کد خبر 2355
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
تحلیل/ تاریخ مظلوم انقلاب

رهبر حکیم انقلاب در مراسم بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) از تعبیری رونمایی کردند و آن این بود که نباید جای شهید و جلّاد عوض شود.

کمیته رصد و تحلیل شانا- بیست و پنجم دی ماه سالروز صدور پیام امام خمینی مبنی بر ضرورت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان "تاریخنگاری انقلاب اسلامی" در تقویم رسمی ثبت شده است. در خصوص اهمیت این نامگذاری بهطور مختصر میتوان گفت، چندی پیش رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرموده بودند: «شما باید از اصل انقلاب اسلامی تحلیل داشته باشید؛ از قضیّهی دفاع مقدّس، جنگ هشتساله، باید تحلیل داشته باشید؛ از قضایای گوناگونی که در دههی ۶۰ اتّفاق افتاد همینجور؛ از واگراییهایی که در دههی ۷۰ اتّفاق افتاد باید تحلیل داشته باشید؛ از حوادث گوناگونی که در دههی ۸۰ و ۹۰ اتّفاق افتاد باید تحلیل داشته باشید؛ یعنی بدانید و تشخیص بدهید که این حادثه چه بود، از کجا شروع شد، چه کسی پشت این حادثه بود، چه چیزی نتیجهی این حادثه شد؛ اینها تحلیل است».

هم‌چنین در بیانی دیگر فرموده بودند: «برادران و خواهران عزیز دهه ۶۰، یک دهه مظلوم است؛ دهه تعیینکننده در سرنوشت ایران و ایرانی، دهه فوقالعاده مهم و حساس و در عین حال ناشناخته و اخیراً بهوسیله برخی از بلندگوها و صاحبان بلندگوها مورد تهاجم؛ دهه ۶۰ را مورد تهاجم قرار میدهند. دهه ۶۰، دهه آزمونهای بزرگ و دهه پیروزیهای بزرگ است» (۱۴/۰۳/۱۳۹۶).

این گفته ضد انقلاب خارج‌نشین که "اگر ما بتوانیم تاریخ را آنگونه کـه مـی‌خـواهـیـم بنویسیم، همه‌چیز به نفع ما خواهد شد"، راهبرد دقیق و تجربه شده است. تاریخ بخش مهم و اساسی هویت ملت است و اگر حافظه تاریخی ملت دچار فراموشی یا تحریف شود، نسبت به اصول و ارزش‌ها و آرمان‌های خود فاقد حساسیت لازم و انگیزه مقاومت خواهد شد.

حساسیتهای دهه ۶۰

ده سال اوّل انقلاب به‌دلیل حضور رهبر حکیم و کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی و یاران صدیق و انقلابی از یک سو و وجود عناصر و گروه‌های متنوع و متعدد ضد انقلاب و معاند و حرکت‌های مختلف از فاز تبلیغاتی تا فاز نظامی و مسلحانه و ترور بسیار شاخص و در عین حال الگوئی است برای آینده انقلاب و حامل درس‌ها و تجربه‌های فراوانی است از اقدامات و رفتارهای دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی که بایستی به درستی و جامع تبیین و تدوین و در اختیار نسل‌هایی که می‌خواهند آینده نظام را بسازند قرار بگیرد.

حوادثی که هر کدام یک تاریخ است در این دهه اتفاق افتاده است که برخورد نظام اسلامی با این حوادث نشان‌دهنده اصول و ملاک‌هایی است که انقلاب اسلامی به‌خصوص رهبری فقیه و جامع‌الشرایط آن بدان‌ها پایبند بوده‌اند. تفسیر و تحلیل نادرست از رفتار نظام و رهبری با این حوادث به جابجایی واقعیت‌ها و حقایق تاریخ صدر انقلاب منجر شده و در پرتو آن، کارکرد جمهوری اسلامی زیر سؤال رفته و دهه‌های بعدی نظام، عقبه منطقی و متکی بر عقلانیت و عدالت خود را از دست می‌دهد.

تحرک و تلاش کم‌سابقه دشمنان انقلاب اسلامی و منحرفین و نفاق‌پیشه‌گان برای جابجایی حقایق دهه اوّل انقلاب و ارائه چهره مخدوش از آن برای نسل جوان و شبهه ایجادکردن در حافظه و اذهان سابقین این انقلاب، ایجاب می‌نماید که دلسوزان نظام و آگاهان به تاریخ انقلاب و اهل قلم و تحلیل و پژوهش منصف و آزاد از وابستگی‌های نفسانی و شهوانی و سیاسی بازبینی و بازنویسی هنرمندانه و دقیق و جامع از این حوادث داشته و آنها را پیراسته از حواشی و تحریفات، بازنشر کنند و در این راه از تمامی ابزارهای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای حقیقی و مجازی استفاده شود.

جای شهید و جلاد عوض نشود!

رهبر حکیم انقلاب در مراسم بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) از تعبیری رونمایی کردند و آن این بود که نباید جای شهید و جلّاد عوض شود. موقعیت تاریخی نظام بسیار حساس است و نباید اجازه داد جای شهید و جلاد که نماد واقعیت‌های تاریخ انقلابند عوض شود و کسانی‌که دستشان به خون بهترین جوانان ملت آغشته است در جایگاه مطالبه‌گر قرار گیرند و انقلابیون و جهادگران انقلاب را در موضع اتهام قرار دهند. آنان به خیانت و جنایت واضح و ثبت شده علیه ملت ایران متهم‌اند و به آنها اقرار کرده‌اند و تاریخ انقلاب شواهد و مستندات فراوانی از خنجر زدن آنان به ملت و همدستی آنان با دشمنان مردم در خود ثبت نموده است.

تحریف حقایق و رویدادهای انقلاب یکی از شیوهها و شگردهای دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامی است که با استفاده از این روش تلاش دارند آنچه را به واقع رخ داده است، با قلب واقعیت در ذهن نسلهای بعدی با خدشه روبه رو کنند این تحریف حقایق گاه با ایجاد شبهه و گاه با وارونه جلوه دادن اصل ماجرا اتفاق میافتد که دهه شصت انقلاب به عنوان یکی از دهههای بنیادین در نظام جمهوری اسلامی از این طمع دشمنان بینصیب نبوده و بسیاری از وقایع این دهه با تحریفها و شبهههای عجیب و چه بسا چالشبرانگیز روبرو بوده است!

چرایی مظلومیت دهه ۶۰

ایشان از مظلومیت دهه شصت گفتند چرا که برخی سعی در وارونهنمایی اتفاقات آن دهه کردند. مثلا در مرداد ۱۳۹۵ صوتی از مرحوم منتظری در مرداد ۶۷ توسط فرزندش به نفع جلادها منتشر شد. پس از آن نیز موضوع اجرای احکام جلادان منافق به یکی از بحثهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ تبدیل شد و با یک تقسیم کار بهصورت صریح رسانههای بیگانه و بهصورت تلویحی رسانههای داخلی به این موضوع پرداختند این در حالی بود که همه میدانیم اگر حکم امام مبنی بر برخورد قاطع با منافقان نبود، هنوز این جریان نفاق به جنایاتش ادامه میداد و معلوم نبود ۱۷هزار شهید ترور امروز به چند صد هزار نفر رسیده بود.

از طرف دیگر ویژگی‌های برجسته‌ای چون دهه حیات مبارک و بابرکت امام بزرگوار، دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی، دهه پیروزیها و افتخارات بزرگ و سربلندی در آزمونهای بزرگ و... همچنان مهم و ناشناخته باقی مانده است دهه‌ای که تعیین‌کننده در سرنوشت ایران و ایرانی بوده و درعین حال مورد تهاجم و مظلوم واقع شده است.

دهه‌ای که مقاومت و ایستادگی مردم و مسئولان در برابر سختی‌ها را به‌دنبال داشت و ساده‌زیستی و زندگی به دور از تجمل و اشرافی‌گری مسئولان و مردم به عنوان یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همواره در رهنمودهای امامین انقلاب مطرح بوده موجبات حل بسیاری از مشکلات را فراهم آورده است.

دهه و سال‌های اولی پیروزی انقلاب اسلامی زندگی مسئولانی که شیفتگان خدمت بودند، نه تشنگان قدرت در اوج ساده‌زیستی بود از این رو الگوهای رفتاری در میان مسئولان و مردم در دهه شصت و دور شدن از آرمان‌های انقلاب در دهه‌های بعد از آن لزوم رجعت ما به این آرمان‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند. به طوری که مقام معظم رهبری همواره مسئولان و دولتمردان و حتی ملت قهرمان ایران را به یادآوری ارزش‌ها و آرمان‌های دهه شصت فرامی‌خوانند.

کد خبر 2355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha