کد خبر 849
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
تحلیل/ تدبیر راهبردی فرمانده کل قوا در سال ۱۴۰۲

رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر چه در دیدارهای عمومی برناتوانی دشمن در هرگونه اقدام نظامی علیه ایران عزیز تأکید می کنند، اما در دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح همواره مطالبه ایشان متفاوت بود.

کمیته رصد و تحلیل شانا-  فرمانده معظم کل قوا در دیدار روز بیست و هفتم فروردین ماه با فرماندهان نیروهای مسلح دیدار داشتندکه برخی این دیدار را با توجه نوع و ادبیات بکار رفته معظم له یک دیدار متفاوت و کاملا راهبردی معرفی می کنند. اینکه این دیدار از درجه اهمیت زیادی برخوردار است، تردیدی وجود ندارد ولی نباید فراموش کرد که فرماندهی معظم کل قوا با شروع سال جدید همواره دو دیدار رسمی  دارند که یکی با مسئولان و کارگزاران نظام و دیگری با فرماندهان نیروهای مسلح بوده است که در هر دو دیدار راهبردهای  نظام در نظام حکمرانی کشور روشن می شود. اما فرمانده معظم کل قوا در دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح که در آستانه روز ارتش صورت گرفت با ابراز خوشحالی از پیشرفت های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تداوم تحرک و پیشرفت رو به جلو در نیروهای مسلح را ضروری دانسته و بر لزوم آمادگی برای مقابله با تهدیدها تاکید و یادآور شدند: به هیچ حدی از استحکام و پیشرفت قانع نباشید و بدون توقف به جلو بروید.

معظم له در این دیدار با دستور به فرماندهان  نیروهای مسلح  مبنی بر اینکه  از مکر دشمن نباید غافل شد؛ و در هیچ مرحله‌ای از پیشرفتها و موفّقیّتهایمان دیگر نباید بالش نرم زیر سرمان بگذاریم و فکر کنیم دیگر حالا تمام شد؛ به راهبرد سازان در نیروهای مسلح دستوردادند :   البتّه مراکز فکری در داخل نیروهای مسلّح به نظر من مسئولیّت بزرگی دارند؛ باید فکر کنند. من یک وقتی به شماها گفته‌ام که راهبردسازان و به تعبیر رایج فرنگی، استراتژیست‌های نظامی ما شماها هستید؛ باید بنشینید طرّاحی کنید، طرّاحی مبتکرانه بکنید برای مقابله. دائم باید در فکر طرحهای جدید، ‌ کارهای جدید، کارهای مهم، البتّه عقلایی [باشید که] با توجّه به ظرفیّت منطقه، با توجّه به ظرفیّت کشور و مانند اینها بایستی انجام بگیرد.

برخی از محورهای  بیانات معظم له در این  دیدار به شرح زیر است:

** به هیچ حدی از استحکام و پیشرفت قانع نباشید و بدون توقف به جلو بروید.

** در همه‌ی زمینه‌هایی که در حوزه‌ی کار نیروهای مسلّح قرار میگیرد، باید آمادگی داشته باشید. وقتی تهدید هست، باید آمادگی وجود داشته باشد. تهدید هم همیشه هست.

** نفس آمادگی نیروهای مسلح  برای دشمنان  بازدارنده و هوشیاری در مقابل طراحان پشت صحنه حوادث کاملاً ضروری است.

** این تهدیدی که من گفتم، از ناحیه‌ی کیست؟ … گاهی یک قدرت کوچک و کم‌اهمّیّتی یک حرفی میزند، یک اقدامی میکند، ذهن انسان متوجّه میشود به او. مشغول نشویم به این دشمنی‌های جزئی؛ ببینیم چه کسی پشت صحنه است، چه کسی اصل طرّاحی را بر عهده دارد؛ این مهم است. (به نظر می رسد خطاب معظم له به برخی تحرکات جمهوری آذربایجان در ماههای اخیر است که برخی افراد، دشمنی و مقابله با  دولت الهام علیف را توصیه می کنند که فرماندهی معظم کل قوا به طراحان پشت صحنه این تحرکات یعنی آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی توجه دارند و نوک حمله را متوجه این رژیم می کنند).

** فرمانده کل قوا با اشاره به جنگ ‌افروزی‌های نیروهای شریر بین‌المللی در مناطق مختلف جهان گفتند: استکبار هرجا منافعی ببیند از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد.

** برنامه‌ریزی‌های دشمن غالباً بلندمدّت است؛ آدم این را میفهمد. اینها از بلندمدّت و میان‌مدّت، همه‌جور دارند و بدون نقشه کار نمی شود.

** فرمانده کل قوا با اشاره به دو جنگی که آمریکا حدود دو دهه قبل در شرق و غرب ایران به راه انداخت گفتند: آمریکایی‌ها منافعی در عراق و افغانستان داشتند اما هدف نهایی آنها ایران اسلامی بود که به دلیل بنیه بسیار قوی انقلاب اسلامی، در این ماجراها و هدف نهایی خود شکست خوردند.

** دشمن با همه محاسبات به ظاهر مستحکم و قدرت نظامی خود، قابل شکست دادن است.

** فرمانده کل قوا غافل نشدن از دشمن را به موازات باور به شکست پذیری او، مهم دانستند و افزودند: در هیچ مرحله‌ای نباید از مکر و طراحی دشمنان غافل شد.

ملاحظات مؤثر در تدبیر فرمانده معظم کل قوا

رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر چه در دیدارهای عمومی برناتوانی دشمن در هرگونه اقدام نظامی علیه ایران عزیز تأکید می کنند، اما در دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح همواره  مطالبه ایشان ضرورت آمادگی برای مقابله با هرگونه تهدیدهای احتمالی دشمنان است.

بنابراین، تأکید معظم له در دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح در روز یک شنبه ۲۷ فروردین را باید به دلایل زیر متفاوت دانست:

۱- در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا  که در روز چهارشنبه ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شد، این جامعه که سازمان سیا یکی از آنان است، با اذعان  به قدرت وتوان نظامی ایران، آن را  تهدیدی جدی برای آمریکا  قلمداد  و در آن تأکید شده است که ایران قصد دارد در۱۰  سال پیش‌رو جای آمریکا را در منطقه پر کند.

۲- اقتدار وتوان دفاعی ایران یکی از مهمترین مؤلفه هایی است که درعین اثر گذاری بر شکست راهبردهای آمریکا در منطقه نقش اصلی در  افول قدرت آمریکا در جهان داشته است   وایران عملا تمامی راهبردهای آمریکا در منطقه غرب آسیا در ۴۴سال گذشته رابه شکست کشانده است

۳- قرار گرفتن ایران در رأس جبهه مقاومت سبب شده که این جبهه با تحکیم و تثبیت جایگاه خود، اکنون به یکی از مؤثرترین عناصر تعیین‌کننده در روند تحولات آینده منطقه و جهان تبدیل‌شده و بدون ملاحظه جایگاه و نقش این نیروها هیچ طرح و برنامه‌ای برای مدیریت تحولات منطقه به سامان نمی‌رسد.

۴-توان مردم ایران در خنثی سازی توطئه های گسترده دشمنان به ویژه جنگ ترکیبی اخیر به رغم دخالت صریح قدرتهای سلطه در حمایت از اغتشاشگران، خود  به فرصتی برای اعتلای انقلاب اسلامی  واثبات قابلیتها وتوانمندی های آن در جهان تبدیل شده است.

۵- دیپلماسی فعال ایران در تعامل با همسایگان ودیگر قدرتهای بزرگ جهان به ویژه روسیه وچین، عملا راهبرد محاصره وتحریم ایران توسط آمریکا وقدرتهای غربی را به شکست کشانده است.

۶- آمریکا در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم خود را به‌عنوان یک قدرت برتر و حتی پس از فروپاشی شوروی خود را ابرقدرت جهان قلمداد می کرد. اما دوران افول آمریکا شروع شده و این کشور را در مسیر نوعی سقوط از قدرت برتر به قدرت میانی قرار داده است. به همین دلیل اقدامات مداخله جویانه ویا تحریک کشورهای دیگر به جنگ نیابتی علیه ایران وقرار گفتن در پشت سر آنها، دور از انتظار نیست.

۷- در مورد تهدیدهای  محتمل نظامی مواردی نظیر تحریک آذربایجان برای حمله به ارمنستان برای ایجاد گذرگاه زنگزور وتضعیف موقعیت ژئوپلیتیک ایران ویا حملات احتمالی رژیم صهیونیستی به مراکز هسته ای ایران باحمایت آمریکا ویا حملات علیه نیروهای مقاومت و... را می توان فهرست کرد، اما لازمه هرگونه تهدید  نظامی علیه ایران بر هم ریختن شرایط در داخل است، لذا تهدید آینده را باید جنگ ترکیبی دیگری علیه ایران دانست که در کنار درگیری نظامی، سایر ابعاد جنگ ترکیبی نظیر اقدامات تروریستی، جنگ سایبری،   آغاز اغتشاشات جدید داخلی و... فعال خواهد شد.

۸- فارغ از ضرورت آمادگی نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدات محتمل نظامی، تلاش دولتمردان وفعالان سیاسی کشور برای تقویت وحدت وانسجام داخلی، اهتمام دولت برحل مشکلات اقتصادی ومهار تورم برای تقویت سرمایه اجتماعی در دفع  وخنثی سازی تهدید های نظامی نقشی اساسی دارد.

                                          

کد خبر 849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha