کد خبر 618
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
تحلیل/ پیامی روشن از رزمایش آسمان ولایت

انجام این رزمایش دقیق و قدرتمندانه نشان داد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحمل تحریم‌ها و برخی دشواری‌ها که بخش اعظم آن نتیجه سیاست‌های کینه‌توزانه دشمن است.

کمیته رصد و تحلیل شانا- روز سه‌شنبه نهم اسفندماه  رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با اعلام رمز «یا علی ابن ابی‌طالب (ع)» و با مشارکت یگان‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی برگزیده نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) آغاز شد.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در این رزمایش با آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ارتش و سپاه که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولیدشده است، توان به‌کارگیری و ظرفیت‌های موجود بومی از نیروی انسانی و تجهیزات کشور را با ایجاد لایه‌های مختلف پدافند هوایی هوا پایه و زمین پایه، دفاع هوایی مراکز حیاتی حساس و مهم کشور را مورد آزمون و ارزیابی قرارداده است. تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور ازجمله اهداف این رزمایش اعلام‌شده است

 ویژگی‌های مهم این رزمایش عبارت‌اند از:

۱-از ویژگی‌های مهم این رزمایش برگزاری آن  در محیطی کاملاً واقعی است. در مرحله اول آن، سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن آماده انجام مأموریت محوله شدند.

۲-برقراری ارتباطات امن و چندلایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به هنگام در مواقع بروز تهدیدات  از دیگر ویژگی‌های آن بود.

 ۳-تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، ره‌گیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به کار گرفته‌شده‌اند، بومی و تولیدشده به دست صنعت گران و متخصصان جوان و متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور هستند  که در این سال‌ها با خودباوری و با اعتقاد راسخ به ما  توانسته‌اند در سایه سنگین‌ترین تحریم‌ها و فشارها به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست یابند.

 ۴- سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولیدشده‌اند، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات آغاز رزمایش علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند. سامانه سوم خرداد با انهدام پهپاد  پیشرفته و گران‌قیمت جاسوسی از خانواده گلوبال هاوک در خرداد ۱۳۹۸  در ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری توانسته بود پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی را که مجهز به انواع سامانه‌های هشداردهنده و جنگ الکترونیک بود را  تسلیم اراده جوانان متخصص و انقلابی ایران کند.

۵-نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش، همگی کارکنانی هستند که درصحنه واقعی رزم نیز باید طرح دفاع هوایی از مراکز حساس را اجرا کنند که این موضوع کمک شایانی به ارتقای تجربه عملیاتی آن‌ها خواهد کرد. به همین دلیل برگزاری رزمایش بهترین فرصت برای ارزیابی دقیق کارآمدی نیروها و تجهیزات است تا درنبرد احتمالی کشور بتواند قابلیت‌های غافلگیرکننده‌ای را به دشمنان نشان دهیم.

پیام‌های روشن رزمایش

اما برگزاری این رزمایش گسترده و مقتدرانه در شرایطی که مردم ایران جنگ ترکیبی  گسترده‌ای را  با موفقیت پشت سرنهاده‌اند،  بر اهمیت فنی  و نظامی آن می‌افزاید، به‌ویژه آنکه در هفته‌های اخیر، سران رژیم صهیونیستی به پشتوانه قدرت‌های غربی و البته باهدف تحت‌الشعاع قرار دادن چالش‌های داخلی، فضای سنگین، امنیتی و نظامی را بر منطقه حاکم کرده و به‌زعم خود با این جریان سازی تلاش داشته و دارند با تهدید نمایی اقتدار ایران برای امنیت منطقه، از ثمرات آن برای تقویت عوامل میدانی اغتشاشات بهره ببرند.

ازاین‌رو، برگزاری رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، نمایانگر اراده نیروهای مسلح در دفاع از تمامیت ارضی و منافع امنیت ملی است  و این نکته  بیانگر آن است  که ایران اسلامی توانایی آن را دارد با هرگونه تهدید نظامی دشمن مقابله و هزینه سنگینی را نیز بر دشمن متجاوز وارد کند و این آشکارترین و روشن‌ترین پیام این رزمایش است.

این رزمایش در کنار این پیام آشکار، پیام‌های دیگری را نیز برای دشمن دارد و آن این‌که:

۱-  ایران اسلامی تبدیل به یک قدرت فرا منطقه‌ای و جهانی شده است و لذا باید در تمامی معادلات و محاسبات مورد ملاحظه قرار گیرد.

۲- انجام این رزمایش دقیق و قدرتمندانه نشان داد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  به‌رغم تحمل تحریم‌ها و برخی دشواری‌ها که بخش اعظم آن نتیجه سیاست‌های کینه‌توزانه دشمن است، همچون دوران دفاع مقدس آماده دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن هستند.

 ۳- این رزمایش نشان داد که دشمن در صورت تهاجم نه‌تنها با موشک‌ها و سخت‌افزارهای کارآمد ایران مواجه است بلکه با نیروی توانمند و متحدی مواجه می باشد.

۴- رزمایش اخیر نشان داد که دانشمندان و صنعتگران ایران اسلامی در عرصه تولید و آزمایش نسل جدید موشک‌های دفاع هوایی به سطوح مورد انتظار دست‌یافته‌اند و این در حالی است که در این عرصه‌ها بشدت با تحریم قدرت‌های غربی مواجه‌اند.

۵- برگزاری این رزمایش با حضور منسجم و هماهنگ یگان‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی برگزیده نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از اغتشاشات اخیر که تمرکز دشمنان در آن بر ایجاد اختلاف در نیروهای مسلح  و انفعال در آنها نسبت به ایفای نقش در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور بود  نشانه دیگری از شکست دشمنان در جنگ شناختی اخیر است.

۶- پیام دیگر رزمایش آسمان ولایت ۱۴۰۱ این است که نیروهای مسلح ایران  در این رویارویی سرنوشت‌ساز با استکبار جهانی، اولاً با سخت‌کوشی از تمامی دستاوردهای انقلاب و تمامیت ارضی و استقلال کشور سرسختانه در برابر تهدیدات دفاع خواهند کرد و ثانیاً برای تحکیم ثبات سیاسی - امنیتی و توسعه قدرت دفاعی کشور تلاش خواهند کرد و مانع از تحقیر تاریخی ملت ایران و نیروهای مسلح همانند آنچه در دوران منحوس پهلوی در برابر قدرت‌های سلطه‌گر رخ داد، خواهند شد.

۷- سرلشکر رشید فرمانده  قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، در پاسخ به تهدیدات اخیر دشمنان نظام اسلامی علیه ملت ایران پیام اصلی این رزمایش را  در آستانه آغاز آن اعلام و یادآور شد  که ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش و سپاه، هرگونه اقدام تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی را علیه منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اطلاع، هماهنگی و حمایت آمریکا ارزیابی می‌کنند و از سوی نیروهای مسلح به آن اقدام قاطع صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: هیچ نوع پنهان‌کاری‌های این دو دشمن ملت ایران درزمینه‌ی همکاری و مشارکت در ابعاد عملیاتی و تاکتیکی و فنی از دید دستگاه‌های اطلاعاتی ما پوشیده نیست، ما هشدار می‌دهیم به آمریکایی‌ها، هرگونه حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در منطقه است. او افزود:هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند، هزینه اقدامات خود را خواهد پرداخت و نیروهای مسلح قدرتمند ما مبدأ تجاوز و تمام مراکز و پایگاه‌های هماهنگ و کمک‌کننده را در مسیر و فضای استفاده‌شده برای عبور، موردتهاجم کوبنده و آماج حملات خود قرار خواهند داد.

کد خبر 618

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha