نگاهداری: ۷۰ درصد مردم حل مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین مسئله کشور می‌دانند/ ۲۵ درصد مردم هنوز برای شرکت در انتخابات تصمیم نگرفتند

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: در تهران و کل کشور ۲۵ درصد مردم بیان می کنند اگر ما اقناع شویم که باید در انتخابات شرکت کنیم، در انتخابات حضور پیدا می کنیم.

سرویس اخبار شانا - نشست "زنان، منافع ملی و مجلس کارآمد" باحضور بانوان فعال سیاسی و اجتماعی تهران و با سخنرانی بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، رضا داوری دبیر شورای ائتلاف و فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ها نشان می‌دهد در حال حاضر علامت های سوالی در ذهن مردم وجود دارد و اگر اقشاری تمایل کمتری به شرکت در انتخابات دارند دلایلی دارند،ما باید پاسخگوی این سوالات باشیم. وقتی شما از مردم سوال می کنید که مهم ترین مسئله کشور در شرایط فعلی چیست تقریبا ۷۰ درصد مردم شرایط نامناسب اقتصادی را مسئله اصلی کشور می دانند.

نگاهداری در ادامه گفت: در خصوص شرکت در انتخابات از مردم سوال می کنید آن دسته از مردم که هنوز تصمیم نگرفته اند در انتخابات شرکت کنند و یا احتمال شرکت کردنشان کم است این طیف در کل کشور ۲۵ درصد هستند. حدود ۲۵ درصد مردم هنوز در مرحله تصمیم گیری برای شرکت در انتخابات هستند. بنابراین دوستان ما باید ضرورت مشارکت در انتخابات را برای این ۲۵ درصد تبیین کنند و این طیف هنوز جای کار دارد.

وی در این خصوص گفت: در حال حاضر بهترین کار این است روی آن طیف ۲۵ درصدی که هنوز تصمیم نگرفته اند کار کنیم. مجلس برای کشور ریل گذار می کند و بهتر است اهمیت این موضوع را برای مردم تبیین کنیم. در تهران و کل کشور ۲۵ درصد مردم بیان می کنند اگر ما اقناع شویم که باید در انتخابات شرکت کنیم در روز آخر انتخابات می رویم و در انتخابات شرکت می کنیم .

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: در خصوص دلایل عدم شرکت در انتخابات طبق نیز تحقیقات ما سه دلیل عمده وجود دارد: اولین دلیل این افراد فکر می کنند مشارکت آنها در انتخابات تاثیری در سرنوشتشان ندارد به ویژه انتخابات مجلس ، فکر میکنند مجلس نسبت به دولت تاثیر کمتری در سرنوشتشان دارد. دومین دلیلی که مردم برای عدم شرکت در انتخابات مطرح می کنند شرایط اقتصادی نامناسب کشور است و سومین دلیل ادراک فساد اداری است که در جامعه وجود دارد. ما در مقوله فساد یک اشتباهی انجام می دهیم و تمام تحقیقات نیز این اشتباه را نشان می دهد آن هم این است اطلاع رسانی رخداد فساد، هیچ تاثیری در کاهش فساد در جامعه ندارد آنچه که مهم است اطلاع رسانی اقدامات در مقابله با فساد است که می تواند ذهنیت مردم را نسبت به فساد اصلاح کند.

وی با اشاره به اقدامات مهم مجلس فعلی گفت: مجلس یازدهم اولین مجلسی بود که بعد از انقلاب برنامه مشخص تدوین کرد یعنی یک برنامه چهارساله تدوین کرد و ضرورت های کاری کمیسیون ها را به تصویب رساند و بالای ۸۰ درصد این برنامه تحقق یافت.

نگاهداری در تشریح اقدامات مجلس یازدهم برای بهبود شرایط زندگی عموم مردم گفت: مجلس تمرکز کرد روی معیشت مردم و یکی از مهمترین مصوبات مجلس یازدهم بحث کالابرگ بود و دولت نیز تلاش خود را برای اجرایی کردن این طرح انجام داد و انشالله بزودی این طرح کامل اجرایی خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: در حوزه مسکن مجلس یازدهم سه قانون مهم داشت : یکی قانون جهش تولید مسکن بود این قانون با نگاه بلند مدت مدنظر مجلس بود قانون دوم که با نگاه میان مدت مطرح شد بحث مالیات خانه های خالی بود که ما ۳ میلیون خانه خالی در کشور داریم که به بازار عرضه نمی شد. سومین قانون که با رویکرد کوتاه مدت به تصویب رسید قانون کنترل اجاره بهای مسکن بود.

وی در تشریح اقدامات مجلس خصوص مسائل درمانی گفت: مجلس یازدهم بیمه سه دهک پایین را به طور رایگان قرار داده است ، تاسیس صندوق کمک برای بیماران صعب‌العلاج ، پوشش ۹۰ درصدی در خصوص ناباروری ، در واقع ۹۰ درصد هزینه ناباروری را دولت تقبل می کند و این از مصوبات مجلس یازدهم بود، یا حتی نظارت بر مشکل کمبود دارو نیز از اقداماتی است که مجلس یازدهم در حوزه درمان و بهداشت انجام داده است.

حل مشکل اشتغال و حمایت از ازدواج جوانان دیگر اقدام موثر مجلس یازدهم بود. نگاهداری گفت: در خصوص مشکل اشتغال ، مجلس یازدهم در این زمینه نیز اقداماتی فراموش نشدنی انجام داده است از جمله قوانین مربوط به این حوزه در این مجلس تسهیل صدور مجوز کسب و کار است. در خصوص ازدواج ، مجلس یازدهم در زمینه ازدواج نیز اقدامات خوبی انجام داده است از جمله اینکه وام ازدواج را سه ونیم برابر و برای زوجین زیر ۲۵ سال این عدد به چهار و نیم برابر رسیده است، برای تامین جهیزیه برای افرادی که تمکن مالی ندارند در لایحه بودجه اعتباراتی دیده شد، تاسیس خوابگاه های متاهلی ، افزایش حقوق سربازان متاهل نیز از جمله اقدامات مجلس یازدهم در خصوص امر ازدواج است. در بحث محرومیت زدایی نیز ، مجلس یازدهم مصوبات خوبی در زمینه محرومیت زدایی داشته است از جمله درامد سه درصد از صادرات نفت خام و گاز را باید اختصاص پیدا کند به مناطق محروم و بیمه رایگان برای توسعه مناطق محروم.

وی در پایان این نشست با اشاره به لزوم جهاد تبیین نخبگان جامعه برای دعوت از مردم برای حضور مردم در انتخابات گفت: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در صورتی که جایگاه مجلس به خوبی برای مردم تبیین شود، قطعا مشارکت بالایی در انتخابات پیش رو خواهیم داشت.

کد خبر 2641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha