تحلیل/ غزه مظلوم و مقتدر؛ مدرسه ای درس آموز

طوفان الاقصی به جهانیان نشان داد وقتی پای ایمان و عزم و اراده و وحدت به میدان باز شود، فناوری‌های پیش رفته، تکنولوژی‌های بی‌نظیر و ابزارهای مدرن وبه زانو در خواهد آمد.

کمیته رصد و تحلیل شانا- حقیقت این است که ۵۰ روز گذشته در دوران "پسا طوفان" شاهد جهان جدید، انسانهای جدید، معادلات جدید و شرایط جدیدی هستیم. جهان در برابر عظمتِ بخشی از یک ملت، از یک سو در بهت و حیرت و از دیگر سو در فضایی از تحسین و تعظیم بهسر میبرد. این روزها غزه فقط یک باریکه ۳۶۵ کیلومتر مربعی نیست، یک مدرسه و دانشگاه بزرگ و گسترده به پهنای همه جهان است. مدرسهای که ساکنان آن از کوچک تا بزرگ درس انسانیت و صبر و شُکر و مقاومت در برابر ظلم را میدهند و درحال رقم زدن یک اتفاق بزرگ تمدنی هستند. غزه امروز فقط آوردگاه مبارزه و جهاد نظامی نیست، پرورشگاه انسانهای بزرگ و تاریخساز و خاستگاه تحولات بینظیر در تاریخ زندگی انسان است. نکته مهم این که؛ درسهای غزه قبل از آن که امنیتی و نظامی و سیاسی باشد، فرهنگی و معرفتی است. طوفان الاقصی حامل آموزههای عمیق فرهنگی و تمدنی است.

در این مجال به تبیین مختصر آموزههایی از این مدرسه بزرگ میپردازیم:

   ۱- درس اعتماد به وعدههای الهی : عملیات طوفان الاقصی سرفصل اصلی مدرسه غزه در این مقطع زمانی تا آینده است. طوفان الاقصی نماد اعتماد انسانهایی مومن و مجاهد به وعدههای الهی در قرآن بود، در طوفان الاقصی تجلی این آیات را بالعیان مشاهده کردیم:

     * یـاأَیهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ ینصُرکُم وَیثَبِّت أَقدَامَکُم

     * وَٱلَّذِینَ کَفَرُواْ فَتَعسا لَّهُم وَأَضَلَّ أَعمَلَهُم (محمد ۷ و۸)

     * یـاأَیهَا ٱلنَّبِی حَرِّضِ ٱلمُؤمِنِینَ عَلَی ٱلقِتَالِ إِن یکُن مِّنکُم عِشرُونَ صَبِرُونَ یغلِبُواْ مِاْئَتَینِ وَإِن یکُن مِّنکُم مِّاْئَة یغلِبُواْ أَلفا مِّنَ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ بِأَنَّهُم قَوم لَّا یفقَهُونَ (انفال ۶۵)

     * وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَی مَا آذَیتُمُونَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ(ابراهیم ۱۲)

     * «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا یأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ (بقره ۲۱۴)

     * «هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن یخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیثُ لَمْ یحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یخْرِبُونَ بُیوتَهُم بِأَیدِیهِمْ وَأَیدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصَارِ؛ (حشر ۲)

     * قَالَ الَّذِینَ یظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ... (بقره ۲۴۹)

     این فقط ۶ نمونه از آیات الهی بود که تجلی آن را این روزها مشاهده میکنیم.

۲-   درس وحدت و اتحاد : بعد از اعتماد به وعدههای الهی، اتحاد و وحدت، همافزایی، حمایت و پشتیبانی بدون توقع و ایثارگرانه، از جمله جلوه و درسهای ماندگار این روزهاست. آنچه از اتحاد گروههای مقاومت در داخل فلسطین و حمایت بدون توقع حزبالله و انصارالله و حشدالشعبی براساس دستور کار مشترک در " وحدت الساحات"؛ در این ایام به چشم میآید حکایتی شیرین از معجزه وحدت است که باید تقویت شود.

     * هُوَ الّذی أَیّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ وَ أَلّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا ما أَلّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنّ اللّهَ أَلّفَ بَیْنَهُمْ إِنّهُ عَزیزٌ حَکیم(انفال ۶۳)

۳- درس تدبیر، برنامهریزی و آیندهنگری: آنچه که از مقدمات و متن و ادامه عملیات طوفان الاقصی و پس از آن در مواجهه هوشمندانه وحکیمانه مقاومت با واکنشهای عجولانه و وحشیانه صهیونیستها و حامیان غربی آنان بهدست میآید، حکایت از طراحی هوشمندانه، همهجانبه و دوراندیشانه همراه با پرهیز از شتابزدگی در مقابله، با صبر راهبردی و واکنش متناسب با هر دوره برای یک جهاد درازمدت است. این همان چیزی است که در صهیونیستها وجود ندارد؛ جنگ طولانی.

۴-   درس اتکاء به حمایت مردم: واقعیت این است که گروههای مقاومت پس از نیم قرن اعتماد مردم آواره فلسطین به گروههای ملی و ناسیونالیستی، طی دو دهه گذشته راه نجات را در " گفتمان مقاومت" یافته و به این گروهها مانند حماس و جهاد اسلامی، اعتماد کردهاند. این روزهای غزه و در کوران بمبارانها و آتشبازیهای جنایتکارانه صهیونیستها، آنچه از کوچک و بزرگ و زن و مرد غزهای دیده میشود، چیزی جز "ذکر و شکر" نیست. مواجهه مردم غزه با این مصائب سنگین که دائما بر سر ایشان آوار میشود؛ لسان ذکر و زبان شکر بوده و حتی یک صحنه از ناسپاسی و اعتراض از زبان مردم غزه دیده نشده است. این روحیهی بالا تاثیر عمیق، در سطح گسترده در بین مردم جهان و غیرمسلمین تأثیر عمیقی گذارده و توجه بسیاری از ایشان را به قرآن و اسلام جلب کرده است.

     بدون تردید بزرگترین عامل استیصال دشمن در برابر مقاومت، تابآوری بینظیر مردم غزه در همه سطوح و صنوف است. صاحبنظران، تابآوری را به انواع مختلفی تقسیم کردهاند، آنچه از تابآوری مردم غزه مشاهده میکنیم یک"تابآوری ترکیبی" در برابر محاصره و فشار ترکیبی دشمن است. مردم غزه اکنون در برابر بمباران و موشکباران هوایی، دریایی و زمینی در بدترین و بیرحمانهترین شکل تاب آوردهاند. ایشان در برابر کمآبی و تشنگی، گرسنگی، آوارگی و بیخانمانی در سرمای هوا و بارندگی، کمبود دارو و از همه مهمتر داغ سنگین فقدان و شهادت عزیزانشان و جراحت و دردهای بیپایان مجروحانشان تحمل کرده و صبورانه و مومنانه تاب آوردهاند.

۵-   درس شکست محاسبات شیطانی: عملیات طوفان الاقصی، طوفان در ادراکهای آلوده به ویروس تفرعن صهیونیستها و شناختهای معیوب و محاسبات غلط وذهنیتهای زنگزده حامیان و مرعوبان آنها را در فلسطین اشغالی و منطقه و جهان بهوجود آورد. تئوریها و چارچوبها و به قول معروف دکترین مختلف در ایجاد و دوام رژیم غاصب را درهم ریخت و نظریات رایج علوم سیاسی و دانشگاههای نظامی و امنیتی جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است، طوفان الاقصی در یک نیم روز هم زمان ساختارهای سیاسی و نظامی و اقتصادی و امنیتی دشمن را که محصول دهها سال کار علمی و فنی و صرف میلیاردها دلار هزینه بود در هم ریخت و شکست غیر قابل ترمیم را به صهیونیستها وارد کرد و به دیرباورانی که زوال اسرائیل را ناممکن میدانستند نشان داد که این زوال نه تنها ممکن که قریب و نزدیک است.

۶- مدرسه غزه در دوران کنونی و پس از طوفان الاقصی، کلاسهایی از راهبردها و راهکنشهای نو و خلاقانه از ذهنهای نورانی جوانان مومن فلسطینی و مقاومت منطقه را پیش روی جهانیان قرار داد و نشان داد که "میشود" و " میتوانیم" در این عرصه هم کارآمد است، همانگونه که جهان بدون صهیونیسم شدنی است جهان بدون آمریکای ابرقدرت و سلطهگر شدنی است. نشان داد که چقدر این تعبیر سیدمقاومت دقیق است که «والله! لانه صهیونیستها اوهن من بیت العنکبوت»

۷- طوفان الاقصی و دوران پس از آن در مدرسه غزه، نشان داد میتوان با اندکی تلاش هوشمندانه روایت اول را از دست دشمن گرفت و او را در جنگ روایتها شکست داد. طوفان الاقصی نمایشگاه شکست دشمن در جنگ شناختی و جنگ روایتها نیز هست.

۸-  طوفان الاقصی به جهانیان نشان داد وقتی پای ایمان و عزم و اراده و وحدت به میدان باز شود، فناوریهای پیش رفته، تکنولوژیهای بینظیر و ابزارهای مدرن و نیروهای تا دندان مسلح رنگ خواهند باخت و به زانو در خواهند آمد.

۹- غزه عزیز و مقتدر و مظلوم نشان داد، با تکیه بر خدا و ایمان و مردم ناشدنیها شدنی میشود. اهداف دستنایافتنی، دستیافتنی میشود. اگر روزی سخن از امکان نابودی رژیم صهیونیستی بود امروز سخن از امکان تعجیل در نابودی صهیونیستها است. امروز همه زوال رژیم صهیونیستی را باور کردهاند، سخن بر سر زمان نزدیک یا نزدیکتر است.

۱۰- علاوه بر درسها و آموزههای مدرسه غزه، با نگاه عبرت هم باید بدان نگریست. عبرتآموزی برای کسانی که دل به وعدههای غیرخدا خوش کرده و راه نجات را در اعتماد به غیر خدا میدانند و دل به وعده دشمن بسته یا از تهدید او اندیشناکند.

کد خبر 1851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha