگرایی و اقدام مشترک هدفمند درمقابله با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن.
  5. تضعیف راهبرد آمریکادر حذف رهبران حشد الشعبی و فراهم کردن زمینه بازتولید داعش در عراق و سوریه.
  6. بنیانگذاری «دیپلماسی مقاومت‌محور» ازسوی معمار «محور مقاومت» وبومی سازی مدیریت قدرت درمیان ملت‌ها.
  7. خلق توانمندی‌های ملی برای تولیدمنافع ملی، تکثیر و محافظت ازآن شد؛ و امنیت، ثروت و حیثیت در عرصه خارجی برای ایران و انقلاب منجرشد.
  8. تبدیل مساله فلسطین به عنوان مساله اول و صیانت از راهبرد مقاومت در میان جوانان جهان اسلام و فلسطین وبا ارائه الگوی مبارزه نوین؛ ظهور جریانه انتفاضه جدید درکرانه باختری روداردن و شکل گیری جریان عرین الاسود در این منطقه.
  9. زایش و رویش جدید در مقاومت در ابعاد سیاسی، نظامی و رسانه‌ای و شکل گرفتن شبکه جنگ سخت، نیمه سخت و نرم بعد از شهادت سردارسلیمانی.
  10. پایداری جبهه مقاومت برآرمانها و تداوم راه ایشان و تقویت بیشتر الگوی فرهنگ مقاومت در اذهان جوانان مقاومت.
  11. حفظ موضع تهاجمی پیش رونده و تصاعدی جریان مقاومت درمواجهه با جریان ضدمقاومت ازجمله در لبنان (کاریش)، فلسطین (عرین الاسود)، عراق، یمن وغیره
  12. راهبرد حاج قاسم برای نهادسازی و نهادینه سازی درحوزه مقاومت، موجب تداوم نفوذ و اعتبار ایران در منطقه و جلوگیری از تزلزل آن بود.
 

[۱]. پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" ۴ دی ۱۴۰۰

کد خبر 124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha