کد خبر 689
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
حدادعادل: نظامی مایه افتخار فارسی زبانان است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه نظامی شاعر برتر قرن ششم است، گفت: در عالم شعر فارسی سه شاعرِ حکیم فردوسی، نظامی و سنایی بیشتر نیستند که ایرانیان آن‌ها را حکیم می‌نامند.

سرویس اخبار شانا - هفته بزرگداشت مقام حکیم نظامی همزمان با روز بزرگداشت این شاعر بلندپایه پارسی، ۲۱ اسفند در تالار وحدت برگزار شد.در این نشست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از مفاخر فرهنگ و ادب فارسی حضور داشتند.

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حکیم نظامی را یکی از پنج ستاره آسمان پر ستاره زبان و ادب فارسی اعلام کرد و ادامه داد: نظامی را باید مایه افتخار فارسی زبانان دانست آنچنان که خود او به ایرانی بودنش افتخار می‌کند و می‌گوید همه عالم تن است و ایران دل.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه نظامی شاعر برتر قرن ششم است، ادامه داد: سال‌ها است که شعر او مانند خورشید می‌درخشد. در عالم شعر فارسی سه شاعر حکیم فردوسی، نظامی و سنایی بیشتر نیستند که ایرانیان آنها را حکیم می‌نامند، زیرا آن‌ها در چندین حوزه علم و آگاهی داشتند.

هنرنمایی نظامی در بیان عقاید انسانی است

حدادعادل با طرح این سوال که در فردوسی، سنایی و نظامی چه خصوصیتی وجود دارد که از آن‌ها با عنوان حکیم یاد می‌شود؟ توضیح داد: مهم‌ترین خصوصیت نظامی زبان، شعر و شاعری او است؛ هنرنمایی و هنرمندی او در بیان عقاید انسانی است. شاعرانی هستند که تا زمانی که نامشان را پای شعرشان نباشد کسی متوجه نمی‌شود چه کسی شعر را سروده است؛ اما برخی از شاعران هستند که اگر یک مصرع از شعر آن‌ها در میان شعرهای دیگر نوشته شود، همه شعر او را تشخیص می‌دهند نظامی یکی از آن‌ها است.

به گفته رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هنر نظامی در ترکیب‌سازی در سراسر زبان فارسی است. او در ادامه کتابی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی از جلال خالقی مطلق ادب شناس، پژوهشگر و شاهنامه شناس ایرانی معرفی کرد و بخشی از آن را خواند.

کد خبر 689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha