تحلیل/ فرهنگ بسیج؛ فرهنگی با قابلیت جهانی‌شدن

در نگاه امام راحل، عامل موفقیت بسیج در ایمان آنان نهفته است؛ بسیج مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی‌توانند آن را بشناسند.

سرویس رصد و تحلیل شانا- رهبر معظم انقلاب، در جمله‌ای نغز فرمودند: "فتح الفتوح امام، پرورش جوانان بسیجی بود". این بیان گویای این حقیقت مهم است که به خلاف آنچه اغلب مردم - حتی انقلابی و متدین- تصور می‌کنند، محصول واقعی هر انقلاب، و سنجه‌ای که باید موفقیت هر انقلابی را با آن مورد ارزیابی قرار داد، پیش و بیش از هر چیز، نه پیشرفت‌های علمی و صنعتی و نظامی و اقتصادی و مانند آنها، که تحولی است که در جان‌ها پدید آورده، و کیفیت و کمیت انسان‌های ترازی است که توانسته است در دامان خود پدید آورد و بپرورد.

هویت بسیج در اندیشه امام خمینی(ره)

پدیده مبارک و نورانی بسیج مستضعفین، از عظیم‌ترین، ارزشمندترین و ماندگارترین یادگارهای امام خمینی رضوان الله علیه است. امام بسیج و بسیجیان را مصداق کاملی از ایثار، فداکاری، اخلاص، عشق به خدا، عشق به اسلام، عشق به شهادت و مردمی بودن می‌دانستند. ایشان فراگیربودن، داوطلبانه‌بودن اعضا، مردمی‌بودن، پایداری، پایبندی به اصول و مبانی دینی و توانایی در برخورد با هر گونه تهدید فرهنگی و نظامی را از ویژگی‌های بسیج برشمرده‌اند.

بسیج از نگاه امام میقات پابرهنگان و معراج اندیشه‌های پاک انسانی و لشکر مخلص خدا و مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان رشادت و شهادت سروده‌اند.

بسیج اگرچه ارتشی بیست‌میلیونی برای جلوگیری از توطئه‌های دشمن است، آنچه اهمیت دارد تفکر و فرهنگ و ارزش‌های بسیجی است که می‌تواند آحاد جامعه را از درون متحول کند و آنان را به رشد معنوی و اخلاص برساند.

در نگاه امام راحل، عامل موفقیت بسیج در ایمان آنان نهفته است؛ بسیج مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی‌توانند آن را بشناسند. هرگاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام برای خدا فرا می‌خواند و می‌تواند سرتاسر یک کشور را بسیج کند، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالی آن است.

یکی از ویژگی‌های بارز بسیج این است که از میان قشر محروم برخاسته‌اند. امام خود را بسیجی می‌دانستند و یادآور می‌شدند قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها بدانند که «خمینی» اگر یکّه و تنها بماند به راه خود که مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت‌پرستی است ادامه می‌دهد و به خواست خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام خواب راحت را از دیدگان جهان‌خواران و سرسپردگانی که به ستم خویشتن اصرار می‌کنند سلب خواهد کرد(نک: صحیفه امام، ج12، ص159؛ ج16، ص201؛ ج20، ص381- 319 و 333؛ ج21، ص194 و 356- 258).

آیهای محوری، محور تفکر بـسـیـجـی

در فرهنگ قرآن کریم، آیه 54 سوره مبارکه مائده را می‌توان به لحاظی آیه شجره طیبه بسیج دانست: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ».

در این آیه، خداوند متعال، ضمن تهدید جمعی از همراهان پیامبر اسلام که در باورهای دینی و دفاع از ارزشهای اسلامی استوار نیستند، با صراحت پیش‌بینی می‌فرماید در آینده تاریخ، گروهی به یاری اسلام خواهند شتافت که خداوند متعال، آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست می‌دارند. آنان با اهل ایمان، فروتن و مهربان‌اند و در برابر دشمنانِ ارزش‌های دینی، سرفراز و قاطع، در راه اقامه ارزش‌های الهی با دشمنان پیکار می‌کنند و از سرزنش ملامتگران پروایی ندارند.

وقتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره این گروه پرسیدند، آن حضرت دست مبارک بر شانه سلمان فارسی گذاشتند و فرمودند: این مرد و هموطنانش (فَضَرَبَ بیده عَلَی عَاتِقِ سَلمَانَ فَقَالَ: هَذَا وَ ذَوُوهُ(مجمع البیان، ج3، ص321)). نظیر این فرمایش در ذیل آیاتی دیگری که مثل آیه شریفه فوق بر سنت استبدال اشاره دارد، وارد شده است(نک: نساء: 133؛ محمد: 38 و...).

البته اگر این احادیث هم نبودند، بی‌شک، انسان‌های شایسته‌ای که به رهبری امام خمینی قدس سره در این مقطع از تاریخ به یاری اسلام آمدند و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را آفریدند و برای تداوم آن، بار سنگین هشت سال دفاع مقدّس و تحریم‌های ظالمانه و بی‌نظیر در تاریخ را بر دوش کشیدند، مصداق بارز پیشگویی قرآن‌اند، و احادیث مذکور، علاوه بر تأیید صحّت این استنباط، یکی از دلایل صدق گفتار پیامبر خدا و از معجزات آن حضرت شمرده می‌شود.

نکات محوری آیه

حکیم قرآنی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در سخنرانی‌های مختلفی به این آیه اشاره کرده‌اند و پیام‌های مهمی را از این آیه بیان فرموده‌اند که در واقع تبیین فرهنگ بسیج و بسیجی است. برخی از این نکات به طور اجمال عبارت است از:

1. وابستگی تحقق هدف الهی در زمان ما به اراده ما. هدف الهی، ثابت و قطعی و تخلّف‌ناپذیر است. آنچه قطعی نیست، عبارت است از زمان و مردمی که سعادتِ بردن این گوی را از این میدان داشته باشند. این بسته به اراده ماست.

2. خالی نماندن میدان جبهه خودی حتی با کنارکشیدن افراد آن و هم‌چنین عدم توقف راه خداوند درصورت کوتاهی ما.

3. باز نماندن انقلاب از راه با وجود ریزش‌ها، بشارت الهی به‌وجود دائمی و مستمر رویش‌ها در جبهه حق.

4. این‌که فرمود «یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ» به این دلیل است که بسیجیان دارای راسخ‌ترین ایمان‌ها و باورها هستند، چرا که بالاترین نصاب ایمان، محبة الله است: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»(بقره: 165). بسیج، میدان محبوبیت نزد خدای متعال است.

5. این‌که فرمود: «أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ» چون بسیجیان اصلی‌ترین جریانی هستند که این اصل را تحقق می‌بخشند: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»(نهج البلاغة، نامه 47). بسیجیان دشمن‌شناسانی قهارند، یعنی اولا می‌دانند دشمن کیست و در تشخیص دشمن اشتباه نمی‌کنند. ثانیاً می‌دانند دشمن در چه وضعیتی است، نقطه‌ضعف‌ها و ناتوانی‌های دشمن را می‌شناسند، زیرا دشمن همیشه سعی می‌کند خودش را بزرگ و قوی جلوه بدهد. ثالثا نقشه‌های دشمن را می‌شناسند، مراقبند و در مقابل نقشه‌ی دشمن غافلگیر نمی‌شوند.

6. این‌که بسیجیان اهل مبارزه‌اند (یجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ) به این معنا است که بسیجیان همواره در میدان‌ها و عرصه‌های مختلف یاری حق حضور دارند و برای تحقق اراده الهی مبنی بر استقرار حکومت رهبران الهی و لیقوم الناس بالقسط مبارزه دائمی دارند.

7. بسیجیان در درستی آرمان‌ها و مسیر خود تردید ندارند، از این رو سرزنش‌های کوته‌بینان و دنیاطلبان، در اراده‌شان خللی نمی‌افکند و در تهاجم تبلیغاتی مقاومت و ایستادگی دارند. بسیجیان به خوبی واقفند در راه خدا نباید از سرزنش‌ها و هوچی‌گری‌ها و پروپاگاندای دشمن ترسید و تسلیم جوّ و محیط شد(لَا یخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ). برای نترسیدن از «لَومَةَ لآئِم» باید انقلابی بود، شاخص‌های انقلابی‌بودن هم «تقوا»، «شجاعت»، «بصیرت» و «صراحت» است.

طوفان الاقصی و بسیج جهانی

هرچند ابعاد پیروزی مجاهدان غیرتمند فلسطینی در حماسه طوفان الاقصی به صورت کامل بیان نشده است؛ اما یکی از دستاوردهای بزرگ این نبرد تاریخی، شکوهمندی تجمع‌ها و راهپیمایی‌های مختلف در جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به عنوان یک بسیج جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی است.

مقاومت مردم غزه صحنههای اعجابآوری را از بسیج مردم دنیا رقم زده است و دستاوردی جهانی را بهوجود آورده است که صهیونیستها حتی فکر آن را هم نمیکردند. این جنگ، نه فقط جنگ فلسطین و اسرائیل، نه جنگ مقاومت و استکبار، نه جنگ کفر و اسلام، که جنگ شرافت انسانی و رذالت و خباثت شیطانی است. جنود شیطان و دنیای کفر هر آنچه در اختیار دارد برای رژیم رذل و خبیث صهیونیستی با تمام قوا به میدان آورده، اما مردم غزه جز خدای متعال کسی را ندارند و این یعنی همهچیز دارند و انشاء الله خدای متعال چنان نصرتی نصیب رزمندگان مقاومت خواهد کرد که شیرینی آن تمام تلخیها را از بین خواهد برد: «مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»(بقره: 214). برخلاف محاسبات و چشم ظاهربین بسیاری از ما، نصرت خدا نه معجّل و زودهنگام است، و نه مؤخّر و دیرهنگام! نصرت خدا بههنگام، بهموقع و مؤثر است.

کد خبر 1850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha