کد خبر 184
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
تحلیل/ تحولی جدید در اقتدار دفاعی ایران

قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران علامت روشنی است از ترکیب علم و ایمان در صنعت دفاعی کشور و تأکید مجدد بر کلید واژه «ما می‌توانیم» است.

سرویس رصد و تحلیل شانا- پیشرفت‌های ایران در عرصه تولید تجهیزات نظامی و رساندن کشور به خودکفایی در تأمین بسیاری از نیازهای دفاعی، یکی از مهمترین موضوعاتی است که نگرانی قدرت‌های سلطه گر غربی را در پی داشته و یکی از عوامل اصلی تشدید فشارها و توطئه‌های آنها علیه ملت ایران برای ناکارآمد سازی نظام جمهوری اسلامی است که در قالب سازماندهی و هدایت اغتشاشات و شرارت‌های اخیر در ایران بروز یافته است.

آنچه که در این روند از اهمیت بیشتری برخوردار است تأثیر قابلیت‌های تجهیزات دفاعی و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مقابله با حضور متجاوزانه آن‌ها در منطقه و مهار و ناکارآمد سازی سیستم‌های دفاعی آنان است که عملاً تمامی راهبردها و طرح‌های آنها نه تنها در منطقه بلکه در جهان را تحت الشعاع قرار داده است.

اعتراف دشمن به ناکاراآمدی آمریکا و توانمندی ایران

اعتراف ژنرال مکنزی فرمانده پیشین سنت کام هنگام بازنشستگی گواهی بر این مدعاست آنگاه که بر ناکارآمدی سیستم‌های پدافندی آمریکا در برابر توان موشکی و پهپادی ایران تأکید می‌کند. او اخیراً در یک برنامه تلویزیونی ضمن اذعان به قدرت کم نظیر پهپادهای ایرانی اعتراف کرد که: اگر تعدادی از این پهپادها پرتاب شوند می‌توانند بر سامانه‌های پدافند هوایی هم غلبه کنند، زیرا آنها در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و تولیدشان هم خیلی ارزان است.  وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران چه تعدادی از این پهپادها را تولید می‌کند؟ می‌گوید: «هزاران فروند!»

ژنرال مکنزی اسفند ماه گذشته در جلسه استماع کنگره درباره توان موشکی و پهپادی ایران گفته بود: ایرانی‌ها در حال حاضر سلاح اتمی در اختیار ندارند ولی توانایی موشکی آنها بسیار نگران کننده است. این کشور بیش از ۳۰۰۰ تیر از انواع موشک‌های بالستیک دارد که برد برخی از آنها به اسراییل می‌رسد. ژنرال مکنزی همچنین نگرانی خود را از افزایش توان پهپادی ایران اعلام کرده و گفت: ناوگان پهپادی این کشور از محصولات توسعه یافته با قطعات تجاری تبدیل به پهپادهایی شبیه به موشک‌های کروز در حوزه سرعت، میزان سر جنگی، دقت و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک شده است.

در عرصه‌ای دیگر آنگاه که یکی از راه کنش‌های قدرتهای سلطه برای مقابله و مهار کشورهای هدف استفاده از اهرم اعزام ناوهای هواپیمابر برای تهدید کشورهای هدف بود و در گذشته حتی از این حربه برای تغییر نظام‌های سیاسی استفاده می‌کردند، اما ایران با بهره گیری از تاکتیک قایق‌های توپ دار و موشک‌های دوربرد نقطه زن توانسته است عملاً استفاده از این تاکتیک را چه در دریای نزدیک و چه در دریای دور خنثی سازد.

تحلیل/ تحولی جدید در اقتدار دفاعی ایران

هایپرسونیک نقطه عطف در صنعت موشکی ایران

یکی از دستاوردهای جدید ایران در این عرصه تولید موشک‌های هایپرسونیک است که این دستاورد فصل جدیدی در قابلیت‌های دفاعی ایران ایجاد کرده است. با تولید موشک بالستیک هایپرسونیک ایران به جمع چند کشور معدودی پیوسته است که از این فناوری پیشرفته نظامی برخوردار هستند. یک کارشناس صهیونیست در برنامه تلویزیونی گفت: سخت است باور کنیم که ایران بعد از آمریکا، روسیه و چین به موشک هایپرسونیک دست پیدا کرده است. شاید هنوز در مرحله آزمایش باشند. در اختیار داشتن چنین موشکی یعنی مقابله با تمام سامانه‌های پدافندی کشورهایی که دشمن ایران هستند.

موشک‌های هایپرسونیک به پرتابه‌ای گفته می‌شود که با سرعت ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند. برای پی بردن به سرعت زیاد این اسلحه کافی است بدانیم در این سرعت‌ها پرتابه در یک ثانیه بین ۲ تا ۸ کیلومتر را طی می‌کند. کمتر از این سرعت مادون صوت است که طیف وسیعی از موشک‌ها، پرتابه‌ها و هواگردها را در خود جای می‌دهد. در سرعت هایپرسونیک مولکول‌های اتمسفر به حالتی از ماده به نام پلاسما تبدیل می‌شوند. کنترل پرتابه و ارتباط الکترونیک در حالت پلاسما از چالش‌های فنی ساخت سلاح هایپرسونیک است. در حال حاضر فقط کشورهای روسیه، چین و آمریکا به فناوری ساخت اسلحه هایپرسونیک در کلاس موشک‌های بالستیک، کروز و ریل‌گان دست پیدا کرده‌اند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه  در حاشیه مراسم سالگرد شهادت پدر موشکی ایران، شهید طهرانی مقدم، با اعلام این خبر که موفق شدیم به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته دست یابیم، افزود: این موشک قادر است در فضایی که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر دفاع موشکی وجود دارد، از آن‌ها عبور کند و همان سامانه‌های سپر موشکی را که می‌تواند جزو مهم‌ترین ارکان دفاعی دشمن باشد، هدف قرار دهد. سردار حاجی‌زاده با اشاره به ویژگی‌های موشک بالستیک هایپرسونیک نیروی هوافضای سپاه بیان کرد: این سامانه سرعت بسیار بالا و قابلیت مانورپذیری در جو و بیرون آن را دارد. این موشک جدید جمهوری اسلامی هم از سامانه‌های پدافندی در داخل جو، دفاع   می‌کند و هم از سامانه‌های فوق‌العاده گران قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. وی افزود: آزمایش‌های موشک  هایپرسونیک انجام شده و در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک رونمایی خواهد شد.

راب لودویک، سخنگوی بخش خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره ساخت موشک هایپرسونیک توسط ایران تلاش کرد توانایی موشکی کشورمان را زیر سؤال ببرد و گفت که واشنگتن از گزارش‌ها در این زمینه مطلع است اما همچنان نسبت به آن شک و تردید دارد. وی در ادامه گفت: همانند همیشه از افشای گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره چنین موضوعات حساسی خودداری می‌کنیم. این مقام پنتاگون افزود: ما به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته و فن‌آوری مرتبط در ایران ادامه می‌دهیم.

تحلیل/ تحولی جدید در اقتدار دفاعی ایران

تحلیل/ تحولی جدید در اقتدار دفاعی ایران

در زمینه تأثیر این موشک در تقویت اقتدار دفاعی ایران و تأثیر آن در خنثی سازی توان موجود سیستم‌های پدافندی دشمنان، به چند نکته می‌توان اشاره کرد:

۱- در حال حاضر موشک پاتریوت ۳ به عنوان اصلی‌ترین سلاح ضد بالستیک مستقر در اطراف ایران است که توان نهایی درگیری با موشک‌هایی با سرعت ۵ ماخ را دارد. اگر چه در این که این موشک بتواند موشک‌های با سرعت کمتر یا ۵ ماخ را رهگیری کند نیز تردید وجود دارد ولی زمانی که صحبت از سرعتی بیش از ۵ ماخ می‌شود عملاً بر اساس اعلام خود طرف سازنده موشک پاتریوت از دور خارج شده و عملاً توان رهگیری خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، سایر سامانه‌های مشهور غربی همچون تاد نیز توان رهگیری و انهدام موشکهای هایپرسونیک که خارج از جو حرکت می‌کنند را ندارند و فعلاً طرح‌های مفهومی یا اصطلاحاً کانسپت برای مهار این موشکها با سرعت بالا در حد ایده‌هایی چون دفاع لیزری فضاپایه هستند.

۲- با بکار گیری این موشک توسط ایران، عملاً راهبرد مشترک آمریکائیها وصهیونیستها با همکاری چند کشور منطقه برای ایجاد سپر مشترک دفاعی بی تأثیر می‌شود، اگرچه آمریکائیها بعد از سفر بایدن به منطقه تأکید کرده‌اند که راه اندازی سپر مشترک دفاعی چند سال زمان می‌برد ودر کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

۳- با توجه به برد و توان این سیستم، توان ایران در دفع کانون تهدیدات دور وفرا منطقه‌ای افزایش یافته وبر قدرت بازدارندگی دفاعی ایران می‌افزاید چرا که این موشک زمینه‌های پاسخ ایران به هرگونه تجاوز به ویژه توانایی آن در تضعیف یا گرفتن ابتکارعمل ازسامانه‌های پدافند هوایی دشمنان (به عنوان تنها سلاح مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی) را فراهم می‌کند.

۴- دستیابی ایران به این سیستم در کنار دستاوردهای دیگر دفاعی که در هفته‌های اخیر رونمایی شده است، نظیر پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» و رونمایی از موشک صیاد ۴B و ارتقای دو برابری برد سامانه باور ۳۷۳ موقعیت وجایگاه ایران در تعاملات بین المللی را افزایش داده ومیدان مناسبی را برای تحرکات دیپلماتیک ایران ایجاد خواهد کرد.

۵- با چنین اتفاق مهم و سرنوشت سازی که ایران را در میان ۳-۴ کشور دارنده موشکهای هایپرسونیک در جهان قرار داده، می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که قدرت موشکی جمهوری اسلامی، فراتر و عظیم‌تر از چیزی است که تاکنون به نمایش گذاشته شده و در حقیقت، فشارها و تحریم‌ها برای تضعیف قدرت نظامی کشورمان، با رونمایی از چنین دستاوردهایی تبدیل به مزیتی برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش از نیروهای مسلح و صنعت دفاعی شده است.

۶- برخورداری ایران از این قابلیت‌های راهبردی در سطح بین‌المللی (موشک‌های مافوق صوت) به قدرت جبهه مقابله با آمریکا و متحدانش یعنی چین و روسیه به‌عنوان طرف‌های کلیدی این درگیری می‌افزاید و عنصر اساسی و تأثیرگذاری در دستیابی به بازدارندگی بین‌المللی، خواهد بود؛ زیرا ایران یک طرف اصلی در این جبهه‌بندی است که اعضای آن به اتفاق آرا به توافق رسیده‌اند تا با یکدیگر در زمینه مقابله با اهداف مختلف آمریکا در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی و رسانه‌ای همکاری کنند.

۷- ساخت موشک بالستیک فراصوت با قابلیت مانورپذیری بی‌سابقه، شکستن رکورد سرعت با توان عبور از تمامی سامانه‌های پدافند موشکی در جهان و قابلیت هدف قرار دادن آن‌ها، علامت روشنی است از ترکیب علم و ایمان در صنعت دفاعی کشور و تأکید مجدد بر کلید واژه «ما می‌توانیم» است.

کد خبر 184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha