فروزنده: تایید یا رد صلاحیت‌ها باید تابع قانون باشد

تایید یا رد صلاحیت‌ها باید تابع قانون باشد و هرچه قانون بیشتر رعایت شود، مشارکت مردم بیشتر می‌شود.

به گزارش شانا - لطف الله فروزنده، فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با روزنامه صبح نو به بررسی موضوع انتخابات پرداخت. آنچه که پیش رو دارید، حاصل گفت‌وگو با این فعال سیاسی است.

تأثیر مشارکت سیاسی در انتخابات پارلمان را در سپهر سیاسی کنونی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصولا مشارکت در انتخابات آثار و برکات زیادی برای کشور دارد و در درجه اول باعث اقتدار ایران می‌شود. در حقیقت انتخابات باعث سربلندی کشور می‌شود و نشان می‌دهد مردم نسبت به مسائل کشورمان حساس هستند. همچنان که حضرت آقا فرمودند، مردم ایران در انتخابات، سرنوشت‌شان را خودشان تعیین و به‌نوعی مردم در انتخابات اعمال قدرت می‌کنند و این ودیعه‌ای که خداوند به مردم داده است، از این طریق انجام می‌شود.

نکته دیگر این است که با انتخابات، جابه‌جایی قدرت اتفاق می‌افتد و این جابه‌جایی قدرت مانع بروز دیکتاتوری می‌شود و کشور روزبه‌روز به سمت بلوغ و رشد سیاسی حرکت می‌کند.

در راستای همین انتقال قدرت هم مشارکت، شور و حال و نشاط جدیدی در جامعه ایجاد می‌شود که زمینه تحول را در کشور فراهم می‌کند. اینها از برکاتی هستند که در بحث مشارکت وجود دارند. مخصوصا نظام ما که نظامی مستقل است و در دنیا دوستان خیلی خوبی دارد، درعین‌حال دشمنانی خبیث دارد. مشارکت دلیلی است که باعث می‌شود دوستان امیدوار و دشمنان ناامید شوند و این علاوه بر اینکه یک نکته بازدارنده برای دشمنان خواهد بود، نقطه امیدی برای مستضعفان و کشورهایی که به‌هرحال به ما امید دارند، است.

تغییرات در ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم موضع‌هایی دستاویزگونه را به اردوگاه برخی از جناح‌های سیاسی از جمله اصلاحات برده است، تحلیل شما از این شرایط چیست؟

وضعیت ثبت‌نام از نظر عده و عده رشد کرده بود و این نشان می‌دهد مردم استقبال و مشارکت کرده بودند و چهره‌های سیاسی و احزاب سیاسی هم جزئی از مردم هستند. در کشور ما به تناسب نظام پارلمانی، احزاب شکل نگرفته‌اند و اگر بخواهیم تأثیر احزاب را در سطح مشارکت سیاسی ببینیم، درصد خیلی بالایی نیست و این نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار دهیم. انتخابات مجلس بیشتر توسط توده‌های مردم و شاخصه‌های دیگر شکل می‌گیرد و به همین دلیل معتقدم مردم حتما مشارکت می‌کنند و بعضی از احزاب هم تحلیل‌های غلطی داشتند.

در نظام جمهوری اسلامی هر کسی که به اصول چهارگانه اعتقاد داشته باشد (نگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری) باید مشارکت کند و اجازه مشارکت و فعالیت داشته باشد.

کسی که اصل نظام، قانون اساسی و ولایت را قبول دارد، می‌تواند مشارکت کند. اگر کسانی دنبال دگراندیشی باشند و دنبال این باشند که اصول اصلی را قبول نداشته باشند، این افراد هم خودشان تحلیل درستی ندارند و هم حضورشان معنای نهایی ندارد. لذا به نظر من در بحث مشارکت، هر ایرانی که توجه داشته باشد مسأله مشارکت خلاصه در انتخابات نمی‌شود و یک مؤلفه مهم قدرت است که باید به آن توجه کرد. 

آیا روند تأیید صلاحیت‌ها را در سطح مشارکت مؤثر می‌دانید؟

اصلا تایید یا رد صلاحیت‌ها باید تابع قانون باشد و هرچه قانون بیشتر رعایت شود، مشارکت مردم بیشتر می‌شود. اینکه بعضی‌ها می‌گویند نه، حتما باید افرادی که احیانا شرایط لازم را ندارند، تأیید شوند، در مشارکت مؤثر است، اشتباه است. تجربه نشان داده که اینگونه معادلات درست نیست و در دوره‌هایی که کلا همه تیپ‌ داوطلبانی حضور پیدا کردند، مثل نهضت آزادی و جبهه ملی؛ اما مشارکت بالا نرفته است.

مؤلفه مشارکت چیز دیگری است، باید به مردم امید داد، کارهایی که نظام برای مردم کرده بیان شود و این امور در مشارکت تأثیر بالایی دارند. هر چقدر مردم و به‌ویژه نسل جوان به آینده کشور امیدوار باشند، حتما مشارکت بیشتری خواهند کرد.

البته نباید تحلیل اشتباه صورت بگیرد و به نظر من شورای نگهبان باید وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد و اتفاقا مردم از شورای نگهبان انتظار دارند که افرادی که صاحب صلاحیت هستند، ویژگی‌های لازم را دارند و می‌توانند در مجلس نقش یک نماینده قوی و خوب را ایفا کنند، باید تأیید صلاحیت شوند و طبیعتا در مقابل افرادی که شاید دچار هر گونه فساد هستند هم نباید تأیید و وارد صحنه انتخابات شوند.

آرایش سیاسی اصول‌گرایان را برای انتخابات پارلمانی آتی چطور ارزیابی می‌کنید؟

البته که برای ارزیابی آرایش اصولگرایان در انتخابات پیش رو کمی زود است و باید برای یک ارزیابی دقیق‌تر، شرایط ماه‌های آینده را رصد کرد. طبیعتا معتقدم اصول‌گراها باید بر ویژگی‌ها و شاخص‌های اصلی نماینده تأکید کنند و افرادی که واقعا شاخص‌های یک نماینده تراز انقلاب را دارند، معرفی کنند. نماینده‌های معرفی شده توسط جناح‌های اصول‌گرا باید به نظام معتقد باشند و هدفشان، خدمتگزاری برای مردم است و آنها افرادی ساده‌زیست، سالم و شفاف هستند.

 اگر جناح‌ها، این افراد را با این ویژگی‌ها به مردم معرفی کنند، طبیعتا مردم هم از چنین افرادی استقبال می‌کنند و کارآمدی مجلس هم افزایش پیدا می‌کند. حتی به نظر من احزاب اصلاح‌طلب هم همینطور باید عمل کنند و ما هر چه بتوانیم ترکیب مجلس را به سمت افرادی که توانا، سالم، پاک و شجاع هستند، ببریم، مجلس بهتری خواهیم داشت. افرادی باید معرفی شوند که واقعا نمایندگی را برای اینکه کلاه و کیسه‌ای بدوزند، انتخاب نکرده‌اند و افرادی که می‌خواهند واقعا خودشان را وقف مردم کنند، باید به صحنه بیایند، به نظر من این نمایندگی با هر تفکر سیاسی البته در درون نظام می‌تواند مفید باشد و باید بستر حضورش هم فراهم شود. مردم هم باید دقت کنند که چنین افرادی را شناسایی کنند و به آنها رأی بدهند که کارآمدی مجلس افزایش پیدا کند.

برخی انشقاق‌ها در جریان اصول‌گرایی سعی دارند با سهم‌خواهی از صندوق رأی، حرف خود را به کرسی بنشانند و این موضوع ائتلاف اصول‌گرایان را دچار چالش کرده است. نظر شما در این‌باره چیست؟

هر کسی که ادعا دارد واقعا می‌خواهد به انقلاب خدمت کند، اگر سهم‌خواهی نکرد و روحیه فداکاری داشت، معلوم می‌شود که حرف و جبهه درستی دارد. تاکنون یعنی تا قبل از صحنه انتخابات، همه حرف می‌زنند، نظر می‌دهند و دیدگاه‌هایشان را بیان می‌کنند؛ حرف زدن هم هزینه‌ای ندارد و حالا که صحنه‌ عمل رسیده، باید ببینیم جریان‌های مختلف چگونه عمل می‌کنند. در خصوص اصول‌گرایان هم همین‌طور است، باید تاکتیک عملی گروه‌های مختلف را بررسی کرد.

حزب اعتدال و توسعه با محوریت روحانی در خبرگان و با محوریت نوبخت در انتخابات مجلس سعی دارد سیر انتخاباتی خود در سال‌های ۹۲ و ۹۴ را تکرار کند. نظر شما درباره حضور مجدد اعتدالیون با همان استراتژی سابق چیست؟

آقای روحانی کارنامه قابل‌قبولی ندارند؛ چه خودشان و چه تیمشان و تقریبا همه ملت ایران قبول دارند که در دوران ایشان واقعا هشت سال فرصت‌سوزی شد و اتفاقا خیلی خوب است که بیایند و خودشان را عرضه کنند تا یکبار دیگر مردم به ایشان نمره بدهند و معلوم شود که مردم صاحب تمییزند.

مگر می‌شود کسی هشت سال در کشور فرصت‌سوزی کرده باشد و مردم این نکته را متوجه نشوند؟ اتفاقا من استقبال می‌کنم. آنها هم باید بیایند، حضور هم پیدا کنند و در معرض رأی مردم قرار بگیرند تا معلوم شود تا چه حدی مقبولیت دارند. 

چون اگر این افراد نیایند، طلبکار می‌شوند و به‌رغم اینکه بسیاری از مشکلاتی که در دولت آقای رئیسی وجود دارد، ناشی از عملکرد دولت آقای روحانی هست، ولی به‌هرحال تلاش بر فرافکنی دارند.

اتفاقا به نظر من صحنه انتخابات، صحنه خوبی است که این افراد بیایند و بدانند که مردم ارزیابی دقیق و درستی دارند. این افراد بالاخره یک جریان سیاسی هستند، می‌خواهند در صحنه حضور پیدا کنند و نقش ایفا کنند، به‌هرحال تفکراتی هم دارند. تفکرات ویژه‌ای نسبت به غرب دارند و نسبت به آنها دچار خوش‌بینی هستند.  در مدل مدیریتی اقتصادی، در حقیقت مدل لیبرالیسم را دنبال می‌کنند. به‌هرحال جریانی‌اند که در انقلاب هستند و باید بتوانند خوشان را عرضه کنند. باید بگذاریم بیایند تا ببینیم مردم چه قضاوتی خواهند کرد.

کد خبر 2073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha